Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hva er straffen for å prøve hasj en gang?


Logikk

Anbefalte innlegg

Hva er tynt med den forklaringen, det er jo 100% fakta, tar du ikke den første hasjrøyken er sannsynligheten for at du begynner med noe sterkere nesten 0%....
Det er ikke 100% fakta. Det er forskjell på årsakssammenheng og korrelasjon. Sjansen for at enkelte kommer til å bli heroinavhengig er nesten 0% uansett. Sjansen for at andre kommer til å bli det er stor uansett. Det har sammenheng med hvem de er og hvilken livssituasjon de er i. Noe annet som har sammenheng med de samme trekkene ved personlighet og livssituasjon hos de samme menneskene er om de røyker hasj eller ikke. At disse to tingene (at jeg ikke røyker hasj og ikke kommer til å bli heroinmisbruker) har noen direkte årsakssammenheng seg imellom har du ikke grunnlag for å påstå.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke 100% fakta. Det er forskjell på årsakssammenheng og korrelasjon. Sjansen for at enkelte kommer til å bli heroinavhengig er nesten 0% uansett. Sjansen for at andre kommer til å bli det er stor uansett. Det har sammenheng med hvem de er og hvilken livssituasjon de er i. Noe annet som har sammenheng med de samme trekkene ved personlighet og livssituasjon hos de samme menneskene er om de røyker hasj eller ikke. At disse to tingene (at jeg ikke røyker hasj og ikke kommer til å bli heroinmisbruker) har noen direkte årsakssammenheng seg imellom har du ikke grunnlag for å påstå.

Uansett livssituasjon du er i, sier du ja 1. gang du blir tilbudt hasj er sjansen uendelig mye større for å bli avhengig av sterkere stoff enn om du sier nei likevel om den er liten. Rusmisbrukere er jo de første som innrømmer dette selv, slik er det og du kan ikke gjøre noe med det....

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Det er ikke 100% fakta. Det er forskjell på årsakssammenheng og korrelasjon. Sjansen for at enkelte kommer til å bli heroinavhengig er nesten 0% uansett. Sjansen for at andre kommer til å bli det er stor uansett. Det har sammenheng med hvem de er og hvilken livssituasjon de er i. Noe annet som har sammenheng med de samme trekkene ved personlighet og livssituasjon hos de samme menneskene er om de røyker hasj eller ikke. At disse to tingene (at jeg ikke røyker hasj og ikke kommer til å bli heroinmisbruker) har noen direkte årsakssammenheng seg imellom har du ikke grunnlag for å påstå.

Uansett livssituasjon du er i, sier du ja 1. gang du blir tilbudt hasj er sjansen uendelig mye større for å bli avhengig av sterkere stoff enn om du sier nei likevel om den er liten. Rusmisbrukere er jo de første som innrømmer dette selv, slik er det og du kan ikke gjøre noe med det....

Det er umulig for både deg og rusmisbrukerne å si at sammenhengen er slik at jeg ble avhengig av et sterkere stoff fordi jeg sa ja til hasj første gangen, heller enn slik at jeg sa ja til hasj første gangen av de samme årsakene som jeg sa ja til sterkere stoffer senere. Jeg sier ikke at det er umulig at det finnes en årsakssamenheng, men hvis den finnes er det i alle fall svært usannsynlig at den forklarer hele, eller engang hoveddelen, av korrelasjonen mellom å ha prøvd hasj og å bli heroinmisbruker.

 

edit: Tror du at det ikke hadde eksistert misbrukere av sterkere stoffer hvis ikke hasj eksisterte?

Endret av AlexD
Lenke til kommentar

Sammenlign med å kjøre for fort en gang. Man blir kun straffet den gangen de tar deg i kontroll.

 

OT:

 

FOlk blir feite men spiser dritt ->De gir faen -> Staten ser problemet og legger på priser på dritt mat ->folks spiser mindre

 

Folk røyker og vet de dør av det ->staten ser problemer og legger på priser -> folk røyker mindre pga pris

 

Folk vet mijøet er sårbart, men driter i det ->staten legger på priser på bensin -> folk kjører mindre

 

 

Under/ungdom vet man må gjøre det bra på skolen for fremtidens skyld likevel er det få som står på på skolen. -> lærere pusher unger rundt, tukter dem til å lære og komme seg igjennom

 

 

Alle eksemplene ovenfor kan overføres til bruk av dop. Folk gir faen, problemet her er at folk driter i alt fordi "det går alikevel" "ordner seg alltid". Staten må få folk til selv tenk, selv håndtere konsekvensene av sine handlinger. Sy puter under armene på folk er ingen tjent med... Kjører du mot helvette er det der du skal havne. Man tar ikke hånden vekk fra ilden om det ikke brenner.

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar
Med alkohol tar det bare en natt +/- til du har lov til å kjøre igjen. Med hasj må man vente flere uker før det er helt ute av systemet, og blir du tatt bak rattet med THC og andre hasj-stoffer i blodet sliter du.

wtf? Du vet alkoholet også er i kroppen i en uke? Det tas ikke blodprøve når du blir stoppet for kontroll du får sånn blåseinstrument, og tror nok ikke den gir utslag etter en dag, om den i det hele tatt gir utslag.

Lenke til kommentar
wtf? Du vet alkoholet også er i kroppen i en uke? Det tas ikke blodprøve når du blir stoppet for kontroll du får sånn blåseinstrument, og tror nok ikke den gir utslag etter en dag, om den i det hele tatt gir utslag.

Nei, det gjør den ikke... alkoholen blir forbrent i leveren og forbrenningen er omtrent konstant til man kommer under ca 0,2 - 0,4 da går den noe saktere. Likevel vil bunnivået av alkohol i blodet nås etter en del timer og ikke en uke.

Lenke til kommentar

En kompis på ungdomsskolen ble tatt av moren og anmeldt for det.. Han fikk en bot på et par tusen kroner hvis jeg ikke husker feil. Jeg tror straffereaksjonen varierer med alder og hva slags preventiv effekt det har.

 

Jeg ble stoppet i tollen en gang fordi klærne mine luktet da jeg hadde røykt i de dagen før. Ikke en morsom opplevelse, men det eneste jeg måtte gjennom var et ubehagelig avhør på ca. 5 minutter med en fyr i tollen.

Lenke til kommentar

Smart mor vil jeg si, i og med at han var ungdom så var det sikkert hun som måtte betale også, hihi.

 

Politiet er ikke helt idioter. De vet at spor etter cannabis fortsatt kan oppdages i blodet i en stund i ettertid. Disse har ingen effekt whatsoever. Finner de ut at du har brukt cannabis, så gir de egentlig en god faen. Null straff. Selv om du kjører bil.

Men nå kan du jo tenke over hvor sannsynelig det er at politiet vil ta denne blodprøven da. Greit nok hvis du er rusa i det øyeblikket du blir stoppet, men dagen etterpå.. no way..

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Om du tropper opp på en politistasjon og sier at du røyka hasj i forrige uke, så får du nok bare beskjed om å ikke gjøre det igjen!

D var noen i sverige som gjorde dette med piratkopiering i Sverige, saken er i høyesterett atm etter seier i første og tap i andre rettsinstans (husker ikke navnene på de haha : D)

 

Hvis jeg ikke husker feil stakk de innom stasjonen og "innrømte" at de hadde brutt en aktiv kopisperre på DvD for så å ta backup til privat bruk. (hvilket har vært ulovlig hvertfall i Norge siden saken mot "DVD" Jon Lech Johansen for noen år siden...)

Endret av Kukaka
Lenke til kommentar
Pupillene trekker seg vel sammen tregere en normalt når du får skarpt lys i øynene, etter min erfaring sjekkes det ganske ofte dvs hver gang jeg har vært i kontakt med politiet.

I løpet av mitt liv har jeg vært i kontroll med politi ca 5 ganger, snakket med noen kamerater også her som har blitt stoppet noen ganger. Ingen her av oss ihvertfall har blitt sjekket en eneste gang, forklaringen er vel at du er en kjenning av politiet og med en gang de får sjekket identiteten din kommer vel lommelkta frem for sjekk

 

Med andre ord er sannsynligheten minimal å bli oppdaget med mindre du kjører i direkte rus.

Lenke til kommentar
De klarer ikke å ta deg om du er rusa i øyeblikket engang. Med mindre du får pissnoia og er rød i øynene.

Jeg håper for guds (og min) skyld du likevel holder deg unna veiene i påvirket tilstand?

Så klart, men skal innrømme at jeg vet om flere folk som kjører i stein tilstand og at jeg har sittet på selv. Det er ikke som å fyllekjøre, men jeg sier likevel ikke at det er greit. Anyways...

 

Lenke til kommentar
De klarer ikke å ta deg om du er rusa i øyeblikket engang. Med mindre du får pissnoia og er rød i øynene.

Jeg håper for guds (og min) skyld du likevel holder deg unna veiene i påvirket tilstand?

Så klart, men skal innrømme at jeg vet om flere folk som kjører i stein tilstand og at jeg har sittet på selv. Det er ikke som å fyllekjøre, men jeg sier likevel ikke at det er greit. Anyways...

 

"Fyllekjøring" er alt fra 0.2 i promille og oppover, så jeg tror absolutt ikke vi skal konkludere at fyllekjøring er verre enn hasjruskjøring på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...