Gå til innhold

Nytt skjermkort til 1 år gammel PC


Anbefalte innlegg

Hei! Siden spillbransjer ser ut til å spytte ut et par godbiter i høst, tenker jeg på å bytte ut mitt 8800GTS 320Mb. Et kort jeg virkelig har vurdert er MSI Radeon HD 4870. Kortet er etter hva jeg har skjønt rimelig sprekt, og er ganske billig.

 

Maskinen består av:

 

CPU: Intel Core Duo E6750 2.66GHz

GPU: NVIDIA GeForce 8800GTS 320Mb

RAM: OCZ DDR2 2048Mb 800MHz

HK: Asus P5N-E SLI

PSU: LC Power 550W

SC: Creative Sound Blaster 24bit

HDD: Samsung spinpoint 320Gb 16Mb

 

Noen innvendinger? :) grunner til å velge/ikke velge MSI Radeon HD 4870? Tar gjerne imot forslag til andre kort dere mener gir mye for pengene også ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Siden spillbransjer ser ut til å spytte ut et par godbiter i høst, tenker jeg på å bytte ut mitt 8800GTS 320Mb. Et kort jeg virkelig har vurdert er MSI Radeon HD 4870. Kortet er etter hva jeg har skjønt rimelig sprekt, og er ganske billig.

 

Maskinen består av:

 

CPU: Intel Core Duo E6750 2.66GHz

GPU: NVIDIA GeForce 8800GTS 320Mb

RAM: OCZ DDR2 2048Mb 800MHz

HK: Asus P5N-E SLI

PSU: LC Power 550W

SC: Creative Sound Blaster 24bit

HDD: Samsung spinpoint 320Gb 16Mb

 

Noen innvendinger? :) grunner til å velge/ikke velge MSI Radeon HD 4870? Tar gjerne imot forslag til andre kort dere mener gir mye for pengene også ;)

 

Eg personlig ville gått for det billigste 4850 til denne pcn. Visst du klokker pcn din kan du jo ta et 4870. Eg veit ikkje om cpuen blir flaske hals med et 4870,så et 4850 ville eg ha kjøpt

 

Edit: så nå at det bare kostet 1400, så eg ville gått for det.

Endret av robert166
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar alle sammen :)

 

oppgradering til 4 Gb RAM hadde jeg nok gjort, dersom jeg hadde hatt 64bit windows :/. Har Win XP Home Edition.

 

Er det mye forskjell på 4850 og 4870? Altså hvor mye betyr de 250 kronene?

 

Og kan jeg risikere å finne ut at skjermkortet ikke passer til PSU'en min mtp. strømkontakt? :)

Endret av IronMartin
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat oppgradert fra et 8800 GTS 320MB til et 4870 og må si at det var en god oppgradering i forhold til prisen. :)

I fjor betalte jeg ca 2000kr for mitt 8800 GTS, og et 4870 er jo billigere enn det i dag.

 

Angående strømkontakter må du ha 2 stk 6-pins kontakter for å få kortet i gang. Du bør ha en 500 Watt-er til å drive det(ett kort), så dine 550 Watt bør holde.

 

8800 GTS 320MB er ikke et utdatert kort i mine øyne, det spørs helt hvilke spill du spiller.

COD4 fungerte helt greit på min pc tidligere, men det er et spill med god flyt. Hvis du derimot spiller Crysis vil du merke stor forskjell. Men med strømforsyningen din tatt i betraktning er 4870 det beste valget du kan gjøre.

Lenke til kommentar

Det er nok på høy tide med en oppgradering til et 64 bits os også, da kan du om hovedkortet støtter det oppgradere til over 4Gb med minne.

 

Litt synd å kjøpe seg et splittert nytt skjermkort og ikke få nytte av noen av de nye effektene som Dx 10 gir muligheter til.

 

Dette hadde jeg personlig oppgradert på den maskinen du har nå :

 

*Minne til 8gb (for ca tusen lappen).

*Vurdert Hd 4870 som skjermkort, eventuelt 4850 om du ønsker å spare en tusen lapp.

*Operativsystem til Vista, eventual dualboot med XP / Vista i overgangsfasen (eller bare for å ha til xp programmer som ikke fungerer i vista).

Lenke til kommentar

Jeg har oppgradert til en Zalman CNPS9700 LED CPU kjøler, så litt klokking bør gå greit :) får se om jeg prøver å klokke til en litt høyere frekvens hvis jeg finner det nødvendig.

 

Som Malvado sier, hadde det ikke gjort noe med directX10, eller 2 gig RAM ekstra, så om jeg oppgrader til Vista Ultimate 64bit elns, må jeg vurdere om det er verdt de 2000 det blir for både OS'en og Ram'en.

 

De neste tynge spillene jeg kommer til å kjøpe, er CoD5 og spesielt FarCry2. Tror sistnevnte krever en god del. Klarer det nok fint med 8800GTS'et også, men etter Denne videoen å dømme spørs det går glatt på veldig høy grafikk.(og det der er jo konsollversonen)

Endret av IronMartin
Lenke til kommentar
Jeg har oppgradert til en Zalman CNPS9700 LED CPU kjøler, så litt klokking bør gå greit :) får se om jeg prøver å klokke til en litt høyere frekvens hvis jeg finner det nødvendig.

 

Som Malvado sier, hadde det ikke gjort noe med directX10, eller 2 gig RAM ekstra, så om jeg oppgrader til Vista Ultimate 64bit elns, må jeg vurdere om det er verdt de 2000 det blir for både OS'en og Ram'en.

 

De neste tynge spillene jeg kommer til å kjøpe, er CoD5 og spesielt FarCry2. Tror sistnevnte krever en god del. Klarer det nok fint med 8800GTS'et også, men etter Denne videoen å dømme spørs det går glatt på veldig høy grafikk.(og det der er jo konsollversonen)

Likavell om du har 32-bit OS så vil du få en god del forbedring på ytelsen ved oppgradering til 4 GB. Siden HD 4870 kun har 512 MB VRAM vil du få utnyttet 3,2-3,3 GB RAM, noe som ikke er så aller verst. Kommer heller ikke til å koste mer enn 300 kroner :) .

Lenke til kommentar
Okey :) kan skjermkortet ''låne'' av Ram'en, det du mener?

 

I såfall kan jeg ta med 2Gb når jeg bestiller 4870 :)

 

Ja, faktisk kan skjermkortet låne av innstallert minne.

I "gamle dager" med AGP-skjermkort kunne en stille inn "aperture memory", dvs minne som skjermkortet kunne låne av innstallert minne. Det er jo akkurat det samme en bruker på bærbare pc-er der en skryter av opptil f.eks 512MB delt skjermkort-minne.

 

I mitt oppsett oppdager "can-you-run-it"-testen 3.5GB med minne. For meg er det likegyldig om det er sånn det fungerer i praksis, men fakta er uansett at skjermkortet kan låne av fast innstallert minne.

 

Du vil som sagt ikke kunne utnytte alt minne med et 32-bit OS, og XP er jo ikke så kravstort på minne som Vista. Men minne er billig for tiden, så det er ikke noen stor investering i forhold til "gleden" det er å kjøre med mye minne.

Lenke til kommentar

Okey, takker begge to :) ble litt klokere nå.

 

Da blir det 4870 og 2 Gb minne vil jeg tro :)

 

EDIT: Nå ser jeg at Amentio, som er den eneste butikken som selger 4870 kortet såpass billig, ikke har min type RAM, så oppgradering av den kommer nok i andre rekke denne gangen ^^

Endret av IronMartin
Lenke til kommentar

Tull og tøys, skjermkortet låner ikke minne av systemminnet (med mindre det er laget for å gjøre det) derimot så har man en maks minneadresseringskapasitet på 4Gb på 32bits OS , inkludert skjermkortminne.

 

Derfor : 4Gb DDR2 Ram + 1Gb 4870 = 3Gb med systemminne og 1GB med Skjermkortminne på et 32Bits os oppsett, med andre ord, du kaster bort 1Gb med minne her.

 

Jo mer skjermkortminne man har, jo mer lønner det seg å gå over til 64Bits os, er litt usikker på om Sli / crossfire trekker dobbelt med minne (2x skjermkort med 1Gb minne hver, trekker til sammen 2Gb?) men regner med at det er tilfelle, og har man da 4Gb med systemminne så sitter man igjen med litt under 2Gb til Windows Xp / vista 32bits og til selve spillene, noe som er farlig lite...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...