Gå til innhold

Omega-3 Multi og Selolje kvar dag.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Du kan lese mer om selolje her... (vet det er for å selge en bestemt type, men det gjelder for selolje generelt)

 

Hvis du allerede tar døgnbehovet av selolje (vet ikke hvor mange kapsler det blir, men jeg tar en spiseskje per dag), ser jeg ikke poenget i å ta Omega-3 kapsel i tillegg. En anbefalt døgndose selolje inneholder det et menneske trenger av de ulike Omega 3-fettsyrene, og sammensetningen skal være bedre enn tradisjonell fiskeolje, det er derfor de anbefaler selolje over tradisjonelle Omega 3-tilskudd (basert på fiskeolje) nå.

Lenke til kommentar
Hvis du allerede tar døgnbehovet av selolje (vet ikke hvor mange kapsler det blir, men jeg tar en spiseskje per dag), ser jeg ikke poenget i å ta Omega-3 kapsel i tillegg.

 

Mener jeg har lest opptil flere steder at omega 3 skal ha gunstige effekter i doser langt over det som er anbefalte minimum. Omega 3 er nesten et sånt stoff som man "ikke kan få for mye av". Men tran skal man ikke ta helt av med, det er en del vitaminer i tran som man ikke bør få i seg så fryktelig mye av per dag.

Lenke til kommentar
Mener jeg har lest opptil flere steder at omega 3 skal ha gunstige effekter i doser langt over det som er anbefalte minimum. Omega 3 er nesten et sånt stoff som man "ikke kan få for mye av". Men tran skal man ikke ta helt av med, det er en del vitaminer i tran som man ikke bør få i seg så fryktelig mye av per dag.

Omega 3 får man allerede fra selolje, og den skal ha mer av DPA-fettsyrene enn tradisjonelle Omega 3-overskudd, så den skal være (enda) bedre for kroppen. Så hvis jeg først skal OD'e på Omega 3 ville jeg bare holdt meg til selolje :p

Lenke til kommentar
Omega 3 får man allerede fra selolje, og den skal ha mer av DPA-fettsyrene enn tradisjonelle Omega 3-overskudd, så den skal være (enda) bedre for kroppen. Så hvis jeg først skal OD'e på Omega 3 ville jeg bare holdt meg til selolje :p

 

Nja, er uansett ikke så dumt å ha en 5-10 ml tran om dagen heller, for D vitaminene sin del. I alle fall om vinteren. :) Men på helt generelt grunnlag så er nok selolje et bedre produkt enn tran ja. Smaker ikke så jævlig heller, er mye mer nøytralt på smak. Har jo fortsatt konsistensen av olje da, mange som kanskje ikke er så glad i den men..

Lenke til kommentar
Du kan lese mer om selolje her... (vet det er for å selge en bestemt type, men det gjelder for selolje generelt)

 

Hvis du allerede tar døgnbehovet av selolje (vet ikke hvor mange kapsler det blir, men jeg tar en spiseskje per dag), ser jeg ikke poenget i å ta Omega-3 kapsel i tillegg. En anbefalt døgndose selolje inneholder det et menneske trenger av de ulike Omega 3-fettsyrene, og sammensetningen skal være bedre enn tradisjonell fiskeolje, det er derfor de anbefaler selolje over tradisjonelle Omega 3-tilskudd (basert på fiskeolje) nå.

Fra lommelegen.no:

Kosttilskudd: høydose omega 3: 3-4000mg , kanskje opp i 6-8000 mg daglig (ingen øvre dose eller bivirkninger). Ta både i form av kapsler, og bruk raust med kaldpresset linfrøolje i tillegg. Dette øker basalmetabolismen (forbrenningen).

Husk at ved høydose omega 3, så må du ta tilskudd av antioxydanter, ellers oxyderes og nedbrytes disse i kroppen før de får muligheten til å utøve sine mange fysiologiske virkninger i kroppen. Ta f.eks. 1-2000 mg C-vit daglig, 3-400 mg E-vit daglig, samt betakaroten og selen, som alle er viktige bredspektrede antioxydanter som stabiliserer omega 3 / hindrer oxydering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
So eg trenger ikkje ta Omega-3 ? Heller berre satse på selolje ? Tar en selolje kapsel kvar dag om morgonen ;)

Ja.

Du må spise mange for at det skal være nok. Rundt 17 kapsler dekker dagsbehovet hvis du ikke får omega 3 fra andre kilder. Vil heller anbefale deg å gå over til flytende omega 3 / selolje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...