Gå til innhold

[AoC]Årsaken til Funcom-hets og hat


Anbefalte innlegg

Dette er ikke mine egne meninger eller synspunkter men observasjoner av andres meninger og synspunkter, en slags oppsummering av hvorfor situasjonen er slik den er med tanke på misnøyen mange har med spillet.

 

Over the past 3 months I feel I witnessed something rather unique in the history of PC gaming (online gaming anyway).

 

Someone likened it to watching a slow-motion train crash. In my opinion that is pretty much spot on.

 

En kan mene hva en vil om AoC-spillere og eks-AoC-spillere som hetser og svir Funcom, det er utvilsomt ikke en snill ting å gjøre men det ligger en årsak bak denne hetsingen. Ingen røyk uten ild, hetsingen på forumene er røyken. Nedenfor beskriver jeg hva som er ilden.

 

Her forklarer jeg noen av årsakene til at kunder blir misfornøyde, misfornøyde kunder er ikke bra for et selskap. Dersom selskapet gjør kunden misfornøyd nok kan kunden utvikle sterk misnøye og faktisk nesten hat mot selskapet. Resultatet blir da at kunden ikke bare forlater spillet men faktisk nyter å se selskapet slite, koser seg når aksjekursen daler. Det blir en slags personlig revansj eller vendetta, "jeg bet på agnet deres og gikk fem på men se hvordan det går med dem nå". Den dårlige følelsen man har fått fra spillet veies opp av gleden man får ved å se "syndebukkene" bli "straffet".

Noen har gått så langt at de har laget ny logo til Funcom.

post-16776-1219305560.jpgpost-16776-1219313885_thumb.jpg

 

En av grunnene til at mange faktisk koser seg når de ser aksjekursen til Funcom dale er at de føler seg lurt av Funcom. Funcom lovte usedvanlig mye og leverte usedvanlig lite, veldig mange ble skuffet over at forventningene som Funcom selv skapte rundt spillet ikke ble innfridd. Mange satt igjen som misfornøyd etter dette, mens mange andre er helt sjokkert over hvordan Funcom holder på og ønsker alt annet enn Funcom skal belønnes på noen som helst måte for å tråkke så mye på kundene sine.

 

Andre igjen føler de har kastet vekk 60$ på spillet og mer penger i månedlig avgift mens de har ventet uten å spille - ventet på at de lovede endringer og patcher skulle komme. De føler de hjelper Funcom og vil ikke legge mer stein på børen ved å si opp abonnementet, men når de lovede endringer ikke kommer føler de seg ført bak lyset av Funcom som kynisk utnytter seg av de lojale, trofaste og godtroende kundene. Dermed blir også de misfornøyd.

 

De som er sintest på Funcom er gjerne de som har tapt mest, altså de som har investert mye penger i aksjer eller mye tid på spillet. Noen tok for eksempel fri fra jobben eller kjøpt ny PC for å få en kickstart i spillet.

 

Et stort problem er kundebehandlingen fra Funcom. Folk aksepterer ikke behandlingen de får fra Funcom, mange holdt ut med alle bugsene mens de ventet på den lovpriste PvP-oppdateringen som Funcom lovet skulle ha kommet for måneder siden. Den har enda ikke kommet og spillere går lei av den manglende kommunikasjonen og alle løgnene Funcom serverer. De sier lite og når de sier noe så er det gjerne bare løgner og tomme løfter for å lure folk til å holde ut litt lengre. Den manglende kommunikasjonen gjør at folk har lettere for å bli misfornøyd og vanskelig for å være utholdende og tolerante. Inntrykket mange får er at Funcom faktisk ikke har noen plan, de kjenner ikke til alle problemene og vet ikke hvordan de skal løse de som de faktisk kjenner til.

 

Game mastere klarer ikke å være konsekvente - du kan spørre 10 stykker om det samme spørsmålet og omtrent få 10 forskjellige svar. Halvparten av dem kan for eksempel si at en handling blir du bannet for mens andre halvparten mener det er innenfor reglene. Mange blir misfornøyd etter å ha snakket med game masterene, eller blitt bannet for noe en game master sa var lov. Regelverket som game masterene skal håndheve er så lite gjennomtenkt at det faktisk motsier seg selv.

 

Et annet undervurdert problem er sensurmetoden Funcom har brukt på sine egne forumer spesielt i tiden rett etter release, tråder ble låst og mange brukere bannet uten begrunnelse - ofte uten at de hadde brutt noen retningslinjer. Her ble mange misfornøyde, folk søker support eller ventilerer frustrasjon på forumet og blir møtt med ban - mange gir da ikke spillet en sjanse. De blir misfornøyd, legger kanskje Funcom for hat og fraråder alle venner og kjente fra å spille eller prøve spillet.

 

Folk begynner nå å sammenligne Funcom med den irakiske informasjonsministeren, og "I got funcommed" begynner faktisk å ta av som begrep for å ha bitt på spillhype og sløst penger og tid på dårlige produkter.

 

Funcom har klart å starte en snøball-effekt av omtale om spillet, problemet er bare at det ikke er positiv omtale som ruller. Hver misfornøyde kunde er en snøball som ruller og vokser seg større ettersom kundene overtaler sine venner om å holde seg unna spille, og disse vennene fraråder igjen sine venner.

 

"Dosko" beskriver Funcom-kundesupport:

What I was reading on the AOC forums was simply staggering. [...] What completely turned me away from ever trying AOC was the sheer arrogance of the Moderator's & Community Rep's.

 

En ting som kanskje kan redde Funcom er at de legger helt om på kundesupporten, gir ærlige, tydelige og hyppige tilbakemeldinger. Folk kan tilgi ganske så mye, men med slik kundebehandling fra Funcom så er det ikke rart folk er så misfornøyde som de er.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud, man kan være enig i at spillet ikke leverer hva man ble forespeilet, men fytti helvete så mye dritt du klarer å lira av deg. Kjempe tøft å se hvordan du gjør "Jeg" o.l om til "Noen", "Folk" og "andre", og tilegner verdens gamere meninger.

 

Klipp deg, og skaff deg en jobb for dette begynner å bli regelrett patetisk.

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar

TheScorp, Du gikk glipp av dette:

Dette er ikke mine egne meninger eller synspunkter men observasjoner av andres meninger og synspunkter, en slags oppsummering av hvorfor situasjonen er slik den er med tanke på misnøyen mange har med spillet.

 

Jeg likte forresten Age of Conan ganske godt frem til nivå 20, jeg spilte i 24 nivåer til og der gikk jeg lei. Siden jeg ikke har brukt mye tid eller penger på spillet er jeg fornøyd. Spillet varte jo omtrent like lenge som et singleplayer-spill til samme prisen.

 

Nedenfor ser du et sitat som beskriver hva jeg mener med misfornøyde kunder som ikke bare forlater bålet men istedet setter seg ned med popcorn eller leter etter mer bensin som kan hives på.

 

I completly agree. I am having more fun watching this disaster take place than playing the game.
Kilde

 

Hadde Funcom lest innlegget øverst ville de kanskje ha gjort noen endringer i måten de behandler kunder på, det som de gjør nå tror jeg er helt feil måte å gjøre ting på.

 

 

En av Funcoms kundebehandlere:

your not allowed to post after you cancel...just move along. having a little fun in the forums till you find something new is against the rules
Kilde

Han fikk et frekt svar og fikk kontoen sin stengt, vil han anbefale Funcom og AoC til sine venner?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Du bare måtte lage en ekstra tråd om det?

Tror jeg skal joine Wow forumet, og hvert 10'ende minutt skal jeg finne en eller annen artikkel om folk som hater Wow, kundeservicen dens, folk som har fått livet ødelagt pga det osv osv. Kunne lagt sikkert en million tråder om det. Men allikevel gjør jeg ikke det.

Denne burde postes i hvorfor sluttet du med AOC tråden eller noe.

 

Og skal du vite hvorfor folk ble banna fra forumet? Fordi de var neon forbanna idioter. Mesteparten fortalte åpenlyst om store exploits, eller andre måter å ytnytte spilelt på. ALLE som er banna har brutt en rettningslinje, så ikke kom å si at de banner folk uten grunn.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Den siden/forumet du tar dette fra er 192% tragisk...

 

Voksne folk som har brukt de siste 10-15 årene av livet sitt på å spille alle MMOene, og klage på hvert eneste ett da dem ikke leverer deres form for paradis.

 

Det som er mest synd, er at de blir tatt seriøst av casuals. Det er jo SÅÅ mange som tok 2 uker fri for å spille Age Of Conan for å be "first!!!"...NOT!

 

Er ikke rart du blir negativ Pycnopodia hvis du leser på det forumet.

Endret av Atomics
Lenke til kommentar

The Very End, Det har ikke noe å si om de er idioter eller bryter retningslinjer - selskaper skal ikke være unødvendig frekk mot dem. Det blir å skyte seg selv i foten ettersom de da ikke kommer tilbake.

 

Hotellansatte må stålsette seg og være blid og smile selv til de mest forferdelige gjestene slik at de kommer tilbake, det er ikke noe annerledes med Funcom.

 

Atomics, Folk er ikke negative på grunn av det forumet. For eksempel har jeg ikke endret noen meninger om AoC eller Funcom etter at jeg begynte å lese der for kort tid siden.

Det jeg prøver å få frem er årsaken til problemene Funcom nå opplever, uten å kjenne til og forstå årsaken til et problem er du hjelpeløs og kan gjøre ingenting for å løse det.

Det du gjør er å lukke øynene og late som ingenting, og i etterkant når det er for sent å gjøre noe aner du enda ikke hva som gikk galt. Du trenger ikke å bry deg siden du ikke taper noe på det, det gjør heller ikke jeg men jeg syntes det er interessant å følge med på utviklingen til ting jeg mener er dømt til å skape problemer.

 

Det blir som å ha en overvektig mann på 500kg som ikke vet at mat kan gjøre kan tykkere, men heller skylder på klimaet eller luftkvalitet mens han gomler i seg kilovis med chips. Lurer han seg selv kan han ikke gjøre noe med problemet sitt heller, og det er akkurat dette jeg mistenker Funcom gjør. At de er redde for å gjøre nødvendige tiltak fordi det innebærer å innrømme at de har gjort feil.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Pycnopodia, mesteparten SOM JEG SA, sa høylytt i forumet hvordan man kunne exploite i spillet. Om man vet noe så er det det siste man skal gjøre er å grine åpenlyst om dette i forumet, men å heller sende en petition eller message til FC. Derfor ble så mange banna.

 

Jeg syns det er helt fint at de som er dumme nok til å gjøre exploit til et enda større problem blir straffet.

Lenke til kommentar

Jeg er glad jeg aldri har brydd meg om whinere på forumet. World of Warcraft har hatt whinere hele tiden, og dem går så det griner. Og det tok nesten et år før World of Warcraft passerte 1.5 mill aktive brukere. Funcom har aldri tenkt å sloss mot World of Warcraft, men satser på et mindre marked. Age of Conan har det bra, men det finnes alltid folk som klager. Og eventuelle mangler blir fikset så snart som mulig.

Lenke til kommentar
The Very End, Det har ikke noe å si om de er idioter eller bryter retningslinjer - selskaper skal ikke være unødvendig frekk mot dem. Det blir å skyte seg selv i foten ettersom de da ikke kommer tilbake.

 

Hotellansatte må stålsette seg og være blid og smile selv til de mest forferdelige gjestene slik at de kommer tilbake, det er ikke noe annerledes med Funcom.

Sant nok, om deres kundeservice ikke holder mål så går de jo på en gigantisk smell. Jeg har ikke fulgt så veldig nøye med på Conan og hvordan spillerne mottar det, men man registrerer jo den rasende aksjekursen og den generelle misnøyen som gir seg til syne endel steder. At akjsekursen når sitt absolutte bunn-nivå bare kort tid etter at selskapet har hatt sin største lansering noen sinne, er jo ikke no godt tegn. Ser ut som om Gaute Godager ironisk nok blir nødt til å spise i seg ordene sine om at "Conan er biff og rødvin".

Lenke til kommentar
/ignore Pycnopodia

 

Som sagt så er dette ikke mine meninger men meninger som veldig mange irriterte kunder deler. Mange AoC-spillere ser ut til å bare stikke hodet i sanden for dette og gjemme seg vekk, jeg håper ikke Funcom gjør det samme..

Eller kanskje de ikke gjemmer seg vekk eller lukker øynene men faktisk bare ikke ser det?

 

 

Vice, Jeg har mistet interessen for spillet egentlig, ser ikke noe lys i tunnellen på lang tid iallefall - men det er fortsatt spennende å se på utviklingen til selskapet.

Lenke til kommentar

DEt er godt å se at det begynner å komme på flere en meg som er lei, negativ omtale av AOC. GReit med negativ omtale, men da bør den komme fra noen som vet hva han skriver om. De fleste som kommer med negativ omtale har sjelden spilt over lvl 40. Da er det tydligvis et spill som ikke er personen har likt. Jeg kan komme med så ekstremt mye dritt jeg om lineage osv, et spille jeg spilte noen lvler av, men gidder jeg å devote meg til å bruke en stor del av dagen min til å fortelle andre om det. Det var rett og slett ett spill som ikke passet for meg..

 

Håper flere og flere som spiller AOC og liker det kommer på her og forteller om det :)

 

De får altfor mye dårlig omtale, det er overhodet ikke fortjent.

Lenke til kommentar
De får altfor mye dårlig omtale, det er overhodet ikke fortjent.

 

ikke fortjent?? har DU spillt over lvl40 eller 20? høres ikke slikt ut!

har spillt og betalt nå i 3 mnd.. etter massiv løgn og fan fra funcom så

skal jeg gjøre mitt aller beste for å ødelegge for FC! øye for øye tann for tann!

 

håper jeg treffer på gaute på byen en mørk og stormfull aften :ph34r:

Lenke til kommentar
De får altfor mye dårlig omtale, det er overhodet ikke fortjent.

 

ikke fortjent?? har DU spillt over lvl40 eller 20? høres ikke slikt ut!

har spillt og betalt nå i 3 mnd.. etter massiv løgn og fan fra funcom så

skal jeg gjøre mitt aller beste for å ødelegge for FC! øye for øye tann for tann!

 

håper jeg treffer på gaute på byen en mørk og stormfull aften :ph34r:

 

Du høres ut som en idiot på måten du ordlegger deg, å true mennesker er tegn på svakhet og svekkede sjelsevner, som man sa før i tiden.

Jeg har flere spillere godt over lvl 40, har betatestet AOC, pluss mange andre spill, og jeg må si at AOC er et av de spillene som forbedret seg mest i løpet av tiden, det sier meg at de kommer til å kontinuerlig forbedre spillet.

 

Å for å være helt ærlig hva er det egentlig du synes er så ille med spillet?? og hvor har du blitt lurt?

 

Mvh

Z

Lenke til kommentar
De får altfor mye dårlig omtale, det er overhodet ikke fortjent.

 

ikke fortjent?? har DU spillt over lvl40 eller 20? høres ikke slikt ut!

har spillt og betalt nå i 3 mnd.. etter massiv løgn og fan fra funcom så

skal jeg gjøre mitt aller beste for å ødelegge for FC! øye for øye tann for tann!

 

håper jeg treffer på gaute på byen en mørk og stormfull aften :ph34r:

 

Du høres ut som en idiot på måten du ordlegger deg, å true mennesker er tegn på svakhet og svekkede sjelsevner, som man sa før i tiden.

Jeg har flere spillere godt over lvl 40, har betatestet AOC, pluss mange andre spill, og jeg må si at AOC er et av de spillene som forbedret seg mest i løpet av tiden, det sier meg at de kommer til å kontinuerlig forbedre spillet.

 

Å for å være helt ærlig hva er det egentlig du synes er så ille med spillet?? og hvor har du blitt lurt?

 

Mvh

Z

 

du kan lese første post.. den sier vel mye.. (se. bullshit bilde)

Jeg truer ikke gaute vil bare ha noen ord med han.. noen velvalgte ord sådan.

Lenke til kommentar
Pycnopodia må ha flere splittet personligheter som taler for så mange brukere :)

 

En moderator burde stenge tråden pga useriøst innhold

 

Jeg tror de gjenkjenner konstruktiv kritikk. Dette er faktisk ikke en hat-tråd, den beskriver hvordan situasjonen er og hvorfor den er slik - jeg prøver ikke å rettferdiggjøre hets mot Funcom men heller prøve å spre litt forståelse om hvorfor det forekommer likevel.

 

Jeg mener, for å forebygge noe må du forstå det, det er lett å forveksle forståelse eller interesse for noe med toleranse eller støtte for det samme - men det er ikke det samme. For å forebygge vold må du forstå hva som forårsaker det, noen mener slik forskning er uetisk men det er den beste måten å begrense og motvirke vold på.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig folkens, sorry. Pycnopodia har gjort en fantastisk jobb med den posten, mye arbeid og ALT treffer spikeren på det berømte hode.

 

INGEN kan vel stikke under en stol at AOC har vært en gigantisk tragedie, at aksjene har gått fra 57 kr (tror jeg det var) ned til 12,7 sier jo ganske mye. Eller ganske børsen er slemme slemme gutter som bare er ute etter å straffe Funcom? Ingen kommer vel med mer knusende kritik en Hegnar.no...

 

Stapp fingeren i jorda og se hva som skjer rundt dere, AOC har floppa noe helt sykt, det er nesten godt gjort at et produkt som har fått så sykt mye markedsføring og hyping gratis klarer å floppe så enormt, men slik er det nå.

 

Jeg kjenner meg igjen i mye og ikke alt Pycnopodia skriver. Fra å vente i to forbanna uker for å få hjelp til en bugga destiny quest, til å føle meg regelrett rundtlurt av Funcom og media.

 

Alt Pycnopodia er dessverre sant, og er slik 80% ac AOC og Funcom kunder oppfatter ting. Det går egentlig klart frem av tonen på dette og det offisiele forumet, media, tall fra Funcom og andre mer useriøse målinger som Dagbladet. Greit at dere er lei av å lese kritik, men nå er det faktisk sånn da alt de aller aller fleste har mest negativt å si om saken, og da blir 80% av postene negative da. Enkelte ønsker fortsatt å diskutere AoC og holde et øye med utviklingen selv om vi har lagt spiller på is. Dersom dere er leie av slike tråder får dere styre unna, så kan de av oss som ønsker å diskutere dette emne fortsette med akuratt det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...