Gå til innhold

BSU.... triks for best utnyttelse


Eivind

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har akkurat opprettet BSU-konto og lurer på et par ting angående det. Lønner det seg å sette inn like beløp peridevis over hele året eller er det bedre å sette inn alle 15000 rett før årets slutt. Grunnen til at jeg tenkte det siste var et bedre alternativ er jo at da kan de 15000 stå å rente seg på konto hele året før de sette over på BSU.

 

Har dere noen tips og triks.

 

Alle råd er gode råd :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke BSU generelt bedre rente enn vanlig konto?

 

Forskjellen er at du ikke får tilgang på rentene når pengene står på BSU. Men så er det jo i alles interesse at BSU fylles opp som regel.

 

Hvis du derimot vil ha rentene selv, og vil bruke flest mulig år å fylle BSU, så er løsningen med å sette inn i slutten av Desember den beste, da du får fradraget, men minst mulig renter for det året du setter pengene inn.

Lenke til kommentar
Har ikke BSU generelt bedre rente enn vanlig konto?

 

Forskjellen er at du ikke får tilgang på rentene når pengene står på BSU. Men så er det jo i alles interesse at BSU fylles opp som regel.

 

Hvis du derimot vil ha rentene selv, og vil bruke flest mulig år å fylle BSU, så er løsningen med å sette inn i slutten av Desember den beste, da du får fradraget, men minst mulig renter for det året du setter pengene inn.

nå har vel bsu bedre rente enn vanlig sparing, så det burde jo lønne seg å putte inn mest penger i januar:) mest renter og høyest fradrag!

Lenke til kommentar

Det viktigste når det gjelder BSU er at du er sikker på at du får full utnyttelse av skattefordelen. Hvis du ikke betaler skatt et år, dvs. tjener under 40k, så ville jeg tenkt meg nøye om før jeg hadde satt pengene i BSU. Grunnen er at maksbeløp man kan sette i BSU er 100 000(?) samtidig som man kan spare i BSU til man er 34(?), dermed mister man en evt. framtidig skattefordel/avkastning på 20%.

Endret av dingorz
Lenke til kommentar

Det han mente var at om du ikke har mer enn 40k i inntekt et år, så vil du heller ikke få utnytte skattefradraget på 3000,- som du har hvis du sparer 15k i BSU.

Det ville være "bortkastet" å spare i BSU det året, da burde du heller spare de på en vanlig konto, og sette de inn på BSU et år der du har fordel av skattefradraget.

Lenke til kommentar

TIPS:

 

-Som nevt: Har du ikke mer enn 3000 i skatt; IKKE spar det året.

-Sett inn i januar da får du 15 000 +god rente i maks tid

-Ikke avslutt kontoen eller kjøp bolig før du har spart fullt, bruker du noe på bolig før du har spart maks mister du BSU kontoen og dermed skattelettet.

-Spar hvert år du kan, dess yngre du er da du er ferdig dess bedre, dette fordi dess yngre man er ved boligkjøp dess mer trenger man pengene.

- Husk at du kan betale hele beløpet ned på boliglån når du vil(dvs når du er ferdig spart)

-året du fyller 33 er siste året du kan spare, derfor må du time litt.

 

 

Uansett er BSU helt genialt prioriter det, men som sagt du må ha minst 3000 i skatt for at det er noe vits.

 

 

Husk også at BSU reglene lenge har stått på stedethvil, mens økonomien (spesielt boligmarkedet) har økt mye. I den sammenheng diskuteres det å øke(doble) sparebeløpet på BSU, og det blir gunstig;)

Lenke til kommentar
Har ikke BSU generelt bedre rente enn vanlig konto?

 

Forskjellen er at du ikke får tilgang på rentene når pengene står på BSU. Men så er det jo i alles interesse at BSU fylles opp som regel.

 

Hvis du derimot vil ha rentene selv, og vil bruke flest mulig år å fylle BSU, så er løsningen med å sette inn i slutten av Desember den beste, da du får fradraget, men minst mulig renter for det året du setter pengene inn.

nå har vel bsu bedre rente enn vanlig sparing, så det burde jo lønne seg å putte inn mest penger i januar:) mest renter og høyest fradrag!

 

Har virkelig BSU-konto bedre betingelser enn de beste spare-/brukskontoene i dag? Hos ya bank får jeg nå 6,52 % rente.

Lenke til kommentar

DNBnor gir i skrivende stund 6,65 % p.a.

 

Yabank banknorwegian osv gir jo syk rente så "litt feil" å sammenligne med dem da de selv ikke tilbyr BSU. Sammenligner du derimot en bank sin BSU rente kontra plassering/høyrentekonto er det litt større forskjeller

 

DNBnor renter

 

Men nå er det primært skattelettet som gjør BSU attraktivt, ikke høye renten alene.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for alle svar....

 

Dette har faktisk vært sykt nyttig..... Jeg oppretta ikke konto før for et par uker siden, og da satt jeg inn 15000,- med engang. Det er grunnet at jeg ikke har hatt jobb før det. Kommer til å tjene nok til å få brukt hele skatteletten i år også så det er jo kjempe gunstig. Men neste år kommer jeg til å sette inn hele beløpet i januar, syntes det virker fornuftig.

 

Igjen takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...