Gå til innhold

Pseudovitenskap og SKAM


Jalla

Anbefalte innlegg

Her om dagen satt jeg og kanalsurfa og stoppa innom Newton for å se hva ungene blir presentert for om dagen.

Newton skal jo være et slags NG eller Discovery for unger og jeg ble derfor en smule sjokkert og deretter rett og slett frustrert og forbanna da det, uten et hint til kritisk tenkning, ble presentert en ny form for "hestekur".

- Hesteakupunktur. Jøss. Jøss og mye annet som ikke egner seg på trykk faktisk!

 

Ikke at jeg skal oppfordre til mailbombing eller noe, men når en introduserer SKAM (suplementær, komplementær og alternativ medisin) som faktiske og virkningsfulle behandlingsmetoder bør det reageres. Barn bør selvsagt få vite at akupunktur finnes, men de bør også få vite at dette ikke har noe som helst for seg og at det ikke finnes ett eneste seriøst studie som viser at akupunktur gir en medisinsk effekt. Det er som akronymet indikerer rett og slett en skam (eller scam på engelsk, det er kanskje det mest deskriptive akronymet jeg har sett...)

 

Dette får meg til å lure på om det er mer pseudovitenskap å spore, har vi ikke nok av homøopater, "healere", "synske" og folk som angivelig prater med "engler" her til lands?

Skal en virkelig sitte rolig og se på at den kommende generasjon innpodes med denslags vrøvl?

 

Selv sendte jeg en mail til progamlederen for Newton, samt skrev ett innlegg i bloggen - som nå er tatt vekk, her lukter det sensur og elendig evne til å ta til seg kritikk - der jeg refererte til crap based medicine, quackwatch, QuackCast og det en kan finne på JREF.

Om andre skulle føle for det samme får bli opp til den enkelte, men det kunne vært en idè å informere om det er flere enn meg som synes dette er forkastelig både hva research og verifisering av sannhetsgehalt i det som presenteres angår i sendingsforberedelsene.

 

-Åja, hestene ble også utsatt for "laserterapi".

Hva er neste logiske steg om degenereringen av barns populærvitenskapelige underholdning fortsetter montro?

-Aluminiumsfoliehatter mot "kosmisk stråling" og aliens?

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Barn bør selvsagt få vite at akupunktur finnes, men de bør også få vite at dette ikke har noe som helst for seg og at det ikke finnes ett eneste seriøst studie som viser at akupunktur gir en medisinsk effekt.

Joda, det å stikke nåler i kroppen har en virkning, bl.a utløses det endorfiner i hjernen. En relativt fersk tysk studie tyder imidlertid på at det gir like bra virkning å stikke nålene på tilfeldige steder som å stikke dem på de såkalte akupunkturpunktene.

Klaus Linde ved det tekniske universitetet i München testet virkningen av akupunktur mot migrene hos 302 pasienter i alderen 18 til 65 år.

 

Mindre migrene

Pasientene ble delt i tre grupper. Én fikk behandling etter akupunktørenes lærebok. Den andre fikk liksombehandling ved at nålene ble plassert feil. Den tredje gruppen ble lurt til å tro at de ble stukket: De så nålen og kjente et press, men nålen gikk ikke gjennom huden. Alle pasientene førte dagbok over sine lidelser.

 

Etter 12 uker kunne 15 prosent av de pasientene som bare trodde de ble stukket rapportere at de hadde 50 prosent eller mer reduksjon i antall dager med migrene - sannsynligvis en placeboeffekt.

 

Blant de som mottok ekte akupunktur kunne hele 51 prosent melde en tilsvarende reduksjon, mens enda flere - hele 53 prosent - av de som ble stukket på måfå erfarte samme virkning.

 

Stikk og endorfiner

Som sagt over: Det er knapt noen bombe at det å stikke en nål inn i kroppen gjør noe med deg. Det utløses endorfiner i hjernen, som kan virke smertestillende.

 

Når det nå er vist at denne virkningen ikke er forbundet med akupunktørenes punkter og meridianer, må vi stille oss spørsmål om hva som egentlig er igjen av denne behandlingsformen.

 

Hvis Lindes resultater blir stående, blir nålestikkingen mer å sammenlikne med annen fysisk kontakt, og med den nokså usensasjonelle påstand at fysisk kontakt gjør noe med oss.

kilde: http://www.forskning.no/artikler/2005/mai/1115821976.77

Andre artikler om akupunktur på forskning.no: http://www.forskning.no/index_search_html?...ring=akupunktur

Lenke til kommentar

Newton er mye bedre enn NG og Discovery. De to sist nevnte fremstiller teorier som fakta. En typisk NG dok er "Er Bush nazist?" og så ramser de om masse ting som kan tyde på de hvis man er rusa på GHB og i slutten av programmet så konkluderer de i det stille med at han ikke er det.

 

For dem så handler det om å selge TV, det gjør det ikke for Newton og derfor blir Newton mye bedre.

Lenke til kommentar
Joda, det å stikke nåler i kroppen har en virkning, bl.a utløses det endorfiner i hjernen. En relativt fersk tysk studie tyder imidlertid på at det gir like bra virkning å stikke nålene på tilfeldige steder som å stikke dem på de såkalte akupunkturpunktene.

 

Det har jeg heller aldri sagt at det ikke gjør, la meg presisere:

Akupunktur har ingen som helst innvirkning mhp å målrettet behandle spesifikke lidelser.

Som du sier er det like effektivt å sparke en eske tegnestifter utpover gulvet og stagedive, forskjellen er at akupunktøren ikke får penger for "behandlingen"

Årsakene til effekten er her helt forenlig med et naturalistisk syn og trenger ingen "chi" eller annet tøv for å gi mening.

 

Newton er mye bedre enn NG og Discovery.

Jøsses, det var en sterk påstand, slikt bør dokumenteres ;)

 

Som en fotnote antar jeg du mener de koker opp teorier som i "jeg har en teori om at.." og ikke en teori slik den forstås innen vitenskap, det er nok litt av dette også desverre, men de har fortsatt ungått SKAM fella...

 

Et godt alternativ er PBS NOVA ;)

 

Dette er uansett irrelevant for topic som er at en bør ta et oppgjør med all pseudomedisin og pseudovitenskap som infiserer samfunnet.

At en har et nasjonalt senter for holistiske behandlingsmetoder er ikke det samme som at en har konsensus i det medisinske miljøet for at dette har noe for seg, tvert i mot.

 

For meg virker det helt feil å presentere akupunktur i forbindelse med medisin, det bør heller sortere under kultur, filosofi og folklore. Uten understøttende empiri har en ingen som helst grunnlag for å anta at en hypotese stemmer i den grad at den kan utvikles til en teori.

Og der burdte pseudovitenskap og pseudomedisin ha grunnstøtt, men folk vil bedras...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Akkupunktur og akkupressur har i all fall ein kortvarig bedøvingseffekt. Fysioterapeuten min nyttar av og til akkupressur for å bedøve for så å massere djupare enn ho kunne gjere før p.g.a smerten.

Lenke til kommentar

Syns du bør prøve akupunktur før du dømmer det, jeg. Funker veldig bra for meg. Søsteren min har også slitt med veldige allergier som har ført til at hun måtte bruke mye medisiner. Etter hun gikk till akupunktur trenger hun nesten ikke bruke noe.

 

Men selvfølgelig, det er useriøst av et vitenskapsprogram å presentere det som fakta, spesielt når det er lettpåvirkelige barn som ser på. Akupunktur er fortsatt alternativ medisin. Mye av effekten går på placebo.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke kaste bort penger på noe som ikke har påvist effekt, til det er jeg en smle for skeptisk, hehe ;)

Forøvrig er anekdotiske bevis, som dere sikkert vet, totalt ugyldige av en rekke årsaker.

Placebo er nok det som spiller inn her som Mynotir sier.

 

Hva akupressur angår er det ikke et ukjent fenomen at kroppen har nerver som kan lammes, det lærer en bl.a i diverse kampsporter med rimelig pussige resultater når teknikkene tas i bruk, hehe :D

 

Det er altså ikke snakk om annet enn utvidet massasje, kall det hva du vil, du har iallefall ikke gått i kiropraktorfella :thumbup:

 

For meg er det å presentere holistisk medisin som mangler en naturalistisk forklaring på linje med å lære bort astrologi og alkymi i naturfagtimene (om de har slikt på barneskolen lenger, hehe :p) så lenge en ikke har noe mer enn placeboeffekt å gå på.

Lenke til kommentar
Syns du bør prøve akupunktur før du dømmer det, jeg. Funker veldig bra for meg. Søsteren min har også slitt med veldige allergier som har ført til at hun måtte bruke mye medisiner. Etter hun gikk till akupunktur trenger hun nesten ikke bruke noe.

 

Men selvfølgelig, det er useriøst av et vitenskapsprogram å presentere det som fakta, spesielt når det er lettpåvirkelige barn som ser på. Akupunktur er fortsatt alternativ medisin. Mye av effekten går på placebo.

 

Å prøve noe selv for å se om det virker er jo kanskje toppen av uvitenskaplige metoder. Nevner i fleng; finne vann med pinne, se spøkelser, sjette sans osv, osv.

Lenke til kommentar
Det er altså ikke snakk om annet enn utvidet massasje, kall det hva du vil, du har iallefall ikke gått i kiropraktorfella :thumbup:

 

Okei..?

 

"Fra 1. januar 2006 betraktes kiropraktikk politisk og forvaltningsmessig som en moderne, kunnskapsbasert helseprofesjon som er integrert i det etablerte, offentlige helsevesen.

 

Norske kiropraktorer fikk fra denne dato status som primærkontakt innen sitt kompetanseområde på samme måte som leger, tannleger og psykologer er det på sine respektive felt. En kiroprator har (som leger) henvisningsrett til sykehus, spesialister, fysioterapi og radiologiske undersøkelser samt rett til å sykmelde inntil 8 uker. Pasienter hos kiropraktorer får refusjon fra NAV for inntil 14 årlige behandlinger."

Lenke til kommentar
Det er altså ikke snakk om annet enn utvidet massasje, kall det hva du vil, du har iallefall ikke gått i kiropraktorfella :thumbup:

 

Okei..?

 

"Fra 1. januar 2006 betraktes kiropraktikk politisk og forvaltningsmessig som en moderne, kunnskapsbasert helseprofesjon som er integrert i det etablerte, offentlige helsevesen.

 

Norske kiropraktorer fikk fra denne dato status som primærkontakt innen sitt kompetanseområde på samme måte som leger, tannleger og psykologer er det på sine respektive felt. En kiroprator har (som leger) henvisningsrett til sykehus, spesialister, fysioterapi og radiologiske undersøkelser samt rett til å sykmelde inntil 8 uker. Pasienter hos kiropraktorer får refusjon fra NAV for inntil 14 årlige behandlinger."

 

Og hva så?

At noe er "godkjent" gjør det ikke mer plausibelt, det er mye "woo" innen kiropraktikk, tro på at "kraften" heler og annet vissvass som ikke har noe i moderne medisin å gjøre.

Selve massasjebiten er forsåvidt ok, men da kan du like godt gå til en fysioterapaut.

 

Kiropraktikk er og blir ikke annet en tvilsom behandling som har sneket seg inn via en bakdør.

Lenke til kommentar
Det er altså ikke snakk om annet enn utvidet massasje, kall det hva du vil, du har iallefall ikke gått i kiropraktorfella :thumbup:

 

Okei..?

 

"Fra 1. januar 2006 betraktes kiropraktikk politisk og forvaltningsmessig som en moderne, kunnskapsbasert helseprofesjon som er integrert i det etablerte, offentlige helsevesen.

 

Norske kiropraktorer fikk fra denne dato status som primærkontakt innen sitt kompetanseområde på samme måte som leger, tannleger og psykologer er det på sine respektive felt. En kiroprator har (som leger) henvisningsrett til sykehus, spesialister, fysioterapi og radiologiske undersøkelser samt rett til å sykmelde inntil 8 uker. Pasienter hos kiropraktorer får refusjon fra NAV for inntil 14 årlige behandlinger."

 

Og hva så?

At noe er "godkjent" gjør det ikke mer plausibelt, det er mye "woo" innen kiropraktikk, tro på at "kraften" heler og annet vissvass som ikke har noe i moderne medisin å gjøre.

Selve massasjebiten er forsåvidt ok, men da kan du like godt gå til en fysioterapaut.

 

Kiropraktikk er og blir ikke annet en tvilsom behandling som har sneket seg inn via en bakdør.

En fysioterapeut knekker ikke.

 

Det er da titusenvis av mennesker bare her i landet som har gått til kiropraktor med "hekseskudd" eller låst rygg, og kommer ut igjen oppreist.

Jeg syns ikke det er noe mystisk eller kvasi ved å tvinge skjeve ting som er ute av stilling på plass.

 

Hvorfor vet du disse tingene bedre enn de som faktisk har undersøkt det og godkjent det under helsevesenet/nav? Har du forsket på det selv?

Lenke til kommentar
Syns du bør prøve akupunktur før du dømmer det, jeg. Funker veldig bra for meg. Søsteren min har også slitt med veldige allergier som har ført til at hun måtte bruke mye medisiner. Etter hun gikk till akupunktur trenger hun nesten ikke bruke noe.

 

Men selvfølgelig, det er useriøst av et vitenskapsprogram å presentere det som fakta, spesielt når det er lettpåvirkelige barn som ser på. Akupunktur er fortsatt alternativ medisin. Mye av effekten går på placebo.

 

Å prøve noe selv for å se om det virker er jo kanskje toppen av uvitenskaplige metoder. Nevner i fleng; finne vann med pinne, se spøkelser, sjette sans osv, osv.

Å si at noe er feil kun fordi NOEN vitenskaplige undersøkelser "motviste" det er dumt. Dette gikk også på han som person (oppfordring, ikke personangrep).

 

Kun fordi noe er alternativt medisin betyr ikke at det er humbug.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Berre fordi noko er alternativt så tyde det ikkje på at kravet for prov ikkje gjelder, at provkravet er lågare, eller at hypotesen som behandlinga er basert på ikkje treng å halde vatn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...