Gå til innhold

Skoletur til Egypt


Leffsa

Anbefalte innlegg

Heihei.

 

Vi skal ganske sansynlig til Egypt med klassen i år og jeg lurer på et par spørsmål.

 

Jeg har hørt at det er utrolig varmt i Egypt på denne årstiden vi skal dra (4-22.05.09) og at gjennomsnittstemperaturen ligger på 45 grader. Er det så utrolig varmt at man ikke klarer å holde ut der nede?

 

Planen hittil er en tur som går ut på å lande i Kairo se pyramider og sfinxer deretter dra oppover langs Nilen med et elvekrus og til slutt få noen dager i Sharm el Sheik.

 

De siste dagene i Sharm el Sheik skal vi få for eget bruk, så der kan alle gode anbefalninger på artige ting å finne på. Selv har jeg veldig lyst til å snorkle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i Hurghada og Kairo i fjor i august/september. Det var noen varme dager innimellom med rundt 40 i skyggen, men det går greit. Som oftest litt vind og så har man jo havet/bassenget.

 

Det du derimot bør være mer påpasselig med er magen. 40% av alle turister får mageproblemer der. Før du drar anbefaler jeg følgende:

 

Dukoral. http://www.helsenett.no/reisemedwap/dukoral.shtml

Idoform classic. http://www.idoform.no

 

Utenom det burde hendene desinfiseres foran vært måltid.

 

Pyramidene og området rundt er fantastisk, men vær oppmerksom på at inne i dem er det svært trangt og litt krevende fysisk å komme seg frem. Har man klaus må du for all del ikke gå inn. Store deler av ferden inn til gravkammeret foregår delvis nedbøyd og bratt oppover. En eldre dame fikk anfall midt inne i den største da vi var der.

 

Musemuet i Kairo har ikke aircondition.

 

God tur, det kommer til å bli fantastisk på tross av litt uvante forhold :p

Lenke til kommentar

Kan jeg få spør hvordan dere fikk til å organisere denne turen?

Er dette noe som hver klasse på din skole gjør? Altså at alle klasser drar hvert år til Egypt?

 

Eller har klassen selv organisert turen, og spart inn penger? Hvis du kunne ha fortalt litt hvordan dere organiserte det så hadde det vært supert!

 

Hadde vært gøy med en tur med min klasse.

Lenke til kommentar
Mai er fremdeles grei, men dere vil likevel sikkert oppleve over 30 grader.

 

Om dere drar oppover Nilen drar dere vel til Luxor. Det er langt derifra til Sharm. Hurghada ville vært mye nærmere og da slipper dere innenlandsfly i Egypt. Egyptiske flyplasser er noe man vil oppleve så få ganger som mulig...

 

Jeg har ikke hørt hele planleggelsen av turen, men tror det var til Luxor det var planlagt, ja. Læreren hadde visstnok foreslått en lang togtur med elven nedover igjen og da til Sharm. Men dette kan kanskje bli veldig slitsomt?

 

Ninjahamster: Har også hørt at man ikke burde spise rå frukt fordi vannet de renses i er skitne, stemmer dette?

 

FooReXZ: Alle klasser drar ikke til Egypt, dette er noe vi i klassen har valgt. Men alle klasser drar et sted i løpet av siste året (3.vg) og det er i forbindelse med arkitekturhistorie eller et eller annet. Egypt har f.eks. pyramider. Turen er selv organisert av klassen, vi har jobbet og spart inn penger over tid for å få råd til dette ;) Det ligger mye planlegging bak, klasseforstander har i løpet av sommerferie planlagt mye og sjekket priser for mange ting.

Lenke til kommentar

Jeg hadde diare i 3 uker etter jeg var der, ikke moro. Tror det var pga isen på mcdonalds, selv om det er en kjent kjede betyr det ikke at kvaliteten er like god overalt. Gjør litt research og finn ut hvilke restauranter som det er "trygt" å spise på og hvor du bør holde deg unna. Jeg var i Hurghada og likte meg ikke noe særlig der, det var møkkete overalt, masse tiggere helt ned i 5 års alderen, strendene var ingenting å skryte av, alle butikkeierene prøvde å få deg til å handle hos de, bare maste på deg hele tiden.

Lenke til kommentar
Gjør litt research og finn ut hvilke restauranter som det er "trygt" å spise på og hvor du bør holde deg unna. Jeg var i Hurghada og likte meg ikke noe særlig der, det var møkkete overalt, masse tiggere helt ned i 5 års alderen, strendene var ingenting å skryte av, alle butikkeierene prøvde å få deg til å handle hos de, bare maste på deg hele tiden.
Hverken Sharm eller Hurghada er noe særlig som by, men Hurghada er i tillegg veldig skitten med mye søppel rundt i gatene. Begge steder er det en fordel å ha et skikkelig hotell med god strand og alt av tilbud uten noe tull. Turister som leter etter en "hyggelig gammelby" finner kun ut at de raskest mulig bør komme seg tilbake til hotellet. Butikkeiere er veldig aggressive for å få lurt folk inn i butikken og der er det absolutt kjøpepress. Noen jeg kjenner ble for kort tid siden dopet ned av betjeningen på en restaurant i Sharm så tenk sikkerhet.

 

Det eneste Egypt har å by på:

-historisk stein

-utrolige forhold for dykking og snorkling

-mye sol og varme

-ørkensafari

 

Ellers er det bare å ha Immodumen klar og huske på at man faktisk er i et uland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...