Gå til innhold

Få nyheter ved siden av seg?


Anbefalte innlegg

At IE6 ikke vil klare å vise siden like bra som moderne nettlesere trenger ikke å bety at den ikke kan vise siden i det hele tatt.

I dette tilfellet vil resultat bli at IE6 viser to kolonner hele veien mens bedre nettlesere vil vise den første nyheten bredt.

Definitivt ikke en stopper for IE6, og tilsvarende mekanismer kan brukes på mange steder hvor IE har mangler. Utnytt mulighetene moderne nettlesere har til lage flotte websider enklere, men ikke gå mer av sporet enn at siden fortsatt er fullt brukbar i IE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IE6 har vært utdater i en god stund. Så om det fungerer i IE7/IE8b holder det mer enn lenge nok for meg.

Skal folk absolutt bruke utdaterte weblesere, så er min nettsides utseende deres minste problem.

 

IE6 er en elendig browser når det gjelder å støtte web standarder, og det er en gammel browser. Så om det er det du mener med utdatert så er jeg enig.

 

Om du skal utvikle et nettside som bare din nærmeste familie skal bruke så holder det også lenge for deg å støtte IE7/8, men om du har planer om å nå litt fler mennesker anbefaler jeg deg å ta en titt på litt nettleserstatistikk på f.eks. http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp. I juli 2008 hadde IE6 en andel på 25,3%, IE7 26,4%. Med andre ord kan du dessverre ikke avskrive IE6 helt enda.

 

Jeg tør påstå at det er ditt problem om en nettside ser feil ut for 1 av 4, og at dessverre folk flest ikke er klar over at IE6 er spesielt utdatert og om dens store mangler når det gjelder standarder.

Nå er jo det der aldeles feil nettside å henvise til. De har nå over 42% brukere av firefox, og det stemmer kort og godt ikke i forhold til den reelle brukermassen (IE har tilsammen gjerne en 70-80% med mindre det er snakk om spesielt teknologiske sider. w3schools er et eksempel på det). 25% kan derfor være helt på vidden (Digi.no hadde f.eks 12% IE6 i mai). De reelle tallene vil være høyst avhengig av brukergruppen man har. Å bruke tall fra andre nettsider er derfor i stor grad poengløst. Dette er noe man må ta ut fra siden det er snakk om, ikke hva andre sier.

 

En annen ting er at IE7 er og har vært en kritisk oppdatering i WinXP i veldig lang tid nå. De som ikke har oppdatert til IE7 har enten et eldgammelt OS 2000, ME o.l., eller surfer på jobben (ev. er det også mulig de ikke har oppdatert fordi de ikke har gyldig lisens, og akkurat de tror jeg vi fint kan droppe å tenke på). Spørsmålet er om dette er en brukergruppe man ønsker å ta hensyn til. Så lenge ting fungerer i IE7 tror jeg ærligtalt ikke man trenger å bry seg sånn veldig om IE6. Det er iallfall snart på tide å gå i de baner etter min mening.

Lenke til kommentar
Nå er jo det der aldeles feil nettside å henvise til. De har nå over 42% brukere av firefox, og det stemmer kort og godt ikke i forhold til den reelle brukermassen (IE har tilsammen gjerne en 70-80% med mindre det er snakk om spesielt teknologiske sider. w3schools er et eksempel på det).

Så, på en nettside som har overvekt av tekniske brukere, som man skulle tro var i fronten til å oppdatere nettleserne de bruker til daglig, er det fortsatt 1 av 4 som bruker IE6. Jeg vet ikke helt om jeg er sikker på om jeg syntes det argumenterte for ditt syn ;)

 

Men du har jo til en viss grad rett; at man selvfølgelig må se på brukermassen til et nettsted. mobileMe til Apple er vel et av de større som jeg lest om som helt har droppet IE6 støtte. Dette er helt supert spør du meg da det kan påvirke andre til å gjøre det samme. (Dog, Apple har vel aldri hatt noe til overs for Microsoft ;) )

 

Så IE6 er helt klart på vei ut, men: Jeg jobber i et firma som blant annet leverer javascript-applikasjon til en mengde større og mindre nettsider. I juli hadde vi rundt 400.000 unike treff. Følgelig får vi inn relativt spredt statistikk som tilsier at IE6 ikke er helt ut enda. IE7 har dog gått forbi IE6, men jeg tviler sterkt på at min sjef hadde vært spesielt fornøyd om jeg hadde gjort så vi ikke støttet brukermassen som IE6 faktisk enda har.

Lenke til kommentar
Nå er jo det der aldeles feil nettside å henvise til. De har nå over 42% brukere av firefox, og det stemmer kort og godt ikke i forhold til den reelle brukermassen (IE har tilsammen gjerne en 70-80% med mindre det er snakk om spesielt teknologiske sider. w3schools er et eksempel på det).

Så, på en nettside som har overvekt av tekniske brukere, som man skulle tro var i fronten til å oppdatere nettleserne de bruker til daglig, er det fortsatt 1 av 4 som bruker IE6. Jeg vet ikke helt om jeg er sikker på om jeg syntes det argumenterte for ditt syn ;)

Ikke nødvendigvis. Vi veit svært lite om w3schools brukere. Dette kan være folk som jobber når de besøker nettsiden og derfor er tvunget til IE6. Uannsett var nå poenget at de ikke representerer en vanlig side. De har 42% firefox, noe man f.eks ikke kan forvente at allmene sider som VG, Dagbladet etc. er i nærheten av å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...