Gå til innhold

Gradvis minkede overklokkingsevne?! (E2140 dualcore)


Anbefalte innlegg

Mystisk, min E2140 dualcore fungerte brillefint på 3 ghz i over ett år, til og med undervoltet! Gigabyte P35 hovedkort, SHG 300 w psu.

 

Plutselig restartet bare maskina ved oppstart, måtte klokke den ned til ca 2.4 ghz før den ble stabil igjen (koblet fra alt, og kom frem til at det enten måtte være CPU, hovedkort eller PSU).

 

En dag senere ville den ikke starte skikkelig, kom bare til PCI device load skjermen, så måtte klokke den helt ned til 1.6 ghz før den ville fungere.

 

Hva skjer, har maskina fått influensa? Er ikke vant til slik gradvis degraderende ytelse? Kjørte cpu stress test når den gikk på 2.4 ghz, og det gikk fint. Noen hypoteser?

Endret av grkn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først en liten oppdatering: Prøvde en annen PSU, men fikk ikke startet pcn, fikk i det minste ikke bilde (den hadde ikke en 4 pins sak til cpustrøm)..

 

Uansett, klokket meg ned til 2.4 ghz og satte spenninga til 1.168V (fra 1.35!), og nå funker alt knirkefritt. Snodig, men greit nok.

 

Har en SHG 300W psu (billig!), gigabyte P35 DS3 hovedkort rev 6, minne av et eller annet slag (kjørte memtest uten problem), og et geforce 7300 passivt kjølt.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det var så snodig egentlig, utifra opplysningene dine kan det tyde på at psu'en ikke klarer å levere nok. Funker det om du klokker ned og ikke senker vcore? Har du mulighet til å teste en litt større psu, så er det det beste måten å huke ut den som en evt feilkilde.

Lenke til kommentar

jeg hadde en e2160@ 3ghz på et ga-p35-ds3 og jeg må si det var endel startproblemer med det noen ganger. jeg kjørte cpu'en på orginalvolt på den frikvensen. men det bootet ikke altid og tilbakestilte seg til stock, men når den først starta så var den dønn stabil. kunne kjøre prime i 8t f.eks. (lengste jeg testa..)

så det er ikke umulig at du får til 3ghz med samme instillinger du hadde. men at du får startproblemer kan være en mulighet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...