Gå til innhold

Lang reparasjonstid på komfyr - hva kan jeg kreve?


SaJo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I november 2007 kjøpte jeg et kjøleskap, et fryseskap og en frittstående komfyr hos en av de store kjedene her i byen.

I juni oppsto det en feil på komfyren. Den er fullt brukbar, men den ene plata slår seg ikke alltid av. Det er induksjonsplater, så det er ingen fare for at plata skal bli varm med mindre jeg har glemt igjen en kasserolle der. Imidlertid klikker det godt i komfyren når den skrur seg av og på, så det skjer noe mekanisk i den. Jeg er derfor litt skeptisk til å la komfyren være hjemme alene, og trekker ut støpselet hvis vi drar bort for noen dager.

 

Jeg kontaktet butikken rundt 20. juni (rett etter jeg oppdaget feilen), og 25. juni kom en reparatør fra det lokale elektrofirmaet. Han så på feilen, og sa han skulle bestille et nytt bryterpanel. Han sa også at de kun kjørte ut til området jeg bor i på onsdager. Greit nok tenkte jeg, da må jeg vel vente en uke eller to.

Tiden går, og jeg hører ikke mer fra de. Jeg ringer elektrofirmaet og lurer på hva som skjer i saken. Hun jeg snakket med sa at delen var i bestilling men ikke levert, og hun skulle purre på det. Da jeg fortsatt ikke hadde hørt noe etter jeg kom hjem fra ferie, ringte jeg firmaet på nytt. Jeg fikk da samme beskjed; delen var bestilt men ikke kommet.

 

Nå begynner jeg å bli litt lei, så jeg dro innom forhandleren igår og snakket litt med de. Ekspeditøren hadde en holdning som sa at dette gav han faen i, og ba med ordne i opp dette direkte med elektrofirmaet. Jeg minnet han på at jeg som kunde ikke trenger å forholde meg til noen andre enn selger, og at jeg forventet at forhandleren ordnet opp i dette.

 

Hva bør jeg foreta meg videre? Det er nå mer enn 8 uker siden jeg kontaktet forhandler første gang, og på onsdag er det 8 uker siden reparatøren var her.

Siden komfyren er mulig å bruke har jeg ikke styrt mer med dette enn de to telefonsamtalene til elektrofirmaet. Nå begynner jeg imidlertid å bli lei, og jeg er redd for at det i verste fall vil ende med brann ved at det skjer noe inni komfyren eller ved at jeg glemmer en tom kjele på plata en dag.

Siden elektrofirmaet kun reiser ut hit på onsdager, vil jeg vente til torsdag før jeg foretar meg noe mer. Det kan jo hende de dukker opp ;)

Er (over) 8 ukers reparasjonstid for lenge? Kan jeg kreve omlevering (ny komfyr) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett kravet til forhandleren din. Soleklart at han/hun har ansvar for å løse dette for deg.

Jeg har på feelingen at verkstedet ikke klarer å få tak i reservedeler. (vi snakker ofte i hele printplater som tar noen få minutter å installere)

Hadde en liknende sak i fjord....

Krev at forhandler kommer med en erstatningskomfyr intill videre eller krev varene erstattet med en minst like avansert/dyr modell da du ikke godtar å leve med en slik feil. Ikke gi deg. Dette skal du ikke godtta!

Lenke til kommentar

Jeg skal la de få neste uke på seg - dersom det ikke har skjedd noe innen det skal jeg kreve å få en ny komfyr.

 

Hvis det går så langt:

Da jeg kjøpte hvitevarene betalte jeg for å få de levert hjem. Kan jeg kreve at de leverer den nye komfyren til meg (og henter den gamle) uten kostnad for meg? Eller må jeg hente/levere selv?

Lenke til kommentar

I en reklamasjonssak har du krav på å få dekt fraktkostnader.. Dermed kan du kreve at de ordner med hjemkjøring til deg, og at de henter den gamle.

 

Krev at de ordner opp innen en uke. Ikke bare vent til uka har gått og så stille kravet. Da vil de fort trenge et par dager ekstra den dagen du kommer.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

 

Siden jeg var innom de på lørdag og krevde at de tok tak i saken, skal jeg gi de et par dager før jeg maser igjen. Vet vel uansett i morgen om de får fiksa den denne uka eller ikke. Reparatørfolka kjører bare ut hit på onsdager, og de ringer sikkert dagen i forveien for å avtale tid - om de kommer ;) .

 

Med mindre det dukker opp en løsning i morgen eller onsdag, skal jeg ta kontakt med de og kreve ny komfyr (omlevering). Dersom de tilbyr meg å heve kjøpet, hva kan jeg regne med å få igjen av penger da? Komfyren kostet kr. 5.990 i november 2007. Etter hva jeg har sett i reklamer har ikke induksjonskomfyrer blitt noe særlig billigere (den jeg kjøpte var den billigste induksjonskomfyren jeg fant).

En annen ting er at jeg kjøpte komfyr, kjøleskap og fryseskap samlet og fikk ca 10% rabatt. Det vil da kanskje være fair å si at jeg ikke betalte 5.990 for komfyren, men 5.391?

 

Bør jeg komme med kravet mitt skriftlig, eller holder det å ringe de evt. stikke innom butikken?

Ulempen med å gå i butikken er at det må skje på kveldstid (etter jobb), og da er det stort sett bare studenter/skoleungdommer på jobb. Mistenker at de ikke har myndighet til å si stort i saken..

 

Edit: Og/å :blush:

Endret av RVF
Lenke til kommentar

Da har du vel krav på rundt 4900,- etter mine beregninger. (forutsatt at kjøpspris er 5391)

Prisen du betalte gjelder selvfølgelig, å kreve annet tilbake er svindel. Rabatt står dessuten oppført på kvittering.

 

Kundebehandleren din har da vel myndighet til å si sitt i saken uansett når han jobber.. Det er stort sett på ettermiddag sånne saker kommer, etter at kunde er ferdig på jobb.

Lenke til kommentar

På kvitteringen min står det:

Komfyr: 5990,-

+Kjøleskap: xxxx,-

+Fryseskap: yyyy,-

-Rabatt: zzzz,-

 

Rabatten er altså ikke angitt i prosent, og er ikke knyttet direkte opp mot noen av varene. Rabatten ble gitt for å "runde av" ned til nærmeste runde sum, og utgjør en prisreduksjon på ca 10%.

 

I verste fall kan jo selger si at all rabatten er knyttet opp mot komfyren, mens jeg mener det er rettferdig å trekke fra en "andel" av rabatten, altså rundt 10% av komfyrens pris. Var derfor jeg spurte, ikke for å prøve å få mer enn jeg har krav på :) .

Lenke til kommentar
Da har du vel krav på rundt 4900,- etter mine beregninger. (forutsatt at kjøpspris er 5391)

Prisen du betalte gjelder selvfølgelig, å kreve annet tilbake er svindel. Rabatt står dessuten oppført på kvittering.

Jeg har nå funnet fram kvitteringen, og det viser seg at hukommelsen min ikke er noe særlig til å stole på (det visste jeg egentlig fra før) ;) Har nok blandet sammen med de andre tilbudene jeg fikk før jeg kjøpte.

 

Komfyren kosta kr. 7.999,- og rabatten var visst bare på 497 kr. Rabatten utgjør ca 2,5% av totalsummen (uten frakt). Det vil vel si at komfyren i praksis kostet 7.795,-.

Dersom det ender opp med for lang reparasjonstid og heving av kjøp, hva kan jeg regne med å få igjen?

 

Er det slik at jeg kan velge mellom ny vare (omlevering) eller heving, eller kan selger kreve heving? Slik jeg ser det vil jeg ikke vinne noe på å heve kjøpet, tilsvarende vare koster omtrent det samme som når jeg kjøpte komfyren.

 

Og et siste spørsmål:

Dersom komfyren blir reparert, hvilke regler gjelder dersom øvrige komponenter i komfyren har blitt slitt pga. feilen på bryteren? Når bryteren står og tuller, observerer jeg følgende:

  • En vifte skrur seg på når plata skrus på
  • Det kommer et mekanisk "klikk" i komfyren når plata slår seg på

Disse har jo hatt et betydelig flere antall start/stopp enn ved normal bruk. Kan tenke meg at vanlig bruk er at en plate brukes 5-6 ganger i løpet av en dag (om så mange), mens nå skrur de seg av/på sikkert 100 ganger pr. dag pga. den defekte bryteren.

Lenke til kommentar

Dersom selger krever å trekke fra for nytteverdi har du krav på forsinkelsesrente fra kjøpsdato. Dette utgjør i de fleste tilfeller nesten det samme som selgers fradrag. Altså er det ikke noe poeng å trekke fra for bruk.

 

Bruksfradraget regnes ut i fra hva forventet levetid på produktet er. En komfyr vil jeg gjette burde holde i alle fall 8-10 år. De vil si at de maks kan trekke deg for ca. 650 kr (7800/96*8). Rentene i samme periode som du skal godskrives er ca. 500 kr. Med andre ord, så vil det være idiotisk av selger å krangle på dette.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

Etter at jeg ikke hadde hørt noe fra servicefolkene denne uka, ringte jeg selger igjen igår formiddag. Snakket med en hyggelig dame som sa at dette var for dårlig, og skulle snakke med en kollega og ringe meg opp igjen.

Det skjedde selvfølgelig ikke, så jeg ringte de tilbake på ettermiddagen. Da sa hun "Delen har kommet - har ikke serviceavdelingen ringt deg??!?". Fikk inntrykk av at delen hadde vært der noen dager også.

Så nå venter jeg på at serviceavdelingen skal ringe meg for å avtale tid for reparasjon.

 

Man kan bli sprø av mindre!

-De bruker 9 uker på å få tak i delen(e)

-Ingen tilbakemelding, jeg må selv purre flere ganger

-Når delen endelig kommer venter de i mange dager før de tar kontakt

 

Spent på når de ringer. Burde jeg kreve omlevering selv om delen nå mirakuløst har dukket opp, eller bør de få anledning til å reparere?

Lenke til kommentar

Bare si at du ikke godtar at varen blir reparert, siden utbedring av mangelen tok urimelig lang tid. Etter forbrukerkjøpsloven skal slike ting skje innen rimelig tid som betyr ca. 4- 5 uker.

 

Slike useriøse forhandlere er de som ødelegger for de mer seriøse.

Lenke til kommentar
Bare si at du ikke godtar at varen blir reparert, siden utbedring av mangelen tok urimelig lang tid. Etter forbrukerkjøpsloven skal slike ting skje innen rimelig tid som betyr ca. 4- 5 uker.

 

Slike useriøse forhandlere er de som ødelegger for de mer seriøse.

Enig. Jeg skjønner ikke hvorfor trådstarter skal godta noe annet enn heving i denne saken. Hvorfor bruke penger på noen som nærmest pisser på deg? Beklager uttrykket.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Jeg ringte de idag, men fikk ikke tak i rette vedkommende (ingen av de jeg snakket med ville ta noen beslutninger). Får se om jeg drar innom de i morgen eller om jeg ringer igjen på mandag.

De har vel funnet ut at det er usedvanlig lett å ikke svare på kundehenvendelser enten det er skriftlig eller muntlig. I så fall må de være usedvanlig korttenkte.

Lenke til kommentar

Har du ikke hevt det kjøpet enda :D

 

 

Hadde en kamerat som kjøpte en vaskemaskin som var i den høyere prisklassen. Etter et halvt år begynte den å leke jojo og ville ikke virke skikkelig på programmene. Han ringte forhandler, som lovte å ringe tilbake gang på gang. Når jeg ringte etter at han hadde holdt på slik et par månder så hadde de en ufattlig useriøs tone mot meg.

 

Da unnskyldte de seg med at de måtte til revisoren for å finne serienummer på maskinen slik at han kunne finne hvilket verksted de skulle benytte seg av, derfor det hadde tatt så lang tid visstnok. Og han hadde jo selvfølgelig ringt opp igjen, noe han aldeles ikke gjorde.

 

Sa jo selvfølgelig at det kunne han få enkelt av meg, slik at han kunne bestille time. Og selger lovte å ringe opp igjen innen 30 min. Etter to timer med venting ringte jeg bare til de lokale reparatørene som alle benytter seg av, og de kom hjem til han dagen etter. De trengte heller ikke å vite serienummer av meg, bare type og modellnummer.

 

Så moralen er at noen selgere liker å gjøre ting mer komplisert enn det de faktisk er, og det vil de garantert tape på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering:

 

Siden mitt forrige innlegg har følgende skjedd:

Jeg snakket med butikken, og ble enig om å gi de "en sjanse til" (som plaster på såret ble jeg lovet god rabatt neste gang jeg handler der, men det er en annen sak).

27.08 kom reparatøren - med feil del!

Jeg ringte selvfølgelig til butikken igjen, de beklaget igjen og skulle ta kontakt igjen. Jeg ble så kontaktet dagen etter, og i et svakt øyeblikk sa jeg ja til å la de prøve en siste gang. Hun jeg snakket med sa også at dette var siste gang.

 

03.09 kommer reparatøren igjen (de er kun i min kommune hver onsdag), og bytter begge bryterpanelene (to plater på hver). Han tester komfyren ved å skru på platene og se at lyset kommer som det skal, noe det gjør.

Igår kom imidlertid den berømte dråpen: Da jeg skulle bruke platene for første gang etter at komfyren ble reparert, fant jeg ut at ingen av platene virker! De skrur seg tilsynelatende på som de skal, men de blir ikke varme. Lampa på komfyren blinker som om det ikke står noen kjele der (induksjon). Jeg ringer til butikken igjen, mer bestemt enn noen gang. Hun jeg har snakket med tidligere var ikke på jobb, og han jeg snakket med måtte ta kontakt med servicefirmaet før han kunne si noe. Han tilbød meg å låne en frittstående enhet med to plater inntil videre, noe jeg takket nei til da vi har en slik fra før.

 

Hva gjør jeg nå?

 

Jeg kommer selvfølgelig til å kreve heving eller omlevering, litt avhengig av hva butikken vil. Vi vinner ingenting økonomisk på å heve kjøpet, for tilsvarende komfyr koster like mye eller mer (vi gjorde tydeligvis et godt kjøp den gangen).

 

1) Taler det imot min sak at jeg har hatt komfyren hos meg og kunnet bruke den under hele reparasjonstiden? Feilen med den har jo vært at det er en plate som ikke skrur seg av / skrur seg på av seg selv.

 

2) Ved omlevering/heving, kan beløpet bli redusert pga. slitasje? Komfyren har jo vært i daglig bruk og det er sikkert noen småriper i plata på toppen. Men komfyren er behandlet pent, og jeg kan ikke se at det er noe unormalt stor slitasje. Det samme gjelder stekebrettene, de har vært brukt og har noe fastbrent som kanskje blir vanskelig å fjerne helt.

 

3) Siden jeg fikk varen levert til meg opprinnelig, kan jeg kreve at de henter den (og evt. bringer ny) ved heving eller omlevering?

 

På forhånd takk for svar! Skal ringe butikken i formiddag, så det hadde vært flott med noen innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...