Gå til innhold

service på SE tlf, komplett.no varsler om at jeg kan bli fakturert


heljik

Anbefalte innlegg

har en SE W910i med 2 åpenbare mangler; batteri lades ut fort, og tlf går i "lås" slik at batteri fysisk må tas ut og settes inn for restart.

 

har meldt mangel til selger, komplett.no, som har sendt meg etikketer for å sende tlf til service.

 

Men; samtidig skriver de at jeg må belage meg på å betale for kontroll hvis reparatør ikke "finner" feilen. Det aner meg at dette er basert på en stiv timepris + mva + frakt.

 

Så før jeg sender inn tlf:

 

- hva er minste akseptable brukstid på nytt batteri før det må lades opp?

- må man bare leve med at telefonen regelmessig går i lås? dvs er dette typisk for slike telefoner?

- har noen her erfaring med fakturering for slik kontroll? Hvilke §§ i lov om forbrukerkjøp gir selger rett til slikt??

 

takk til alle raske svar :-)

Endret av datating
Endret tittelen da det ikke er snakk om en trussel, kun noe Komplett er pålagt etter forbrukerkjøpsloven.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selger har rett til det du har fått oppgitt. Dette med fakturering hvis feilen ikke dekkes av garanti er helt vanlig, men ofte pleier verkstedene også å tilby skroting av telefonen for kr. 0,-

Tror det er Håndtverkerloven (?), som gir verkstedet rett til dette. Og etter min meing er det rett og rimelig at det er slik. Om du selv slipper telefonen i bakken slik at skjermen knuses (eksempel), og sender den på verksted, sier det seg selv at du må betale reperasjonen. Hvorfor i alle dager skal Sony Ericsson betale for din uforsiktighet?

 

Uansett, dette med at telefonen låser seg er en kjent feil med den telefonen, og det er 99% sikkert at det er garanti.

Lenke til kommentar

Dette med å ta seg betalt dersom man ikke finner noe feil med telefonen er helt normal og lovlig praksis og jeg vil heller si at komplett.no gjør deg en stor tjeneste ved å informere deg om hva som kan påløpe slik at du er klar over det enn å kalle det for en trussel, for det er det i høyeste grad ikke!

 

Når det kommer til batterilevetiden så har dette litt med hvordan telefonen din er satt opp å gjøre. Dersom du velger å slå av 3G og bare kjøre på GSM nett så vil batterilevetiden din økes betraktelig. Det kan jo selvfølgelig hende at du har fått et batteri som er defekt men prøv å sette nettet til bare GSM først og se om det hjelper deg.

 

Er ikke sikkert at fremgangsmåten for å gjøre dette er likens på alle SE sine modeller men du kan prøve følgende fremgangsmåte:

 

"Meny" > "Innstillinger" > Bla deg bort til "Kommunikasjon" > Bla deg ned til "Mobilnett" > "GSM/3G-nett" > Her haker du av for "Kun GSM".

 

Håper det hjelper litt...

Lenke til kommentar

software og stabilitet:

telefonen er oppdatert med nyeste software.

 

batteri:

om jeg lader den max og legger den til side, uten noen trafikk inn eller ut. hvor mange dager skal den minst kunne ligge i stand by, hvor går nedre grense for når det foreligger en mangel på denne tlf??

 

Telefonen benyttes ca 15 minutter daglig til samtale + noen få sms. og litt mp3 til og fra jobb. den lades ut på 2 dager. den kan gå fra 50 % til null på timer nesten uten bruk. en "felle" på utenlandsreise hvor vi er avhengige av å kommunisere.

 

tittel på tråd:

provosrende men ikke uten videre misvisende. om jeg kjøper en gjenstand i butikk og etter en tid er i tvil om den fungerer som den skal, så må jeg kunne ta den tilbake for kontroll. Det bør ikke koste penger. jeg forstår at det finnes unntak, og at tekniske produkter er krevende. Men problemet til alle nettbutikker er først og fremst at kundene ikke har en butikk å oppsøke, så kommunikasjonen må bli mer komplisert. skal all kostnad ved dette lempes over på kunden? selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar

For å svare på det siste du skrev.

Du valgte selv å kjøpe en telefon på nettet og den fikk du en del rimeligere enn ved å handle i butikk. Når du velger det og vil sende inn telefonen din til en sjekk så må du vite at det ikke er Komplett som sitter og gjør den jobben. De videresender den til et autorisert verksted og finner ikke de feil, så kommer telefonen med en faktura tilbake.

Sålenge Komplett har på forhånd gjort deg oppmerksom på at noe slikt kan skje, har de sitt på det tørre til å fakturere deg for beløpet. Normalt sett er det snakk om 440 + mva (på det verktstedet vi bruker på jobben) - husk at frakt må du også kanskje regne med.

Husk at verkstedene også skal betale sine ansatte og da kan de ikke sitte å jobbe gratis.

 

Hvis den er oppdatert og den fortsetter å henge seg ville jeg sendt den inn, men viktig at du da beskriver nøye om det er noe spesielt som utløser det, hvor ofte det skjer etc. Er det periodisk feil og du bare har skrivd "låser seg flere ganger om dagen" og de har testet den over det uten å finne feil så får du en faktura.

Batterikapasiteten virker å være helt ok. 2 dager med noen samtaler, sms og musikk er helt greit. Telefonen din er jo relativt tynn og det går utover batterikapasiteten.

Lenke til kommentar
har meldt mangel til selger, komplett.no, som har sendt meg etikketer for å sende tlf til service.

 

Men; samtidig skriver de at jeg må belage meg på å betale for kontroll hvis reparatør ikke "finner" feilen. Det aner meg at dette er basert på en stiv timepris + mva + frakt.

 

Var borti et lignende tilfelle med et annet produkt. Men jeg nektet å betale, eller rettere sagt, jeg betalte da produktet ble sendt tilbake i oppkrav, men krevde pengene tilbake etterpå. Det du bør gjøre, er å beskrive feilen overfor Komplett. Mener Komplett det er grunn til å ta inn telefonen for service, så er det jo de som har tatt beslutningen. Vil ikke Komplett gi deg et klart svar, går du videre til Sony Ericsson. Og en periodisk feil kan du ikke bli belastet for. Synes vi har fått en forferdelig utvikling, og ordet service betyr vist ikke det samme som før. Lurer på hva kjøpsloven sier om slikt?

 

Har faktisk en Acer-pc som har en periodisk feil. Den har vært inne 2 ganger, uten at de finner ut akkurat hva som utløser feilen. Ikke klarer de å provosere frem feilen mens den er inne på verksted, men i motsetning til det som blir beskrevet her, så yter Acer service, og belaster meg selvfølgelig ikke for noe som helst. Det skulle jo bare mangle. Nå blir pc-en sendt inn for 3. gang, og denne gangen skulle hovedkortet byttes. Men heldigvis er de såpass seriøse at de tror meg når jeg beskriver feilen.

Endret av poe
Lenke til kommentar

Det at batteriet går fra 50 % oppladet til tomt på noen timer tyder faktisk på at batteriet kan være defekt, selv om batteriet varer i to dager med vanlig bruk. Telefonen måler i alle fall feil, og det skal den ikke gjøre.

 

At det ikke bør koste penger å få produktet sitt kontrollert for feil er dessverre totalt urimelig. Sett at du er på en skikkelig tøysefest med boller og brus og har lagt fra deg telefonen ved siden av kanelbollene. Uten at du ser det er noen uheldige og søler litt sukkerfri brus på telefonen din, og du merker heller ikke noe til sølingen i ettertid. Etter en liten periode begynner telefonen å fuske, og du bestemmer deg for å få den kontrollert. Mener du da at det er riktig at forhandleren dekker utgiften på 600 kroner til undersøkelse når det er din feil at produktet er skadet? For det er nettopp det Komplett opplyser om. Dersom det er din egen feil at produktet er skadet, må du betale, og det folk flest gjør er at de enten lever med risikoen eller tegner forsikring. I tillegg hyler og skriker de om svindel i de tilfellene der de ikke er forsikret og verkstedene finner fuktskade :)

 

poe: Dersom det faktisk er feil på produktet er vel alle enige om at man ikke skal betale for undersøkelse selv om verkstedet ikke finner feil? Men om Komplett "tar beslutningen" om at telefonen skal inn på service, så skal ikke det bety at kunden står igjen uten noen form for risiko dersom skaden er selvforskyldt. Om kunden f.eks. sier at telefonen slår seg av kan ikke Komplett si at "Nei, jeg tror ikke vi vil ha den inn på service, du får bare ha den som den er". I tillegg tjener sikkert komplett noe sånt som en femtilapp på hver telefon de selger, så da sier det seg selv at de ikke kan yte bedre service enn det som er forventet av dem.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Det er jo ikke butikken som forlanger å få telefonen sendt inn, det er jo noe de tilbyr kunden etter han/hun har kontaktet butikken og sagt det er noe galt med telefonen.

Blir jo som når en kunde kommer inn til meg i min butikk og forklarer feilen. Jeg tilbyr da kunden å sende den inn til et verksted eller oppgradere software da det kan løse enkelte feil. Det betyr ikke at butikken må stå for regningen hvis kunden har badet med telefonen eller at den rett og slett ikke har noen feil. Det er kunden som må til slutt ta et valg hva han eller hun ønsker å gjøre med den.

 

Verken Komplett eller Sony Ericsson kan gi et svar på hva feilen skyldes. Det må et verksted gjøre - rett og slett fordi er autoriserte til å åpne telefonen. Tror du at Komplett vil over mail eller telefon gi en analyse og ta på seg skylden hvis det ikke stemmer?

Lenke til kommentar
Det er jo ikke butikken som forlanger å få telefonen sendt inn, det er jo noe de tilbyr kunden etter han/hun har kontaktet butikken og sagt det er noe galt med telefonen.

Blir jo som når en kunde kommer inn til meg i min butikk og forklarer feilen. Jeg tilbyr da kunden å sende den inn til et verksted eller oppgradere software da det kan løse enkelte feil. Det betyr ikke at butikken må stå for regningen hvis kunden har badet med telefonen eller at den rett og slett ikke har noen feil. Det er kunden som må til slutt ta et valg hva han eller hun ønsker å gjøre med den.

 

Verken Komplett eller Sony Ericsson kan gi et svar på hva feilen skyldes. Det må et verksted gjøre - rett og slett fordi er autoriserte til å åpne telefonen. Tror du at Komplett vil over mail eller telefon gi en analyse og ta på seg skylden hvis det ikke stemmer?

 

Det er du som fagmann på området som skal vite om telefonen trenger service eller ikke. Du kan ikke forlange at kunden skal sitte inne med nødvendig kompetanse på dette området. Hvis kunden lyver, blir det jo selvfølgelig noe helt annet, men personlig tror jeg dette er et minimalt problem.

Komplett, i samarbeid med et hvilket som helst serviceverksted, skal sitte inne med nok kompetanse til å kunne råde kunden til å sende inn telefonen eller ikke. Det som skjer mer og mer nå, er at selgeren, i dette tilfellet Komplett, skyver ansvar over til kunden, noe som helt klart er en forringelse av kjøpsloven, og dette er helt klart en sak forbrukermyndighetene burde se nærmere på. Jeg synes du er litt for snar med å frikjenne Komplett for ansvar i denne saken. I mitt tilfelle var det MPX som var selgeren, og da jeg sendte dem mail der jeg minnet dem på at det faktisk var de som anbefalte meg å sende inn produktet ette at jeg hadde beskrevet feilen/mangelen, så ble beløpet jeg hadde betalt for "reparasjonen" tilbakebetalt i sin helhet.

Lenke til kommentar

Et par ting før du sender den inn:

 

1. Strøm/batteri

Har du 3G påslått og bor i et område med varierende 3G-dekning, vil telefonen hoppe av og på 3G-nettet hele tiden, selv om den ligger stille og du ikke rører den. Dette trekker mye strøm og kan forklare at den "plutselig" er tom. Slå av 3G og test en ukes tid.

 

Har du abonnement fra One Call eller annen operatør som benytter Network Norway sitt nett - og bor i Oslo, Trondheim eller Stavanger? Telefonen kan hoppe mellom Network Norway og NetCom sine nettverk og skape samme problem som ved 3G/GSM. Gå inn og velg NetCom manuelt, så låser du telefonen til ett nettverk.

 

2. Heng/krasj

Reset telefonen fullstendig og slett alt innhold på internt minne / minnekort. Det [k]kan[/k] nemlig være noe av innholdet du har kopiert inn som fører til at telefonen låser seg.

 

Hjelper ingen av disse tingene, send den inn. Du kommer høyst sannsynlig til å få den tilbake med oppgradert SW (verkstedene har som regel nyere SW enn det som er tilgjengelig SE sine sider) og uten faktura.

 

-s

Lenke til kommentar
Det er jo ikke butikken som forlanger å få telefonen sendt inn, det er jo noe de tilbyr kunden etter han/hun har kontaktet butikken og sagt det er noe galt med telefonen.

Blir jo som når en kunde kommer inn til meg i min butikk og forklarer feilen. Jeg tilbyr da kunden å sende den inn til et verksted eller oppgradere software da det kan løse enkelte feil. Det betyr ikke at butikken må stå for regningen hvis kunden har badet med telefonen eller at den rett og slett ikke har noen feil. Det er kunden som må til slutt ta et valg hva han eller hun ønsker å gjøre med den.

 

Verken Komplett eller Sony Ericsson kan gi et svar på hva feilen skyldes. Det må et verksted gjøre - rett og slett fordi er autoriserte til å åpne telefonen. Tror du at Komplett vil over mail eller telefon gi en analyse og ta på seg skylden hvis det ikke stemmer?

 

Det er du som fagmann på området som skal vite om telefonen trenger service eller ikke. Du kan ikke forlange at kunden skal sitte inne med nødvendig kompetanse på dette området. Hvis kunden lyver, blir det jo selvfølgelig noe helt annet, men personlig tror jeg dette er et minimalt problem.

Komplett, i samarbeid med et hvilket som helst serviceverksted, skal sitte inne med nok kompetanse til å kunne råde kunden til å sende inn telefonen eller ikke. Det som skjer mer og mer nå, er at selgeren, i dette tilfellet Komplett, skyver ansvar over til kunden, noe som helt klart er en forringelse av kjøpsloven, og dette er helt klart en sak forbrukermyndighetene burde se nærmere på. Jeg synes du er litt for snar med å frikjenne Komplett for ansvar i denne saken. I mitt tilfelle var det MPX som var selgeren, og da jeg sendte dem mail der jeg minnet dem på at det faktisk var de som anbefalte meg å sende inn produktet ette at jeg hadde beskrevet feilen/mangelen, så ble beløpet jeg hadde betalt for "reparasjonen" tilbakebetalt i sin helhet.

Det forlanger jeg heller ikke, men kunden kan ikke skyve alt ansvar over på selger. Selger er fagmann når det kommer til salgsdelen, mens det er et verksted som har fagmennene som kan bedømme en servicesak.

I denne saken så har vel heller ikke Komplett sagt til kunden at denne MÅ sendes inn på verksted. De har tilbudt det, sendt kunden en konvolutt og gjort oppmerksom på at hvis det ikke er noe feil vil telefonen bli returnert med en regning ettersom verkstedet vil ha dekt sine kostnader.

 

Forresten er det forbrukerkjøpsloven som gjelder i denne saken.

Lenke til kommentar

Denne feilen som beskrives er mest sannsynlig en feil som går under garantien, jeg har hatt inne flere telefoner med samme feil som kommer tilbake med oppgradert software.

 

Dette snakket om at Komplett bryter loven seg jeg på som latterlig. Ut i fra feilen som beskrives anbefaler selger kunde å sende inn poduktet til rep, og i samme setning gir du kune beskjed om at hvis feilen ikke dekkes av garanti (noe som betyr støtskade/slagskade eller fukt i de fleste tilfeller.) må kunde selv betale. Selvfølgelig er det slik det må være.

Jeg regner med at kunde aldri har mistet telefonen i bakken, hatt den med seg ut en regnværsdag eller lignende, slik at han/hun er 100% sikker på å ikke ha opptrådt uforsvarlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...