Gå til innhold

Dataparty ER kultur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første, en fornuftig og god avgjørelse.

 

Men i etterpåklokskapens lys bør kanskje KANDU stilles noen kritiske spørmål, knyttet til drift/organisering av virksomheten.

 

Husk at det tok flere år fra skatteetaten startet vurderingene, en periode hvor KANDU ser ut til å ha gjort lite for å avklare/unngå konsekvenser av saken. De politiske signaler var alt i mars/april av en slik art at man kunne ha søkt departementet. Og departementet ba KANDU om å søke, noe som forteller at man egentlig bare ventet på en formell mulighet til å avklare saken. Så dessverre må jeg si at jeg ikke er helt sikker på at KANDU har håndtert denne saken på noen egnet måte.

Lenke til kommentar

Det er gøy å se at nerder og politikere kan vinne over firkanta byråkrater :-).

 

Jeg vil dog for alle tvilerene i forumet understreke at det i vedtaket inneholder rasjonale for hvorfor The Gathering skal regnes som fritatt for merverdiavgift:

  • Det er frivillig/"non-profit"
  • Datakultur og dataparty er lista i kulturmeldinga fra Stortinget
  • Ingen får lønn for arbeidet

Vi i KANDU kommer til å jobbe videre med å sørge for at lovendringa vil omfatte alle frivillige datatreff i Norge, fra dataparty til lanparty og demoparty.

 

Men nå i helga er det på tide å feire.... nå er champagnen i kjøleskapet iskald :-).

Lenke til kommentar
Husk at det tok flere år fra skatteetaten startet vurderingene, en periode hvor KANDU ser ut til å ha gjort lite for å avklare/unngå konsekvenser av saken. De politiske signaler var alt i mars/april av en slik art at man kunne ha søkt departementet. Og departementet ba KANDU om å søke, noe som forteller at man egentlig bare ventet på en formell mulighet til å avklare saken. Så dessverre må jeg si at jeg ikke er helt sikker på at KANDU har håndtert denne saken på noen egnet måte.

 

Dette er nok en sannhet med massive modifikasjoner.

 

KANDU sendte en henvendelse i 2005 for å avklare moms på sponsormidler, og fikk beskjed om at billetter også var momspliktige. Dette protesterte vi øyeblikkelig på, og så har saken gått fram og tilbake ganske lenge. Om du leser vår klare, som ligger på kandu.no, ser du en lang saksframgang. Blant annet har vi måttet vente opp til åtte måneder på svar på en henvendelse, mens vi får tre ukers svarfrist med endelig frist onsdag under påske.

 

I tillegg så begynte vi «§70-kampen» allerede i mai i år, da det ble klart hva skattekontoret sannsynligvis kom til å vedta basert på anken vår. Vi har jobbet i hele 2008, mye tid har gått med til møter med politikere i regjeringspartiene o.l. Den formelle §70-søknaden ble sendt 4. juli i år, men 5. august ble vi bedt om å sende en ny med søknad kun på vegne av The Gathering, ikke dataparty generelt.

 

Det er fint om folk kan sjekke litt fakta før de kommer med påstander på forum :-).

Lenke til kommentar

Vel... Dette viser jo at et demokrati faktisk har noe for seg..

 

Problemet i et rikt demokratisk land, er vel at folk kun bryr seg når det angår dem selv.

Skrik høyt, men ikke rikk en finger..

 

Var koselig å se at folk ble engasjert. Klart dAtA er kultur...

Folk har sloss for greier siden manns minne, dere vant jo denne lett.

 

Slutt og klag, og få stussen i gir for saker dere brenner for... :ph34r:

Lenke til kommentar

For min del er nok TG-tiden over, men det er uansett flott at det ble et vedtak i riktig retning.

 

Det jeg fortsatt setter spørsmålstegn ved er hvordan Skattedirektoratet ser forskjell på TG og en Ole Ivars-konsert i vikingskipet. Begge har artister på scenen, og TG er også en Non-profit organisasjon. Greit de har mulighet for internett, men det er vel noe trådløst nett i hallen som er åpent når Ole Ivars har konsert også.

Fårhåpentligvis kommer det en lovendring på dette så alt er avklart bedre.

Lenke til kommentar

@aju:

 

Ja, jeg kunne nok ha sjekket bedre, beklager det. Men jeg var også interessert i å provosere fram et svar, så derfor var jeg litt kritisk. Noe dere må tåle.

 

@OgnOmn:

 

Ole Ivars konserten er eksplisitt unntatt gjennom vedtak, og i hvilket lokale den er spiller egentlig ingen rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...