Gå til innhold

Linux på 366 mhz


Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg en 366 mhz celeron, 32 mb minne, 4 gb hdd. Den skal brukes som server. Så lurer jeg på om det vil funke bra med red hat 8.0 på den.. Jeg har lastet det ned. pcen har ikke cd rom, så jeg må legge installasjonsfiler på hdd.. Hvordan gjør jeg det da.. Jeg sitter med fem imager på 650 mb.. Må jeg bruke alle eller er mange av de bare med unødvendige drivere på?.. Blir det et problem og få tak i drivere? Må det legges ut på cd eller kan det legges inn fra de utpakka imagene på hdd?..(hdd er jo bare på 4 gb.. jeg skal lagre andre ting der og så...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører redhat 8 på en AMD K6 187MHz med 64 MB RAM og det går helt fint (med mindre jeg starter opp X). 32 MB RAM er litt lite, men hvis du ikke skal bruke X burde det gå. Litt vanskelig å si siden du ikke sier hva du skal bruke den til.

 

De to siste ISOene inneholder kildekoden, så de trenger du ikke i det hele tatt. Ofte trenger en ikke CD3 heller, men det kommer an på hvilke pakker du velger under installasjonen (min brukte alle 3).

 

Her er instruksjoner for å installere fra HD:

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/R...install-hd.html

 

En annen måte er å installere via nettverk. Da legger du ut installasjonsfilene med HTTP, FTP eller NFS på en annen maskin i samme nettverk

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/R...nstall-net.html

Lenke til kommentar
Jeg har fått meg en 366 mhz celeron, 32 mb minne, 4 gb hdd. Den skal brukes som server. Så lurer jeg på om det vil funke bra med red hat 8.0 på den.. Jeg har lastet det ned. pcen har ikke cd rom, så jeg må legge installasjonsfiler på hdd.. Hvordan gjør jeg det da.. Jeg sitter med fem imager på 650 mb.. Må jeg bruke alle eller er mange av de bare med unødvendige drivere på?.. Blir det et problem og få tak i drivere? Må det legges ut på cd eller kan det legges inn fra de utpakka imagene på hdd?..(hdd er jo bare på 4 gb.. jeg skal lagre andre ting der og så...)

 

hva med ftp-install? dersom du har nettverkskort og rimelig grei linje, bør vel det være mulig?

Lenke til kommentar

Takker for svar :) . Jeg skal bare bruke den til og legge filer på, og antivirus må jeg ha, og et lcd display program (displayet skal vise diskplass osv på grunn av at jeg ikke skal ha skjerm på pcen.. Jeg skal legge inn drivere til nettverkskort, scsi kort og et s3 trio 3d pro kort.. SCSI kortet skal brukes til en tapestreamer som jeg håper på og finne drivere til..(tandberg TDC-4222) Jeg har nettverk(hva skulle ellers en server brukes til.. :wink: ). Hvordan funker det når man legger inn linux.? bruker man oppstartsdiskett?

Lenke til kommentar

Enten booter man fra en CD, eller så lager man en boot disk. Hvis du skal installere over nettverk må du lage to disketter. En boot disk og en diskett med nettverksdrivere. Det ligger images av disse på den første (tror jeg i alle fall) Redhat CDen

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan du fikset innstalasjonen da, men har litt erfaring med linux på liten pc. Innstalerte nettop Mandrake 8.2 på en 233Mhz 64Mb ram pc. Er kjempe noob, så å kjøre uten X og kde/Gnome er uaktuelt, og det funket greit. Selvfølgelig ikke bere enn 2Ghz en min, men bedre enn når den hadde win98. Funket greit å gjøre ting, men skulle helst ikke kjøre mer en 5-6 vinduer på en gang.

Lenke til kommentar
Jeg kjører redhat 8 på en AMD K6 187MHz med 64 MB RAM og det går helt fint (med mindre jeg starter opp X). 32 MB RAM er litt lite, men hvis du ikke skal bruke X burde det gå. Litt vanskelig å si siden du ikke sier hva du skal bruke den til.

 

De to siste ISOene inneholder kildekoden, så de trenger du ikke i det hele tatt. Ofte trenger en ikke CD3 heller, men det kommer an på hvilke pakker du velger under installasjonen (min brukte alle 3).

 

Her er instruksjoner for å installere fra HD:

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/R...install-hd.html

 

En annen måte er å installere via nettverk. Da legger du ut installasjonsfilene med HTTP, FTP eller NFS på en annen maskin i samme nettverkhttp://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-8.0-Manual/install-guide/s1-begininstall-net.html

 

Jeg vet ikke en dritt om linux, så kan du si meg hva X er..? :roll:

Lenke til kommentar

Jeg begynner og lure på om jeg bare skal drite i det og legge inn 98 på pcen.. Det er jo ikke like stabilt, men det krever bare 16 mb minne, og det har jeg alle drivere klart til... Er ikke sikker, men jeg synes det virker som om det er så mye pes med linux...

Lenke til kommentar

Du bruker ikke linux bare som et påfunn en dag. Vil du bare ha dataen raskt opp å kjøre velger du et OS du kan. Du må nokk vere forbredt på å lese en del, men når det er gjort er Linux bedre en noe windows Os til servere, og mange mener de er bedre som desctop også.

Og linux generelt passer bedre til mindre maskiner en win98.

Lenke til kommentar

X er det grafiske brukergrensesnittet til linux, men siden du ikke skal ha skjerm på maskinen og bare bruke den til server trenger du jo ikke noe grafisk brukergrensesnitt. 32 MB burde holde greit til det du har tenkt å bruke den til.

 

At windows 98 trenger mindre minne enn redhat 8 burde ikke være noen overraskelse. Win98 er jo tross alt 5 år eldre.

Lenke til kommentar

Takk for svar!.. :) Da tror jeg at jeg overfører linux over nettverket, og til hdd'en.. Så er det jo bare og lære seg det.....(bare og bare) Når en bare har brukt windows og dos, er det nok ikke så lett med linux.. Det finner jeg ut. Jeg kan jo spørre litt her hvis det er noen spørsmål da... :p Er det forresten mange nettverkskort drivere på linux cd'en.. Skulle hatt drivere til et ganske standard 3com pci 10100 kort...

Lenke til kommentar

Potensielt skal vel enkelte Linux-distroer klare seg godt med bare 4MB RAM, så 32MB er vel mer enn nok..?

 

Jeg har 80MB RAM til min router, og der bruker man 64MB av det til printer-cache, rett og slett fordi den ikke trenger det til noe annet.

32MB ledig er mer enn nok overkill til DHCP-server og ISDN-routing.

Prøv deg fram. (Er BSD et alternativ? Det skal visstnok være mer lettdrevet enn Linux.)

Lenke til kommentar

Til server-bruk er Linux GARANTERT mye bedre enn Win98. Mer stabilt, og dessuten mye raskere / mindre ressurskrevende - hvis du klarer deg uten X. X og KDE / Gnome vil knapt kunne kjøre i det hele tatt med 32 MB. Angående installasjon; hvis du har ADSL el. trenger du bare å lage de to bootdiskettene, og installere direkte fra ftp.redhat.com eller (bedre) et mirror i Norge, f.eks. ftp.uninett.no.

Den PC'en du snakker om vil dessuten være mer enn grei nok til å kjøre som firewall / router for hjemmenettverket ditt. Antivirus trenger du ikke; Linux er ikke utsatt for virus på samme måte som Windows. Du vil muligens kunne få besøk av idiot-fjortiser som prøver å bryte seg inn på Linux'en din, men med et godt firewall-oppsett og jevnlig installasjon av sikkerhetsfikser skulle du være godt beskyttet mot slike. Det du kan (og bør) installere er noen form for "intrusion detection", dvs. software som overvåker systemet ditt og varsler ved unormal aktivitet eller hvis systemfiler endres (TripWire).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...