Gå til innhold

Linux på 366 mhz


Anbefalte innlegg

Ja jeg husker begge.. Men søren da, hvordan skal jeg få stilt inn alt når jeg må gjøre det gjennom en kommandolinje( :o )... Jeg hadde egentlig ikke tenkt til og ha noe tastatur på serveren, men det må jeg jo nå  :( .. Da må jeg skrive inn passord og sånt i blinde.. Hvordan får jeg delt harddisken med sånn linux kommandolinje? Får jeg ikke lagt inn noe simpelt vindusystem i det heletatt? Er 32 mb altfor lite til det? Alle de programmene jeg har lasta ned vil vel ikke virke nå, siden jeg ikke har lagt inn noe vindusystem?

 

Du kan logge inn på serveren fra en hvilken som helst annen maskin på nettverket. Til det trenger du en ssh-klient. Her er en gratis en: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/

 

Når det gjelder dele ut harddisk og sånt så anbefaler jeg webmin. Det er et program som gjør at du kan administrere linux-maskinen via en webbrowser på en av de andre maskinene i nettverket. Hvis du har internett-tilgang på linuxmaskinen så kan du laste det ned med denne kommandoen:

wget http://telia.dl.sourceforge.net/sourceforg...70-1.noarch.rpm

 

Det vil lagre filen i gjeldende katalog. Så installerer du slik:

 

rpm -U webmin-1.070-1.noarch.rpm

(tips: linux autofullfører filnavn hvis du trykker tab)

 

Så bruker du en webbrowser på en annen maskin til å gå inn på

http://192.168.0.5:10000/ (bytt ut ip-addressen med den riktige)

 

Jeg er ikke helt sikker på om standard-innstilligene i webmin tillater tilgang fra andre maskiner, så hvis dette ikke virker så si fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk... Skal prøve det ut. Når jeg brukte win98 og pcanywhere så var det slik at hvis jeg ikke koblet til noen skjerm så ville ikke pcen boote ferdig, jeg prøvde flere ganger og med en gang jeg puttet i kabelen så bootet den riktig igjen. Det erikke noe slikt med linux vel?

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd ut.. Jeg fikk til og laste ned programmet..!(jippi :woot: tenkte jeg da) Så skulle jeg legge inn selve programmet. Da skjedde det feil. Den fant ikke filen på /var.. Men søren tenkte jeg da, jeg har jo ingen /var partisjon :cry: . Jeg valgte bort disse fordi jeg ikke ville ha de, så jeg lagde bare to store partisjoner, så nå må jeg partisjonere og legge inn linux på nytt :x ... Får begynne med det i morra. Forresten virket ikke Shutdown -h now kommandoen, men Reboot kommandoen virket.

Lenke til kommentar
Takk... Skal prøve det ut. Når jeg brukte win98 og pcanywhere så var det slik at hvis jeg ikke koblet til noen skjerm så ville ikke pcen boote ferdig, jeg prøvde flere ganger og med en gang jeg puttet i kabelen så bootet den riktig igjen. Det erikke noe slikt med linux vel?

 

Jeg har to linuxmaskiner som ikke er koblet til skjerm, og har aldri hatt noe problem med det.

 

Mange PCer vil ikke boote uten tastatur med mindre du slår av Halt on keyboard error eller tilsvarende i bios'en.

Lenke til kommentar
Nå har jeg prøvd ut.. Jeg fikk til og laste ned programmet..!(jippi  :woot: tenkte jeg da) Så skulle jeg legge inn selve programmet. Da skjedde det feil. Den fant ikke filen på /var.. Men søren tenkte jeg da, jeg har jo ingen /var partisjon :cry: . Jeg valgte bort disse fordi jeg ikke ville ha de, så jeg lagde bare to store partisjoner, så nå må jeg partisjonere og legge inn linux på nytt :x ... Får begynne med det i morra. Forresten virket ikke Shutdown -h now kommandoen, men Reboot kommandoen virket.

 

Kan du si litt mer nøyaktig når du fikk feilmelding, og hva den sa? Hvilken fil var det den ikke fant på /var? Skjedde det når du kjørte rpm -U webmin... ?

 

Det skal ikke være nødvendig å installere linux på ny. Du har helt sikkert en /var katalog (at den ikke har en egen partisjon er ikke viktig). Prøv "cd /var"

 

shutdown skrives med liten s! Kanskje det var det du gjorde feil?

Lenke til kommentar

Da tror jeg jeg venter litt med og formatere. Jeg må koble over alle kabler og sånn for og få kjørt serveren, så det gjør jeg etter skolen. jeg husker ikke hva jeg skrev shutdown med.. Tror det var liten forbokstav. Det var når jeg skrev rpm -u webm... at det klikka. Men hvordan vet jeg hvor filen legger seg, og må jeg ikke gå inn et sted for og få kjørt filen? Når jeg skrev ls /, viste den alle mappene på en stasjon eller viste den de stasjonene som egentlig skulle vært der? For når jeg partisjonerte, så fjerna jeg mange stasjoner, b.l.a. /var mappen, og så lagde jeg to store pluss swap og boot.

Lenke til kommentar

Filen skal legge seg i den katalogen du står i når du kjører wget. Hvis du ikke vet hvor den er kan du søke etter den med denne kommandoen:

 

find / -name "webmin*.rpm" (kan ta litt tid)

 

Husk å være logget inn som root når du installerer ting o.l.

Fint hvis du kan si litt mer ordrett hva feilmeldingen sa.

 

ls / lister opp alle kataloger som finnes i rot-katalogen. Det at du fjernet /var som egen partisjon betyr bare at /var katalogen legges på hovedpartisjonen.

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg startet filen men dette kom opp: V3 DSA Signature: NOKEY, Key ID 11f63c51.

Error: Cannot get exclusive lock on /var/lib/rpm/packages

Error: Cannot open packages index using db3 - operation not permitted (1)

Error: Cannot open packages databases in /var/lib/rpm

Lenke til kommentar
Nå fikk jeg startet filen men dette kom opp: V3 DSA Signature: NOKEY, Key ID 11f63c51.

Error: Cannot get exclusive lock on /var/lib/rpm/packages

Error: Cannot open packages index using db3 - operation not permitted (1)

Error: Cannot open packages databases in /var/lib/rpm

 

Jeg tok en google på den feilmeldingen, og det ser ut som det kan skyldes at rpm-fila er korrupt. Mulig det har skjedd en feil i nedlastingen. For å teste fila kjør følgende: rpm -K webmin*.rpm

Lenke til kommentar
Nå fikk jeg startet filen men dette kom opp: V3 DSA Signature: NOKEY, Key ID 11f63c51.

Error: Cannot get exclusive lock on /var/lib/rpm/packages

Error: Cannot open packages index using db3 - operation not permitted (1)

Error: Cannot open packages databases in /var/lib/rpm

 

Hvis ikke du klarer å få exclusive lock på databasen skyldes dette høyst sannsynlig at du ikke er root eller at du har et annet program som kjører og har exclusive lock på databasen..

Lenke til kommentar

Om du er logget inn som bruker, skriv su og enter for å få root-tilgang. Når du logger inn starter du alltid i "hjemmemappa" di (root eller usr/server ?) og downa filer havner ofte der.

Har samme prosjekt som deg (stille nå grunnet knust HD) men endte opp med å bare legge inn nye distroer hele tiden, av nysjerrighet. Det finnes også de som funker til bestemte formål rett etter installasjon, nesten uten konfigurering.

Med Webmin og god javastøtte på Win-maskinen kan en gjemme servern og ikke tenke mer på den. Installering av programmer vil igjen være pek og klikk (bortsett fra Samba, som er skrekkelig vanskelig)

Lenke til kommentar
Nå ble jeg lei av det og skulle legge inn win 2k, men det ligger igjen noe etter linux i MBR'en eller no. Hvordan får jeg fjerna det?

Jeg har ikke gjort dette selv, men jeg har lest om mange som har anbefalt å boote med win2000 cden, velge repair et sted, også recovery console. Også er det bare å skrive: "fixmbr"

Da skulle det være fiksa.

 

I gamle dager (win9x tida) så pleide jeg å boote med en win98 diskett og skrive "fdisk /mbr", men jeg vet ikke helt åssen det funker med boot loaderen til win2000.

Lenke til kommentar
d: er noe linux ikke skjønner.

Der er det /dev/hdYX

der y er en bokstav for hvilken fysisk disk det er og X er partisjonsnummer...

 

For en liten stund siden skulle jeg installerer xp på en maskin, og jeg måtte starte opp med diskett først.. Så når jeg skulle inn på cd-rommen fikk jeg det ikke till.. :lol:

 

hadde glemt det inkompetente systemet med å skrive d:, prøvde cd d: noe som ikke virket.. (tett) :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...