Gå til innhold

Linux på 366 mhz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg fått lagd en boot disk, men når jeg skal legge inn velger jeg hdd, og jeg velger deretter hvor imagene er hen, men jeg har jo ingen alternativ.. Jeg har valget mellom noe som slutter på hd1 og noe som slutter på hd5.. Under kan jeg velge hvor imagene er.. la oss si at jeg skriver d:image.. Da kommer det automatisk imgimagehd:d:image doesnt exist(eller noe sånt). Vet noen hva jeg skal gjøre

Lenke til kommentar

?

Du kan da ikke installere rett fra .iso-fila.

 

Du kan installere via ftp, cd eller direkte fra hd. Skal du installere direkte fra hd, må du legge selve installasjonsfilene dit, ikke iso-filene.

 

Linux bruker andre navn på harddiskene enn Windows. D: og C: finnes ikke. Harddiskene kalles hda, hdb osv alt etter hvor de er kobla opp. Primary master på ide0 er fx alltid hda. Partisjonene markeres med tall - hda1 er den første partisjonen på den første harddisken.

 

... eller husker jeg feil?

Lenke til kommentar

Joda, du kan installere rett fra ISO-filene.

 

Hvis du har lagt filene inn på d:images så skriv /images i directory-feltet (Husk at linux bruker / og ikke ). Siden du ikke vet om d: tilsvarer hda1 eller hda5 kan du liksågodt prøve begge. Jeg tipper det er hda5, og at hda1 er c:, men det trenger ikke stemme.

Lenke til kommentar

nå bruker jeg en bærbar til og skrive på.. har ikke fått lest noe siden jeg la ut det siste svaret, men jeg fant ut det jeg lurte på...men nå har noe annet skjedd.. nå står jeg midt i partisjoneringen, og jeg klarer bare ikke og få en partisjon til og ligge under extended. Jeg har prøvd autopartition men det er jo ubrukelig. det lager mange små partisjoner.. Jeg skal ha en boot partisjon på rundt 100 mb, så skal jeg ha en partisjon på 1,5 gb som skal være primær linux stasjon, så skal extended komme, og under der skal det ligge en swap fil på 70 mb og en partisjon til og legge installasjonsfiler og sånt på.. den skal bruke det som er igjen av 4 gb harddisken. nå legger jeg inn fra cd, for jeg fant en ide kabel allikevel. Men vet noen hvordan man flytter partisjonene opp og ned(altså stokker om rekkefølgen), og hva skal jeg skrive inn på mount point?..

Lenke til kommentar

Mount point for boot partisjonen skal være /boot

Mount point for den primære linux partisjonen skal være /

SWAP partisjonen skal ikke ha noe Mount point, men pass på at du setter partisjonstype til SWAP.

 

Hvorfor du skal ha en egen partisjon til installasjonsfiler når du likevel installerer fra CD skjønner jeg ikke helt, men hva du bruker som mount point er opp til deg. F.eks.: /inst

 

Har du lest denne:

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/R...rtitioning.html

Lenke til kommentar

Jeg prøvde alt mulig, men jeg får den ikke under extended.. Jeg fikk til alt tidligere untatt og sette den andre partisjonen under extended. Serveren skal brukes til og ha backup av dokumenter, mp3er og sånt. Hver gang jeg formaterer og legger inn på nytt, så vil jeg jo ikke ha fjernet dette og derfor vil jeg ha en egen partisjon til det som ikke skal bli borte når jeg legger inn linux på nytt. Jeg skal dele denne partisjonen på nettverket, og jeg vil ikke ha delt linux filene, så derfor vil jeg ha en egen partisjon.

Lenke til kommentar

Du mener at jeg kunne hatt to primære istedetfor? Nå har jeg iallefall fått det til, men når jeg skrudde på pcen, var det en dos liknende layout hvor jeg skrev inn passord, da kom det opp(brukernavnet var server) noe slikt som dette Server@(ettelerannet) og når jeg skrev noe, sto det invalid commando, hvor dan får jeg liksom bootet det, eller var det ferdig bootet?

Lenke til kommentar

Når du booter maskinen skal det komme en lang remse med forskjellig tekstinformasjon før du får logge inn.

 

Hvor fikk du brukernavnet Server fra? Var det noe du definerte selv i installasjonen?

 

Prøv å skrive "ls /" (uten anførselstegn) og trykk enter. Hva skjer?

Lenke til kommentar

Ja. Jeg la inn linux en gang før det, men da glemte jeg og skrive inn passord og brukernavn, og da måtte jeg legge inn på nytt og da skrev jeg server som brukernavn og ( :shrug::roll::lol: 8) ) som passord. Når jeg skulle boote skrev jeg inn dette, men det kom ikke inn i linux, men jeg hadde bare muligheten til og skrive inn kommandoer..

Lenke til kommentar

Hey... Det funka og skrive ls / da fikk jeg frem en meny og da skrev jeg ls /boot. Da fikk jeg frem enda en ny meny. Da skrev jeg ls /boot/boot.d Da skjedde det ikke noe.. Men er dette linux eller virker det ikke?.. Er det sånn det er uten x?..Hvordan får jeg isåfall startet "selve" linux? må jeg gjøre dette hver gang jeg skal starte linux?

Lenke til kommentar
Hey... Det funka og skrive ls / da fikk jeg frem en meny og da skrev jeg ls /boot. Da fikk jeg frem enda en ny meny. Da skrev jeg ls /boot/boot.d Da skjedde det ikke noe.. Men er dette linux eller virker det ikke?.. Er det sånn det er uten x?..Hvordan får jeg isåfall startet "selve" linux? må jeg gjøre dette hver gang jeg skal starte linux?

 

Dette er selve linux, det grafiske brukergrensesnittet kan startes ved å skrive "startx", uten hermetegn.

Lenke til kommentar

ls tilsvarer kommandoen dir i DOS. Når du skriver ls / skal du få opp en liste over de katalogene som ligger i rotkatalogen. Den bør inneholde minst de følgende:

bin, dev, home, lib, root, usr, boot, etc, mnt, proc, sbin

 

Hvis du ikke bruker grafisk brukergrensesnitt er det slik linux ser ut (hvis du har erfaring med DOS burde det være kjent).

 

Hvis maskinen er koblet i nett bør du prøve å pinge de andre maskinene i nettverket. Ping funker på samme måte som i windows, bortsett fra at du må bruke ctrl-c for å avslutte.

 

Hvis maskinen har internet-tilgang så prøv å pinge f.eks. www.hardware.no. Eller du kan bruke den tekstbaserte webbrowseren lynx. f.eks.: "lynx www.hardware.no"

 

PS: Håper du husker passordet du ga til root-brukeren og ikke bare til den server-brukeren du opprettet!

Lenke til kommentar

Ja jeg husker begge.. Men søren da, hvordan skal jeg få stilt inn alt når jeg må gjøre det gjennom en kommandolinje( :o )... Jeg hadde egentlig ikke tenkt til og ha noe tastatur på serveren, men det må jeg jo nå :( .. Da må jeg skrive inn passord og sånt i blinde.. Hvordan får jeg delt harddisken med sånn linux kommandolinje? Får jeg ikke lagt inn noe simpelt vindusystem i det heletatt? Er 32 mb altfor lite til det? Alle de programmene jeg har lasta ned vil vel ikke virke nå, siden jeg ikke har lagt inn noe vindusystem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...