Gå til innhold

Er Norge på vei mot å adoptere en ignorant amerikansk fryktkultur?


Anbefalte innlegg

Først vil jeg jeg konstantere at dette ikke er en debatt om innvandring.

Jeg mener heller ikke at du bør ordne deg en ferie i den svarteste bakgårdsgata i Nigeria, og dra på bar der.

At noen er så blåøyde at de tror det vil fungere som i Norge, får de i tilfelle stå for selv.

 

 

 

Jeg har egentlig i det store og det hele blitt ganske lei av hvordan media alltid vinkles.

Media underholder ideen av å fokusere på det sjokkerende og det negative.

 

I følge media er det alltid krig langt langt bort. Det tar ikke feil, er du langt bort da er det krig.

Det er også alltid sult langt langt borte, og spesielt i land der folk er fargede.

Er du en plass langt langt borte og det er fargede folk der er det sikkert også krig og sult.

 

 

 

Ikke nok med det, turister som er langt langt borte kan bli voldtatt og drept.

Er du en plass langt langt borte der folk er fargede, så er det nok krig og sult der også, og du blir nok voldtatt og drept.

 

 

 

Det stopper ikke der. Alle land langt langt borte med fargede mennesker og varmt klima er u-land.

Alle hvite menn som har møtt noen som ikke er hvit har blitt lurt.

Alle kvinner som bor i disse landene er tvilsomme.

Spesielt i Thailand har vi fått høre. Ingen ærlige mennesker der.

 

OSV.

 

 

 

Summen av det hele blir at alle land langt langt borte lider ALLTID av sult, og det er alltid krig og fattigdom.

Man blir garantert voldtatt og drept, og det hele ser ganske ille ut.

 

 

 

Spesielt ille er det hvis det er fargede mennesker der og tropisk klima, med unntak av Afrika kanskje.

Der der et bare skikkelig varmt, jævlig og ekstra ille.

 

Du vil garantert bli lurt der langt langt borte, for ingen er ærlige der.

Spesielt ikke i Thailand.

 

 

Det er nok best vi holder oss i Norge.

 

Ja, det er fantastisk flott at vi bor i Norge!

 

 

 

Dette gjelder for så vidt alt media skriver om, med untak noen få ganger.

Og da er selvfølgelig nyhetene fra norge, når snøen kommer og ungene til naboen smiler fint.

 

 

 

For i landene langt langt borte, der har ikke naboer unger som smiler fint. Der har alle det

skikkelig fælt alle sammen hele tida, og bare elendighet rår. Null håp og tro. Alle ungene er skitne og triste,

og snart blir de drept av soldatene som kommer, eller solgt til en hallik. Eller noen som vil bruke likene deres til å frakte narkotika.

 

 

 

Det er nok best Ola Nordmann holder seg hjemme i soffaen der han hører hjemme.

Ellers kommer pygme indanerne og koker suppe av ham og selger ham som cocktailsaft på strendene der

langt langt borte.

 

 

 

Så da sier jeg bare dette:

Jens Stoltenberg!

Du må stoppe all flytrafikk ut av landet!

Du må byggen en lang lang mur langs grensen!

For langt langt borte kommer nærmere og nærmere!

 

 

 

Og forresten, gi oss statsstøtte til en ny soffa!

Hvor vi kan sitte og vite alt om resten av verden..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke hvilke medier du ser på når du sier at du får intrykk av at alle fra Thailand er uærlige.

Ikke det?

 

Du lever i en drømme verden?

 

Sex løgn og skuespill.

 

Unge gutter blir lurt til å bli sexturister.

 

Sexturisme til Thailand.

 

Nordmann forsvunnet i Thailand og samboern hans er automatisk barjente.

 

Barjenter, Barjenter, Barjenter.

 

Dop.

 

Og litt ran.

 

OSV OSV OSV

 

Det er klart at du har fått med deg at virkeligheten er annerledes, men det er ikke det inntrykket man får via nyhetene!

 

 

Det er kun en ting og si om hele denne tråden:

 

commodusthumbsdown.jpg

 

Du kan jo heller forklare hva du er uenig i, kanskje det er vanskelig å bortforklare sin egen frykt?

Ikke vet jeg, du er kanskje en av de som er redde for resten av verden og ikke likte å lese dette?

Joda, greit, kunne sikkert bearbeidet teksten litt mer.

Men det gadd jeg ikke.

Endret av choer_
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvilke medier du ser på når du sier at du får intrykk av at alle fra Thailand er uærlige.

Ikke det?

 

Du lever i en drømme verden?

 

Sex løgn og skuespill.

 

Unge gutter blir lurt til å bli sexturister.

 

Sexturisme til Thailand.

 

Nordmann forsvunnet i Thailand og samboern hans er automatisk barjente.

 

Barjenter, Barjenter, Barjenter.

 

Dop.

 

Og litt ran.

 

OSV OSV OSV

 

Det er klart at du har fått med deg at virkeligheten er annerledes, men det er ikke det inntrykket man får via nyhetene!

 

Kilde?

Lenke til kommentar

Kilder:

Jeg minner om at media ikke bare er nyhetene, men jeg kan vise at det finnes der også:

 

http://kilden.forskningsradet.no/c17251/ar....html?tid=23902

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article262536.ece

(sier ikke at dette er feil, men media unnlater selvfølgelig å nevne noe annet enn det som sjokkerer og gir et meget ensidig bilde, ropperten hans er også mye lengre enn artikkelen)

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=512876

(finnes flere artiler om ham, i den ene ble det automatisk antatt at dama hans var barjente, det vet jeg ikke noe om, men det er likevel en grov antagelse, og media skyr ikke på det som er sjokkerende, det vet vi alle)

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1202072.ece

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=112597

http://web3.aftenbladet.no/utenriks/article427396.ece

(det er klart man må være innformert, men jeg har nå inntrykk av at mange er mye mer enn det)

 

Så kan man alltids kikke innom vigrid sine hjemmesider.

De er jo syke.

 

Resten er bare å søke opp.

Diverse drit på nettet om congirls osv også.

 

Selvfølgelig, som sagt, det er jo klart ingen ærlige mennesker i et land som også er langt langt borte...

Lenke til kommentar

Jeg skal gi deg rett i det meste "choer_".....mediene fokuserer selvfølgelig på det som er sensasjonelt eller avskyvekkende eller lignende. Vi ser som regel lite av de "gode" historiene/tingene, og det generaliseres veldig ofte over temaer/land/befolkninger. Og mange av oss er sikkert drittlei av alt vaset som serveres i mediene, men svært mange av oss er like klar over dette som du....:-)

Lenke til kommentar
Jeg skal gi deg rett i det meste "choer_".....mediene fokuserer selvfølgelig på det som er sensasjonelt eller avskyvekkende eller lignende. Vi ser som regel lite av de "gode" historiene/tingene, og det generaliseres veldig ofte over temaer/land/befolkninger. Og mange av oss er sikkert drittlei av alt vaset som serveres i mediene, men svært mange av oss er like klar over dette som du....:-)

 

tja, noen tror på det de får servert...

ikke alle er bevisste på det..

De vet kanskje at det er sånn og sånn, men de lar seg likevel fenge med når de store historiene kommer.

 

Så jeg måtte bare gjøre narr av dem.

Jeg hadde det moro hvertfall...

 

Tilsynelatende var det andre som reagerte annerledes, noen tviler på det jeg skriver.

Det understreker kanskje poenget mitt.

Endret av choer_
Lenke til kommentar
Jeg skal gi deg rett i det meste "choer_".....mediene fokuserer selvfølgelig på det som er sensasjonelt eller avskyvekkende eller lignende. Vi ser som regel lite av de "gode" historiene/tingene, og det generaliseres veldig ofte over temaer/land/befolkninger. Og mange av oss er sikkert drittlei av alt vaset som serveres i mediene, men svært mange av oss er like klar over dette som du....:-)

 

Det store spørsmålet er "Hvordan påvirker media sitt valg av fokus folkets verdier og synspunkter". Ser vi på dette som ren underholdning, eller lar vi oss sakte skremme? Blir vi mer redde enn vi egentlig har grunn til? Vi får jo flere negative historier gjennom media enn vi gjør gjennom hverdagslivet vårt..

Lenke til kommentar

Ting skjer jo her i norge og. Innimellom dukker det opp en lommemann og Nokas.

litt drap her og litt pedofili der.

Hver gang en unge dør er det alltid "Gud som har gjort en feil".

Dette er jo nordmannen selv.

 

Bare det at Norge er, etter et kinesisk ordtak, en frosk i sin lille dam.

 

Nordmenn er så vant med at Norge er så fredelig, lite som skjer...sjeldent Svarte Petter dukker opp, bare innimellom, men Mikke Mus har lite å gjøre derfor ganske rask til å fange'n. Nordmenn bør dra ut i den sultne verden og lære hvor farlig den er. Blir du lurt mer enn to ganger så bør du holde deg i Norge.

 

Media liker selvfølgelig å gå etter de dårlige tingene, hvis det vare bare fine ting blir man litt lei.

Masse ting som skjer i utlandet jo fordi...lite som skjer i Norge.

F.eks. protester for "Free Tibet", selvfølgelig skal Nordmenn være med på sånt, de har jo ikke noe annet å bekymre seg for.

 

Mens på den andre siden så sliter barn på skolen og mange med psykiske vansker.

Folk drar til sosialkontoret...får penger uansett om de ikke har jobb eller sykemeldt.

 

Blir norske jenter voldtatt i utlandet forbauser meg ikke, nordmenn er så "tamme" og fri.

Norge er et fint land.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg ikke forstår helt hva trådstarter vil frem til, høres ut som at plasser langt langt borte blir fremstilt negativt i media i forhold til Norge.

 

Dette må jeg si meg veeeeldig uenig i, media fokuserer generelt på negative ting... og grunnen, jo det er oss, vi kjøper jo det.

 

Vi gidder så klart ikke lese om at det IKKE ble funnet bakterier i en kontroll på Gilde, hvilken overskrift hadde det blitt... eller at det fremdeles er fred i Egypt. Ingen interesse for meg akkurat.

 

Men heldigvis finnes små positive ting media tar frem og selvsagt blir det små tins som skjer i Norge. At lille Per skrev ett brev til kongen og ble invitert til slottet er jo kun en morsom liten sak i Norge, ingen Russer, Amerikaner, Tysker, etc vil engang bry seg om en slik sak. Nettopp fordi det er en liten sak i ett fremmed land, derimot har de sine egne små positive ting å skrive om.

 

Så min mening er at medier fokuserer ikke på noe annet enn det de bør fokusere på, negative ting. Beklageligvis er det det som er medias hovedfunksjon, skal de fokusere på noe positiv skjønner jeg at det for det meste er i hjemlandet. De har en funksjon og den fungerer som den skal, av millioner av nyheter er det selvsagt noen som vil være mer eller mindre uintressant for noen.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva trådstarter prøver å opnå. Et par ting som vertfall kan sies om debatten.

 

Pressen skriver selvfølgelig om alle de negative og kritiske tingene som skjer. Pressen eksisterer ikke for å lære deg fakta om verden, og de som bruker VG som lærebok ender som regel opp med et ukorekt syn på verden. Pressen eksisterer ikke for å si deg sannheten eller det korrekte bilde av en situasjon. Pressen eksisterer for å tjene penger! og det gjør de ved å selge aviser! Zatuu har forøvrig beskrevet medias virkemåteganske bra.

 

Hvilken sak tror du selger best ? "Heroin produksjonen øker i Afghanistan" vs "Antall Barnehageplasser i Kabul øker "

 

Spør deg selv. Hvilken saker selger best ? Hva vil folk lese om ? Hva vil folk tro ? Media vrir og skrur på sannheter og fremstiller sakene gjerne helt urealistisk men i et mer interessant scenario som vil selge bra. Når VG skrev om økt sol aktivitet brukte de følgende overskrift "Solen Sprenger".

 

Det eneste du kan gjøre er å ta alt som media skriver med en god klype, eller nærmere en god bøtte salt. De som bruker tabloid pressen som lærebok om verden blir da neppe særlig vis. Og Jeg tviler sterkt på at noen tror verden fungerer sånn som trådstarter begynte med i åpnings posten.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ja fargede bur jo i Afrika, syns dei ser meir svarte ut eg.

Uansett er ikkje media i norge slikt, dei fokuserar på norske som jævlar, og alle andre snille som lam(untatt russland).

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Det er nok best Ola Nordmann holder seg hjemme i soffaen der han hører hjemme.

Ellers kommer pygme indanerne og koker suppe av ham og selger ham som cocktailsaft på strendene der

langt langt borte.

 

 

 

Så da sier jeg bare dette:

Jens Stoltenberg!

Du må stoppe all flytrafikk ut av landet!

Du må byggen en lang lang mur langs grensen!

For langt langt borte kommer nærmere og nærmere!

 

 

 

Og forresten, gi oss statsstøtte til en ny soffa!

Hvor vi kan sitte og vite alt om resten av verden..

 

Oioioi. Dette var lekkert, keep it up :thumbup:

 

Og Jeg tviler sterkt på at noen tror verden fungerer sånn som trådstarter begynte med i åpnings posten.

Jeg er ikke like sikker, men godt innlegg :)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Jeg tror trådstarter pokker i meg har et poeng. Jeg sitter inne med en følelse av at norsk presse søker etter materiale som ikke dekker kravene til allmenn nytteverdi. Minnes ekstremt godt det sto en artikkel i Romerikes Blad, for noen år siden, at en katt i Rælingen kommune hadde blitt påkjørt av en bil og at bilføreren hadde stukket fra åstedet. Da tenkte jeg i midt stille sinn, hvilken allmenn nytteverdi hadde dette? Hadde de journalistene som bedriver dybdejournalistikk fri fra jobben den uka? Selv om vi lever i et av verdens beste land, jf. HDI, finnes det utfordringer i dette landet som media kunne ha satt resursene på. Men jeg frykter at disse utfordringene er for lite spektakulære, med mindre TV2 greier å få lurt inn Siv Jensen i innslaget med et klassisk "vi går med milliarder av kroner i overskudd™" sitat.

Et annet problem er vinklingen av saker. "Sannheten er relativ, det hele kommer an på hvordan den presenteres" er et kjent ordtak. Hadde "barnehage utbyggingsskandalen" fått like stort presseoppslag hadde det stått "98 prosent har fått barnehageplass etter regjeringens storsatsning", kontra det pressen faktisk skrev "tusenvis av barn uten barnehageplass tross storsatsing"? Media har en egen evne til å skape feil inntrykk, i forhold til realitetene.

Lenke til kommentar
Men heldigvis finnes små positive ting media tar frem og selvsagt blir det små tins som skjer i Norge. At lille Per skrev ett brev til kongen og ble invitert til slottet er jo kun en morsom liten sak i Norge, ingen Russer, Amerikaner, Tysker, etc vil engang bry seg om en slik sak. Nettopp fordi det er en liten sak i ett fremmed land, derimot har de sine egne små positive ting å skrive om.

Slike "nyheter" hører hjemme i ukeblad.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk ganske enig med trådstarter. Mediene fokuserer på ting som sjokkerer, og noen ganger utelukker de deler av saken som gjør den mindre sjokkerende. For eksempel var det en palestiner som for ikke lenge siden ble skutt i beinet av en israelsk soldat etter han var tatt til fange (Link). Når jeg så dette på TV2-nyhetene nevnte de ikke et ord om at fangen ble skutt med gummikule eller at han ble skutt i en tå. Alt som ble sagt var at "han ble skutt i beinet". Slik helt åpenbar manipulasjon av virkeligheten synes jeg er skammelig og virkelig skremmende med tanke på hvilket nivå mediene våre faktisk holder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...