Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Dritt du har gjort på skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen som benekter at det er smålig :) Men sånn som mange lærere oppfører seg "Jeg er bedre enn deg siden jeg er voksen" attituden som en del lærere har, så må det være en ripe i lakken for dem :)

Likevel teit å synke ned på deres nivå. Det er da bedre å heve seg over de som ter seg med den attituden enn å synke ned til deres nivå og til og med ty til å stjele. Jeg skjønner ikke hvordan det vil gjøre ting bedre.

Lenke til kommentar
Ingen som benekter at det er smålig :) Men sånn som mange lærere oppfører seg "Jeg er bedre enn deg siden jeg er voksen" attituden som en del lærere har, så må det være en ripe i lakken for dem :)

Lærere har autoritet fordi de skal kunne lære oss noe, oppfører du deg som en idiot så får du anmerkning, uansett hvor rebelsk og frigjort du skal vær så er det bare å krumme hodet og "underkaste" deg læreren, du tjener bare på det. (Før du rekker å si noe så var det ikke ment at man skal slikke spyttet)

Lenke til kommentar
Ingen som benekter at det er smålig :) Men sånn som mange lærere oppfører seg "Jeg er bedre enn deg siden jeg er voksen" attituden som en del lærere har, så må det være en ripe i lakken for dem :)

Lærere har autoritet fordi de skal kunne lære oss noe, oppfører du deg som en idiot så får du anmerkning, uansett hvor rebelsk og frigjort du skal vær så er det bare å krumme hodet og "underkaste" deg læreren, du tjener bare på det. (Før du rekker å si noe så var det ikke ment at man skal slikke spyttet)

 

tror ikke det er noen fordel i det lange løp for noen. Lærere er der for å lære eleven, ikke bare fag, men selvrespekt, og å stå for det de mener, og stå opp for seg selv. hvis da lærerene utnytter sin egen autoritet med å "kue" elevene, så mister disse elevene mye som kan hjelpe et menneske gjennom livet.

Lenke til kommentar

Da jeg var elektrikerlærling hadde jeg en jobb med å skifte ut lysarmaturer i et klasserom på en skole i kommunen. Jeg jobbet sammen med en annen lærling, og vi tøyset og hadde det kjempegøy akkurat da. Noe som gjorde det ekstra gøy var at vi møtte bytte lampene med strøm på, fordi det foregikk undervisning i naborommene og dem gikk på samme kurs. Vi lo fordi vi prøve å unngå å få støt i oss, og ingen av oss ville holde armaturen akkurat da vi trakk ledningene ut gjennom hullet bak...hehe

 

Midt i jobbingen dukket det opp en småsint lærer som skulle til å gi en skikkelig beskjed til oss, fordi hun trodde det var elever som drev med noe som dem ikke skulle. Glemmer aldri det synet på den læreren da hun stammet frem et forsiktig "unnskyld" og ble rosa i ansiktet, og gikk forsiktig ut av døren igjen....

 

:!:

Lenke til kommentar
At læreren ikke gjør sin jobb betyr jo ikke at du ikke skal gjøre din!

 

Nettop, og min jobb er ikke å følge læreren's minste vink. som min beste lærer sier: Du har 2 typer flinke elever: Skolelyset som leser boka innvendig og ut, gjør alle leksene sine og er flinke til å hjelpe til. Også har du dem som kanskje ikke gjør alle lekser, ikke leser så mye i boka, men som tilegner seg mer kunnskap utenfor lærebøkene, og som er mer "rebelske". Han synes at den andre er best. Noen lærere ser blindt på læreboken og driter i alt annet, selv om læreboken ofte er lite utfyllende, og dårlig skrevet. Skriver du noe som ikke står i læreboka, kan du ende opp med å få feil(det har skjedd meg flere ganger). Hvis det da er bedre å bare følge læreren blindt, vel, da har dette landet svingt feil et sted.

Lenke til kommentar

Husker i 8. da jeg fikk tilbake en naturfagprøve av en lærer som sterkt mislikte meg (og tilogmed tydde til mobbing enkelte ganger.)

 

Jeg fikk en 4-er på prøver, og sa på spøk "woho, toppkarakter!"

 

Deretter kommer læreren bort tilbake og sier "la meg se på prøven din igjen, jeg tror kanskje jeg gjorde en feil... Jepp, du skulle hatt en 3-er."

 

Han stryker over 4-ern og tegner et stort 3-tall over hele siden. Jeg klagde til høyere makter og vi fikk ny naturfaglærer i 9. og 10.

Lenke til kommentar
At læreren ikke gjør sin jobb betyr jo ikke at du ikke skal gjøre din!

 

Nettop, og min jobb er ikke å følge læreren's minste vink. som min beste lærer sier: Du har 2 typer flinke elever: Skolelyset som leser boka innvendig og ut, gjør alle leksene sine og er flinke til å hjelpe til. Også har du dem som kanskje ikke gjør alle lekser, ikke leser så mye i boka, men som tilegner seg mer kunnskap utenfor lærebøkene, og som er mer "rebelske". Han synes at den andre er best. Noen lærere ser blindt på læreboken og driter i alt annet, selv om læreboken ofte er lite utfyllende, og dårlig skrevet. Skriver du noe som ikke står i læreboka, kan du ende opp med å få feil(det har skjedd meg flere ganger). Hvis det da er bedre å bare følge læreren blindt, vel, da har dette landet svingt feil et sted.

 

Vel dette landet har svingt feil ett eller annet sted uansett

 

on Topic

kan vel egentlig bare si meg enig i det du skriver....

Lenke til kommentar
Hans-O: Da skal det selvfølgelig ikke mer til enn at du dokumenterer det du skriver med en "trust-worthy" kilde. Jeg trodde ærligtalt det var vanlig at man brukte kilder nå til dags i skolen. Det er i hvert fall jeg vandt med.

Om læreren ikke gir seg når du til og med har kildehenvisninger, tar du det opp med en annen lærer eller f.eks rådgiver.

Vanlig å bruke kilder nå til dags ja!! :roll:

Lenke til kommentar
I skolen ja? Jeg har i hvert fall helt siden midten av ungdomsskolen fått beskjed om å inkludere kildehenvisninger, og i tiende ble det nærmest obligatorisk. Denne karen er jo '90, så han burde kunne dette med kilder.

 

Så du mener jeg skal slenge opp kilder på en prøve? Åssen tror du jeg skal klare det?

Når jeg prøvde å vise til kilder første gang avviste hun det, hun leste det ikke engang, det kan hun ikke ha gjort siden hun avviste det. De andre gangene bare droppet jeg det og holdt kjeft, sånne lærere blir sure når de blir utfordret.

 

Se "møtet med forrester" med sean connery. Der kommer det noen gode eksempler på åssen noen lærere er når de blir utfordret der de mener de skal være sjef.

Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig komme med kilder i etterkant og klage på karakteren om du mener den er feil. Ingenting galt i det. Og nei, vi hadde en slik lærer, og når de virkelig blir utfordret, skjerper de seg. Du må bare ha litt guts til det. Evt kan du velge å være ignorant og enten følge hennes "retningslinjer" og dermed få gode karakterer, eller du kan trosse hun fullstendig og få dårlige karakterer.

 

Slike lærere burde ikke være i skolen, og en burde gjøre sitt beste for å enten få dem på riktig spor eller få dem sparket for den saks skyld. Når noe er rett er det rett.

Hadde jeg fått dårlig karakter på noe jeg visste var et godt arbeide og det meste var riktig, hadde jeg sett rødt. Garantert.

 

but hey, people are different.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...