Gå til innhold

nybegynner i småspilldesign


Anbefalte innlegg

hei, jeg har lyst til å ha "123-spill" designer på hobbyfronten min, og lurer på om hvor jeg burde begynne. jeg har godt over middels kunskap om data. men ingenting om programering og design osv. er det noen gode programmer som er lett å komme inn i etc.?

 

jeg har allerede en idè til mitt første prosjekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at jeg ville ha begynt å lære meg å programmere ved å lese andres kode eller prøve å sette meg inn i et program. Programmer pleier ofte å bli ganske kompliserte og komplekse før de er brukenes, så før du har god kontroll over Java, Java-biblioteket og OOP, så ville jeg jobbet med egne småoppgaver. Å sette seg inn i et prosjekt med noen tusen klasser før man vet i detalj hva en klasse er er umulig.

 

Uansett ... er du sikker på at det er Java du vil begynne med? Java er nok en del lettere å komme inn i, men skal du lage et skikkelig spill, kan det hende du heller vil velge C++ og OpenGL.

 

Men dersom du vil begynne med Java (og det er for så vidt greit nok), ville jeg valgt å begynne med småoppgaver. Kan du ikke programmere i det hele tatt, må du lære deg de mest basisbegrepene: variabler, typene int, boolean og String (og gjerne float, i.e. desimaltall), if-tester, array, for-løkker, while-løkker, og så videre på klasser og metoder. Deretter, når du kan alt det der, vil du kanskje begynne å lære deg litt om design patterns, interface, arv o.s.v.. Kos deg.

 

Hvis du vil begynne å lære deg Java, kan du søke på nettet etter oppgaver som man får på begynnerkurs på diverse universiteter, INF1000 på UiO, INF100 på UiB og TDT4100 å NTNU.

 

Lykke til, spør hvis det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar
Spill er ingen grunn til å lære java. Flash er tingen for deg

Second that! Skulle til å skrive akkurat det samme, men det var allerede postet. Titt litt på flash og ActionScript for den saks skyld.

 

Anbefaler deg å få et grundig overblikk over Flash først, vite hvordan en animasjon fungerer før du hiver deg ut på ActionScript. ActionScript er flash sitt eget fullverdige programmeringsspråk.

Lenke til kommentar
Hva med å lære deg C#/.net/silverlight?

Silverlight kicker flash langt opp i ræva.. Og i tillegg kan du der ha C# kode bak, som faktisk er et "ekte" programmeringsspråk.

Unnskyld deg, men konstaterer du at Java og ActionScript ikke er "ekte" programmeringsspråk?

Endret av Jørgen Pedersen
Lenke til kommentar
Tja.. nå kommer silverlight til å bli støtta av de fleste browsere etterhvert.. da antagelig også på linux.

Ja, vi kan garantert stole på at Microsoft vil la sine produkter bli like tilgjengelige på andre plattformer som på Windows. De har jo en god historikk der.

Lenke til kommentar
Hva med å lære deg C#/.net/silverlight?

Silverlight kicker flash langt opp i ræva.. Og i tillegg kan du der ha C# kode bak, som faktisk er et "ekte" programmeringsspråk.

Unnskyld deg, men konstaterer du at Java og ActionScript ikke er "ekte" programmeringsspråk?

Sikta til actionscript, ikke java..

 

Jeg liker java, men liker ikke å lage gui til java bare.. Synes det er greit å komme med litt alternativer. Man MÅ ikke bruke java eller flash.

Lenke til kommentar
Hva med å lære deg C#/.net/silverlight?

Silverlight kicker flash langt opp i ræva.. Og i tillegg kan du der ha C# kode bak, som faktisk er et "ekte" programmeringsspråk.

Unnskyld deg, men konstaterer du at Java og ActionScript ikke er "ekte" programmeringsspråk?

Sikta til actionscript, ikke java..

 

Jeg liker java, men liker ikke å lage gui til java bare.. Synes det er greit å komme med litt alternativer. Man MÅ ikke bruke java eller flash.

Greit nok at du berger Java i argumentet, men fortsatt: Mener du at ActionScript ikke er et ekte programmeringsspråk? Kilde takk :)

Lenke til kommentar

Jeg mener det, det er et enkelt scriptspråk ikke et programmeringsspråk.

Men det er mange spill som blir laget med det og mulighetene er mange hvis du tenker på spill på nettet. Ta en titt på Sesam sine nettspill, utrolig morro.

Actionscript er noe du kan lære utenom siden det er utrolig lettfattelig.

Lenke til kommentar

Så lenge det er Turing-komplett bør det være godt nok for de fleste.

 

Men uansett ... Skal man lære seg å lage spill, må man først lære seg å programmere. Man klarer ikke lage noe særlig hvis det eneste man kan er Actionscript. Java, C++ og Python er vel de beste alternativene hvis man skal lære seg å programmere, IMO.

Lenke til kommentar

C++ er mulig raskt, men det er ikke noe lettfattelig programmeringspråk. Vil heller anbefale Java eller C# om man ønsker å begynne med spill. Nå spørs det hvordan spill man har tenkt å lage.. Noen enkle online spill vil sikkert klare seg med php/mysql også.. (turn based greier)

 

Edit: Anbefaler C# og Java for å begynne med programmering.. og som over anbefaler jeg å fokusere på å begynne med programmering, og ikke spill. Men i prosessen med å lære å programmere kan man prøve seg på enkle spill selvfølgelig.. Java applets f.eks.

Endret av BlackH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...