Gå til innhold

Red Ring Of Death, levere på elkjøp?


Grønning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De leverer den videre til microsoft kundeservice. ;)

 

I følge loven skal du kunne forholde deg til butikken varen ble solgt i om du ikke vil ta det opp med produsent/importør (som gjerne butikken anbefaler da det sparer dem for arbeid). Om det alltid er like lurt å ta det opp med butikken fremfor produsent er en helt annen ting, men loven er til for å beskytte oss i de tilfellene produsenten ikke vil gi fullgode norske rettigheter, kontra hva butikken er pålagt å gjøre.

 

Andre her har vel mer erfaring med levering av X360, men i utgangspunktet skal du bare kunne gå ned til el-kjøp og levere den der om du ikke føler for å ordne alt selv med microsoft.

Lenke til kommentar
Hmm, kommer Microsoft å henter xbox'en da?

Bor på en øde plass, så blir mye kjøring :p

 

Jeg vurderer å kjøpe ny xbox, men blir bare å tape så mye på det ..

 

Det er bort kasta penger å kjøpe ny Xbox 360! Når det er helt gratis.

 

Ring dette nr: 800 14 174. Etter noen dager kommer det en bud bil som henter din 360.

Det vil ta Ca 1-2 ukers tid før du får den tilbake.

Endret av Klaizer
Lenke til kommentar

Det tok vel to-tre uker for min. Jeg ville ringt kundeservice jevnlig i hele venteperioden for å forsikre meg om at de fulgte den opp :)

 

NB: Det er ikke sikkert du får akkurat samme maskinen tilbake, jeg fikk en annen enn den jeg sendte inn. Det gjør ikke noe, men pass på at du fjerner alt som er koblet til maskinen og ta ut harddisk og spillplate før du sender den avgårde ;)

Endret av This is David
Lenke til kommentar
Hvna med den oneline tjenesten der du kan bestille reparasjon på 360'n? Noen som har er faring der?

 

Jeg bestilte for 6 dager siden og har enda ikke hørt noe...

Da ville jeg ringt supporten på telefon 80014174 og spurt. Normalt sett tar jeg det alltid over telefon og da bestiller de opphenting mens jeg er på telefonen. Det er DHL som kommer og plukker den opp.

Lenke til kommentar

Som forbruker i Norge har man mange rettigheter når det gjelder en vare som har en mangel, som blir ødelagt. Xbox 360 har Red Ring of Death, og feilprosenten er høy. Mange leverer konsollen rett til Microsoft, noe som tar uforsvarlig lang tid, for så å klage på Microsoft, dårlig service, og lange ventetider.

 

Det som man skal gjøre som også er riktig er å gå til butikken hvor du kjøpte varen, de har nemlig ansvaret for varen de selger til deg. Der kan du på kryss og tvers ramse opp hvilke rettigheter du som forbruker har nå etter å ha lest denne tråden.

 

Dersom du skulle få en ødelagt konsoll, si at Xbox 360 har fått RRoD, hva gjør du?

1. Du drar til butikken og klager på varen.

 

2. Butikken vil sannsynligvis si at dette er Microsofts problem og at du burde levere det til dem, her svarer du at ifølge lov om forbrukerkjøp av 21. juni 2002, så står butikken ansvarlig dersom en vare skulle ha en mangel (NB! Slitasje og unormalt høyt forbruk av varen regnes ikke som mangel), og at du har en reklamasjonsrett/klagerett på 5 år.

 

3. Butikken vil sannsynligvis si at de skal levere vare inn til Microsoft, men hva tjener du på å gå en slik omvei? Jo, da sier du til butikken at ifølge forbrukerkjøpsloven kan du kan velge mellom å få en ny konsoll eller sende den til reperasjon, og siden Xbox 360 er en massprodusert vare som ikke vil gi butikken altfor høye kostnader i frakt og å fremskaffe en ny vare så kan du enkelt og greit kreve en ny konsoll (Men da må du huske på at du muligens må levere fra deg HDD).

 

4. Dersom butikken ikke har mulighet til å gi deg ny konsoll, grunnet kosnadene butikken vil få for å fremskaffe den, eller at varen ikke selges i butikken mer eller lenger blir produsert, så må du sende den inn til reperasjon. Men fortvil ikke enda. Dersom det er forventet at reperasjonen tar mer enn en ukè, har man krav på en lånegjenstand, dvs. en lånekonsoll i denne sammenhengen, den vil du kunne ha helt til du får din egentlige konsoll tilbake.

Merk deg også at selgeren har to muligheter til å rette samme feilen, dersom dette skulle feile, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget vil være reduksjonen av varens verdi. Er varen verdt havlparten av mangelen kan du kreve prisavslag på 50%. Dersom mangelen ikke er uvesentlig kan du kreve å heve kjøpet.

 

Det var dine rettigheter på fire punkter. Husk at dersom du får en ødelagt konsoll, gå til butikken du kjøpte den i, ikke til konsollprodusenten. Da vil du bli mye mer fornøyd.

 

NB: Husk at du ikke kan kreve en ny gjenstand eller lånegjenstand dersom kostnadene blir for store for butikken. Det kan f eks. være å kreve en ny konsoll til 3000,- uten videre.

 

Hele forbrukerkjøpsloven kan du se her:

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4302.54/1025782

287.59

 

Skrev dette på en annen internettside for litt siden.

Lenke til kommentar
Som forbruker i Norge har man mange rettigheter når det gjelder en vare som har en mangel, som blir ødelagt. Xbox 360 har Red Ring of Death, og feilprosenten er høy. Mange leverer konsollen rett til Microsoft, noe som tar uforsvarlig lang tid, for så å klage på Microsoft, dårlig service, og lange ventetider.

 

Det som man skal gjøre som også er riktig er å gå til butikken hvor du kjøpte varen, de har nemlig ansvaret for varen de selger til deg. Der kan du på kryss og tvers ramse opp hvilke rettigheter du som forbruker har nå etter å ha lest denne tråden.

 

Dersom du skulle få en ødelagt konsoll, si at Xbox 360 har fått RRoD, hva gjør du?

1. Du drar til butikken og klager på varen.

 

2. Butikken vil sannsynligvis si at dette er Microsofts problem og at du burde levere det til dem, her svarer du at ifølge lov om forbrukerkjøp av 21. juni 2002, så står butikken ansvarlig dersom en vare skulle ha en mangel (NB! Slitasje og unormalt høyt forbruk av varen regnes ikke som mangel), og at du har en reklamasjonsrett/klagerett på 5 år.

 

3. Butikken vil sannsynligvis si at de skal levere vare inn til Microsoft, men hva tjener du på å gå en slik omvei? Jo, da sier du til butikken at ifølge forbrukerkjøpsloven kan du kan velge mellom å få en ny konsoll eller sende den til reperasjon, og siden Xbox 360 er en massprodusert vare som ikke vil gi butikken altfor høye kostnader i frakt og å fremskaffe en ny vare så kan du enkelt og greit kreve en ny konsoll (Men da må du huske på at du muligens må levere fra deg HDD).

 

4. Dersom butikken ikke har mulighet til å gi deg ny konsoll, grunnet kosnadene butikken vil få for å fremskaffe den, eller at varen ikke selges i butikken mer eller lenger blir produsert, så må du sende den inn til reperasjon. Men fortvil ikke enda. Dersom det er forventet at reperasjonen tar mer enn en ukè, har man krav på en lånegjenstand, dvs. en lånekonsoll i denne sammenhengen, den vil du kunne ha helt til du får din egentlige konsoll tilbake.

Merk deg også at selgeren har to muligheter til å rette samme feilen, dersom dette skulle feile, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget vil være reduksjonen av varens verdi. Er varen verdt havlparten av mangelen kan du kreve prisavslag på 50%. Dersom mangelen ikke er uvesentlig kan du kreve å heve kjøpet.

 

Det var dine rettigheter på fire punkter. Husk at dersom du får en ødelagt konsoll, gå til butikken du kjøpte den i, ikke til konsollprodusenten. Da vil du bli mye mer fornøyd.

 

NB: Husk at du ikke kan kreve en ny gjenstand eller lånegjenstand dersom kostnadene blir for store for butikken. Det kan f eks. være å kreve en ny konsoll til 3000,- uten videre.

 

Hele forbrukerkjøpsloven kan du se her:

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4302.54/1025782

287.59

 

Skrev dette på en annen internettside for litt siden.

 

Dette er bare tøv. Greit nok at butikken skal gjøre dette fordi loven sier det, men butikken må gjøre PRESIS det samme som kunden selv kan gjøre. Dette gjør at det vil ta lenger tid for kunden å få tilbake xboxen, og butikken må bruke tid på dette (noe som vil bli prioritert bak mye annet).

 

RING SELV til xbox kundeservice, enklere for deg selv og alle andre. Du sparer IKKE tid på å ta den med til butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...