Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kastet opp etter snus.


D3m0ns0ul

Anbefalte innlegg

Det dere beskriver er ikke såkalte nikotinsjokk som dere så pent har diagnosert dere selv med, men rett og slett kroppens reaksjon på nikotin som rusgift. Denne virkningen forsvinner med jevnlig bruk.

 

Har brukt grovt regnet en boks snus hver dag i snart seks år nå, og opplever fortsatt det samme som beskrives om jeg går fra General (som er det jeg snuser 95% av tiden) til sterkere typer som Nick & Johnny og Skruf.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det dere beskriver er ikke såkalte nikotinsjokk som dere så pent har diagnosert dere selv med, men rett og slett kroppens reaksjon på nikotin som rusgift. Denne virkningen forsvinner med jevnlig bruk.

 

Det var da svært så bastant da? Dette er nok karakterisert som et sjokk, da kroppen selv fremkynder sjokklignende symptomer for å kvitte seg med giften. Blir nikotinnivået i blodet for stort, kan man oppleve svimmelhet, kvalme og kaldsvetting. Kroppen provoserer frem en kvalme for å kvitte seg med giften gjennom munnen, hvilket jo er litt vanskelig i dette tilfellet. Dessuten hindrer de andre ubehaglige symptomene videre giftinntak.

 

Så finnes det sikkert flere grader av sjokk. Det er klart at om du fortsetter å innta nikotin, vil du vel bli liggende ettehvert. Jeg mener å ha lest at et gjennomsnittlig menneske tåler 50-60 mg nikotin, hvilket gjør nikotin til ekstremt giftig.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

det er veldig forskjellig fra person til person hvordan de reagerer på snus/nikotin. det avhenger også av hvor opplagt du er og hvor mye du har spist. selv kan jeg bli litt kvalm hvis jeg snuser på natten, og ikke har spist på flere timer. spesielt hvis jeg snuser noe sterkere enn skruff vanlig porsjon. enda verre er det med bake-snus sterkere enn skruf vanlig løs.

 

når det gjelder hvor mye man tåler fra person til person, som sagt, er det stor forskjell. mine foreldre har røyket hele mitt liv (dårlig formulert, jeg er ikke et monster!). første gang jeg prøvde snus, catch porsjon, var jeg 13-14 år gammel tror jeg. jeg reagerte ikke i det hele tatt. andre gangen prøvde jeg general porsjon og ble VEELDIG svimmel. etter dette har jeg som regel aldri merket snusen. bare når jeg er utmattet og sulten, og da kan jeg fort bli litt kvalm.

 

du blir veldig fort vant med dette, og jeg foreslår å starte med svakere saker. skruf sterk ville jeg bare tatt når jeg er mett og våken. etterhvert vil du sannsynligvis ikke kjenne snusen i det hele tatt.

 

hvis du har tenkt til å prøve deg på å bruke flere porsjon snus samtidig vil jeg foreslå å ikke bruke mer enn to. en gang prøvde jeg syv porsjon snus (det skal sies at jeg også var middels full), og da kastet jeg opp, selv etter jeg hadde snust i flere år.

 

oppsumering: ikke begynn på de sterke og ta ut snusen når du begynner å bli svimmel

Lenke til kommentar
pris pr. snusboks: 50,-

Hvis du sier 65kr i butikk eller 72kr på bensinstasjon så blir det mer rett! :p

 

Eller ca 25 SEK for en i Sverige :dribble:

Var i sverige nettop betalte 41.50 pr boks ;/ Prisen har steget IGJEN ;(

 

Burde ha tenkt meg det, betalte 325 DKK på danskebåten sist helg. En stund siden jeg var i Sverige.

Endret av mlan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Grunnen til at du blir kvalm er fordi du får i deg gift.

 

At du har lyst til å betale for gift, og så forgifte deg selv er i alle fall over min forstand.

 

I tillegg til nikotinen er det tilsatt over 1000 kjemiske stoffer som bl.a. skal gjøre deg mer avhengig i tillegg til å få nikotinen til å virke kjappere.

 

Du ville vel neppe blandet sammen tingene du fant i et kjemisett og spist/drukket dette ?

Lenke til kommentar

Klart det fins positive ting med snus!

 

1. Det er dritkult

2. Det lukter hestepiss, nam nam

3. Det er dritkult

4. Snusleppe er utfattelig sexy, samme når pakkesnusen renner <3

5. Det er fortsatt dritkult

 

1 boks om dagen til 65 kr er bare 23 725 kr i året. Det har alle råd til.

 

Trikset med røykeplaster er å gjøre kroppen gradvis avhengig av nikotin, motsatt av det idiotene som fant på plasteret tenkte. Og siden ingen ser at du går med røykeplaster kan du starte rett på snusen og imponere alle andre i 7. klasse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Gangstarr

Prøvde vel snus for første gang for et års tid tilbake. Men jeg tok den bare under leppe og tok den ut med en gang nesten. Så kan ikke si jeg prøvde det skikkelig. Nylig nå prøvde jeg skikkelig, jeg var full så merka ikke at jeg ble svimmel (noe jeg sikkert ble), men ble plutselig kvalm og kasta opp med en gang.. fikk også litt skjelvinger.. så var ikke akkurat gøy.. noen som vet hvor lang tid det vil ta før jeg vender meg til den, og vil det isåfall bli like ille ved neste snus under leppe, eller er det bare første gang?

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha fortsatt med å snuse. Det er ingenting som er diggere enn å sette seg ned med en god bok/film/spill og en liten pris. Dessverre fikk jeg beskjed av tannlegen min at tannkjøttet mitt var såpass dårlig at jeg ikke burde gjøre det. Da jeg i tilegg så av bilder at tannkjøttet hadde trukket seg oppover på under et år, sluttet jeg på dagen.

Lenke til kommentar
Prøvde vel snus for første gang for et års tid tilbake. Men jeg tok den bare under leppe og tok den ut med en gang nesten. Så kan ikke si jeg prøvde det skikkelig. Nylig nå prøvde jeg skikkelig, jeg var full så merka ikke at jeg ble svimmel (noe jeg sikkert ble), men ble plutselig kvalm og kasta opp med en gang.. fikk også litt skjelvinger.. så var ikke akkurat gøy.. noen som vet hvor lang tid det vil ta før jeg vender meg til den, og vil det isåfall bli like ille ved neste snus under leppe, eller er det bare første gang?

Som nevnt, det er individuelt hvor mye kroppen reagerer på nervegiften, og også forskjell på hvor lang tid det tar før kroppen venner seg til forgiftningen. Neste gang kan bli like ille, eller det kan bli litt bedre. Umulig å si. Men det som er mulig å si er at det er rent idioti å utsette seg for unødvendig kreftfare ved å begynne å bruke snus.

Lenke til kommentar
Ikke start mann. Om et par år kommer du til å angre på at du er så helvetes avhengig. Lommeboken din blir loppet til de grader etter hvert som du blir avhengig også. Snakker av erfaring. Du ødelegger også nikotin helt, du kan ikke ta deg en pris / røyk i anledninger fordi man er ''recovering'' hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg har snust i 3 år og angrer fortsatt ikke, snus er mye billigere en røyk, ihvertfall i mitt tilfelle. Snuser bare løssnus og en boks varer ofte 2-4 dager. Røyk kan jeg være enig i, angrer egentlig ikke for at jeg startet fordi jeg har såppass kontroll at jeg til enhver tid kan slutte men røyk er liksom ikke godt sånn som snus er, røyk er digg på fest og sosiale sammenkomster, mens snus er godt når man slapper av hjemme eller er på jobb. Har null problemer økonomisk, tvert imot, dessuten er det ikke sååå helseskadelig, så slapper av nyter livet og tar meg en snus. Hadde jeg mistet alt avhengihet nå hadde jeg glatt begynt igjen. For min del er snus et alternativ til godteri og slikt, så derfor blir det lite av det. Så er vel litt opp til hver enkelt om man angrer seg i ettertid, skal ærlig innrømme at jeg er avhengi, men bryr meg ikke stort om det, klarer meg fint noen dager uten.

Lenke til kommentar
Det dere beskriver er ikke såkalte nikotinsjokk som dere så pent har diagnosert dere selv med, men rett og slett kroppens reaksjon på nikotin som rusgift. Denne virkningen forsvinner med jevnlig bruk.

 

Har brukt grovt regnet en boks snus hver dag i snart seks år nå, og opplever fortsatt det samme som beskrives om jeg går fra General (som er det jeg snuser 95% av tiden) til sterkere typer som Nick & Johnny og Skruf.

Er jo nettopp det som er nikotinsjokk da, at du får i deg så mye at du blir dårlig. Kroppens reaksjon på nikotin som rusgift aka nikotinsjokk. Hva i helvete mener du er nikotinsjokk da? At du får effekt av snusen kan vel ikke defineres som et "sjokk" akkurat? :roll:

 

Første gang jeg tok meg en snus var ikke akkurat en behagelig opplevelse, skjønte ikke noe for jeg merket ikke noe rus i det hele tatt, men etter 30-40 min følte jeg meg litt svimmel og kastet ut snusen, 5 minutter seinere lå jeg i senga med huepine,kvalm som faen og orket ikke en dritt. Lå der til jeg sovna og våknet opp litt seinere og var helt fin igjen, gikk et par år før jeg prøvde igjen og da hadde jeg en bedre opplevelse :p

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Har snust nå i seks sju år, og de gangene jeg har prøvd skruff har jeg blitt kval, vet ikke om det er pga det er mer nikotin men syns det høres rart ut, med at jeg snuser så pass mye at jeg burde være vant med nikotin.

Men syns heller du skal bare droppe å starte å snuse, ingenting er lurere enn det, angrer fælt på at jeg begynte å snuse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...