Gå til innhold

Lurt og handle mobiltelefon fra utlandet?


Anbefalte innlegg

heisann.

jeg tenkte jeg kanskje skulle kjøpe meg en mobiltelefon fra www.Dealextreme.com.

men så fikk det meg til og undre.

hvis jeg kjøper en telefon. vil det da være Æ-Ø-Å?

meldingene blir så stusselige uten det! :)

er det noen som har noen erfaringen om disse mobilene?

og er det noen som eventuelt kan anbefale noen mobiler?

gjerne en med grukbar kamera, som faktisk fungerer normalt!

takker for alle svar jeg får! :)

Mvh VikingNor

Endret av VikingNor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte mobiltelefon i indonesia i 2000. Da får man som regel Kinesisk, japansk, indonesisk, thai og malaysisk + engelsk. Blir ikke noe Æ,Ø,Å der nei. Men telefonen var digg på den tiden.

 

Så på tlf fra kina i sommer og dessverre er de dobbelt så dyre der som i norge. Så det lønner seg å kjøpe mobil her hjemme selv om det finnes en del kulere modeller i utlandet.

Vær også obs på at modeller kjøpt i asia ender med 8 isteden for 0 som her i norge.

eks. LG990 -> LG998 og sony ericsson har betegnelsen "i" isteden for "c"

 

for meg gjør ikke det noe at man mangler æøå.

Og HTC er det samme som Dopod. Samsung heter Anycall.

 

Men takk for linken. Skal sjekke litt på den!

Lenke til kommentar

Det kommer an på om garantivilkårene er noe særlig sammenlignet med reklamasjonsvilkårene. Garanti blir uansett mer omstendelig om man må sende telefonen ut av landet for å få den reparert. Vips så får man et krav om moms og fortollingsgebyr på den reparerte telefonen og gir seg selv massevis av unødvendige problemer.

 

Også kom jeg på noe annet man går glipp av: Angreretten.

Lenke til kommentar

Eg kjøpte min N95 uten abo. i england og fikk med æøå. Eg fikk derimot ikkje me norsk språk i telefonen, er dette mulig og i så fall er det noen som har tips til hvordan man får det?

 

Fikk forresten også med 12 måneders gratis stemmenavigasjon..

Endret av firsom
Lenke til kommentar
Eg kjøpte min N95 uten abo. i england og fikk med æøå. Eg fikk derimot ikkje me norsk språk i telefonen, er dette mulig og i så fall er det noen som har tips til hvordan man får det?

 

Fikk forresten også med 12 måneders gratis stemmenavigasjon..

 

Det er fullt mulig å få lagt inn norsk software. Jeg kjøpte min N95 8gb fra USA (og sparte litt i overkant av 3000 kroner kontra Norge....)

Her er en link hvor de tar for seg N95 8gb. Finner nok også "oppskriften" til den "gamle" N95....

http://thenokiablog.com/2007/11/19/how-to-...language-packs/

 

Ellers så kan jeg anbefale www.importgsm.com

Hva som er lurt eller ei er vanskelig å vite. Dersom de du kjøper telefonen av merker den med en betydelig lavere verdi enn den egentlig er, kan du tjene mye penger på å kjøpe i utlandet. Du taper da "kun" tryggheten med garanti (men hvor god er den egentlig når det kommer til mobtlf?)

Men dealextreme???? hmmmm skeptsik...

Lenke til kommentar
Det kommer an på om garantivilkårene er noe særlig sammenlignet med reklamasjonsvilkårene. Garanti blir uansett mer omstendelig om man må sende telefonen ut av landet for å få den reparert. Vips så får man et krav om moms og fortollingsgebyr på den reparerte telefonen og gir seg selv massevis av unødvendige problemer.

 

Også kom jeg på noe annet man går glipp av: Angreretten.

 

Jeg har sjekket dette med reparasjoner, og så lenge varen er unikt identifiserbar (f.eks. serienummer) får man enten refundert mva på innførsel av telefon, eller så slipper man å betale det i det hele tatt.

Mulig man må registrere dette ved utførsel, jeg husker ikke helt. Dette kan tollvesenet svare på.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte telefon fra www.ipmart.com .

De selger så å si samme telefonene som dealxtreme og andre kinabutikker.

Telefonen jeg kjøpte er en slik klokketelefon.

Dette er en vittig liten gadget som faktisk har alt.

 

Som tidligere nevnt har ikke disse telefonene æ,ø og å,

men alt i alt trenger man det ikke. ae, oe og aa duger lenge, ordliste får man uansett ikke

brukt.

Og det går an å ringe i stedet, det gjør jeg når noen sender melding.

 

Det store problemet med billige kinatelefoner er kvaliteten på både skjerm og telefonen generelt.

Telefonene er latterlig billige, og kvaliteten på komponentene deretter.

Ta skjermen, for eksempel. den er latterlig blass, og vil være mer eller mindre ubrukelig i dagslys, videre er touchscreenen lettere upresis, så man må trykke hardt for at den skal registrere korrekt trykk og ikke tro at du drar pennen over skjermen.

Alt i alt har billige, kinesiske telefoner et kvalitetsinntrykk langt, langt under selv gamle merketelefoner.

 

Garanti kan man glemme, det er uansett ikke vits i å sende en liten billig 130-dollars

dings verden rundt om noe skulle svikte, da disse er så billige at man ikke lider noen store tap.

 

MEN! Hvor ellers i verden får vi kjøpt slike vanvittig fete gadgets til den latterlige prisen. Jeg mener at om du finner noe fett, så kjøp det! Ryker det etter et halvt år spiller ikke det noen rolle, du kan være trygg på at ingen du kjenner har en slik fet gadget, og bare skrytefaktoren i seg selv er verdt prisen.

 

Forøvrig tilbød jeg amobil.no å teste denne etter å ha lest et par artikler om den.

Testansvarlig sendte aldri noe svar tilbake.

Lenke til kommentar
Jeg har sjekket dette med reparasjoner, og så lenge varen er unikt identifiserbar (f.eks. serienummer) får man enten refundert mva på innførsel av telefon, eller så slipper man å betale det i det hele tatt. Mulig man må registrere dette ved utførsel, jeg husker ikke helt. Dette kan tollvesenet svare på.

Klart, det er sånn det skal skje. (Registrering ved utførsel + ingen moms ved inntak), men det hender ofte at det blir rot og misforståelser som man selv må rette opp i. Poenget er at det baller på seg med unødvendig mye styr. Styr det er verd å betale litt ekstra for å slippe.

Lenke til kommentar

En annen ting er at en må huske på at varen må være Ce merket, hvis ikke vil den ansees som ulovlig innført.

Mange kunder med USA Iphones har fått merke dette på forsikringen når det viser seg at usa versjonen hverken har det og er hacket.

 

Dog har jeg god erfaring med Ebay og litt eldre telefoner, det er et mye bedre og billigere utvalg på det der.

Lenke til kommentar
En annen ting er at en må huske på at varen må være Ce merket, hvis ikke vil den ansees som ulovlig innført.

Den må også følge RoHS-direktivet. Hvis ikke så blir den stoppet om den skal via EU eller inn i Norge.

 

Amerikanske Cray Tech som lager superdatamaskiner opplevde en slik blemme for et par år siden. En superdatamaskin til mange titalls millioner kroner ble stoppet og måtte rett og slett skipes tilbake. Kjøperen måtte bare finne en annen maskin å kjøpe siden det ikke er gjort i en håndvending å bygge maskina fra grunnen på nytt. Cray har selvsagt rettet seg etter direktivet senere.

Lenke til kommentar

Noen som har websider med guider til andre nokia telefoner enn n95? den ser ut som en brødrister og kunne heller tenkt meg en 6210 navigator.

men butikkene her i landet utsetter jo datoen med en uke hver uke så tenker på å bestille den fra HK siden den norske grosisten sitter med hendene i ræven. Men hadde jo vært greit med æ ø og å om ikke annet.

Endret av Lumin
Lenke til kommentar

masse gode råd her, fortsatt litt usikker på om jeg skal kjøpe...

selvsagt det er billig, men lønner det seg i lengden?

+ og sende mobilen til hong kong igjen også få den sendt tilbake hvis noe skulle ha skjedd med mobilen,

kan kanskje bli en god stund og vente...

er skikkelig usikker ja! :ermm:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Anycall er en type mobil under samsung, og selges i Korea. Jeg har skikkelig lyst på en. All elektronikk fra Asia er mye bedre enn i Europa. Skulle ønske Samsung solgte Anycall i Europa også, de hadde nok fått mange kunder da. Hvis ikke; -hvertfall meg!

Jeg har ikke mye peiling på anycall, men det er en mobil jeg er ganske så intresert i akkurat nå, som heter Samsung Anycall Nori F. Den ser drittøff ut...

 

Er også veldig usikker på utenlandske mobiler, eller i mitt tilfelle asiatiske mobiler, siden det er det jeg vil ha; er de tilpasset språket hvor den selges? Eller er det Æ-Ø-Å? Aner ikke.. Og spesielt, hvordan ser tastaturet ut? I norge er det jo norske bokstaver på tastaturet. Hvordan er tastaturet da hvis det er fra Asia?

 

Heh. Ikke masse til hjelp i meg, er mest en som kommer med flere spørsmål, siden jeg ser etter forumer som svarer på mine spørsmål.

Lenke til kommentar

Anycall er en type mobil under samsung, og selges i Korea. Jeg har skikkelig lyst på en. All elektronikk fra Asia er mye bedre enn i Europa. Skulle ønske Samsung solgte Anycall i Europa også, de hadde nok fått mange kunder da. Hvis ikke; -hvertfall meg!

Jeg har ikke mye peiling på anycall, men det er en mobil jeg er ganske så intresert i akkurat nå, som heter Samsung Anycall Nori F. Den ser drittøff ut...

 

Omtrent all forbrukerelektronikk, også det som selges i Europa, kommer fra Taiwan eller fastlands-Kina, så det er bare tull at elektronikk er bedre i Asia. Når hele verden spiser norsk laks, hvorfor skulle vi ikke få tak i asiatisk elektronikk? Men i Asia selger de rett og slett jævlig mye rart. Mobiltelefoner som støtter 5.1 surround, med 6 høyttalere på baksiden, eller noe annet psykotisk.

objektivt sett er ikke elektronikk i Asia bedre enn i Europa, det er rett og slett de samme greiene.

 

Men klart, det finnes produkter med andre funksjoner og design fordi markedet er annerledes og etterspør andre ting enn europeere. Men elektronikken inni er den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...