Gå til innhold

Samler troppene mot Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først av alt:

 

IBM gåt sammen med flere Linux-distrubitører om å lage alternativer til Microsoft-systemer.

Skal vel være en r, ikke en t der. Ellers er jo dette en geldelig nyhet. Alle forsøk på å utfordre Microsofts monopol er i seg selv hjertelig velkomment. At IBM nå går inn i et nærmere sammarbeid med tre av de største Linux-distributørene er jo knall. Synes alle maskinvareprodusenter burde tenke på å et tettere sammarbeid med linux-distributørene. Da hadde driverstøtten fort kunne forbedres.

Lenke til kommentar

Om de hadde fått med seg en GPU-produsent slik at dette også kunne blitt aktuellt på spillmarkedet. Er vel omtrent bare der MS sine OS fortsatt knuser alt annet. I forbrukersegmentet er det vel også veldig mange med spillinteresser som ender opp som faglige konsulenter (ungene) når familien skal kjøpe seg maskin.

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv en intern OCSS løsning for test. Leveranse, oppsett og ytelse er bare helt genialt. Kan nevnes at dette kjøres på lenovo T60 og T61, personlig har jeg ikke opplevd noen større feil enda.

 

Folk kan virkelig glede seg til dette mer utbredt :)

Lenke til kommentar

Om de hadde fått med seg en GPU-produsent slik at dette også kunne blitt aktuellt på spillmarkedet. Er vel omtrent bare der MS sine OS fortsatt knuser alt annet. I forbrukersegmentet er det vel også veldig mange med spillinteresser som ender opp som faglige konsulenter (ungene) når familien skal kjøpe seg maskin.

Lenke til kommentar

Den dagen de fleste store aktører innen maskinvare og ferdige maskiner begynner å satse på Linux er dagen jeg går permanent over til Linux. om IBM kan skape en bevegelse i den retningen blir jeg sjeleglad. Eneste grunnen til at jeg fortsatt sitter med Windows er at min bærbare fungerer bedre under Windows enn Linux. Det er rett og slett for vanskelig å få ting som viftekontroll og annet til å fungere i Linux.

Lenke til kommentar
Det er rett og slett for vanskelig å få ting som viftekontroll og annet til å fungere i Linux.

Ja, det er det. Det kommer til å fortsette å være vanskelig å få ting som viftekontroll til å fungere i Linux så lenge produsentene av hovedkort ikke åpner spesifikasjonene for viftestyring. Jeg ser med gru at Abit, som alltid har vært favorittleverandør av hovedkort ikke løser spesifikasjonene til uGuru.

 

Det positive med et slikt samarbeid som dette er at store aktører har større mulighet til å "lene seg" på leverandører og få dem til å åpne spesifikasjonene (API-ene) eller, som et alternativ, få dem til å lage drivere for Linux.

 

Først når jevngod infrastruktur for maskinvare finnes til Linux vil det være mulig å snakke om en "masseemigrasjon" fra Windows. Det er fåfengt å se for seg noe slikt når web-kameraer, viftestyring og i mange tilfeller trådløse nettverkskort ikke fungerer "ut av boksen" i alle tilfeller.

 

Selv det å få på plass en slik jevngod infrastruktur er ikke nødvendigvis nok. Underholdningstilbudet som tilbys i Linux må også kunne matche det som tilbys på Windows-platformen. Det vil si enten en åpning av DirectX eller en alternativ implementajson av DirectX.

 

Når dette virker sømløst i Linux så kan vi snakke om å ha en fullverdig konkurent til Windows. Før dette skjer så er Linux kun en idemyldring hvor Microsoft uten å bruke nevneverdige resurser kan plukke de beste konseptene og selge disse for maksimal profitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...