Gå til innhold

valg av høytaler kabler


Anbefalte innlegg

Absolutt enig, men jeg håper de gjennomfører testen nøyaktig og unngår de småfeilene som andre lignende tester lider av.

Det pleier som regel å snike seg inn ting i testen som gjør det mulig å skjelne mellom kablene. F.eks forskjellig dimensjon på kabler etc etc.

 

Men intrykket mitt av bladet (Har ikke lest så mange nummer desverre) er ganske bra, så det blir morsomt lesning.

 

Forresten, har de planlagt en blindetest eller en dobbel blindetest? Dobbel er jo å foretrekke, men er vanskeligere å gjennomføre i praksis.

Oki, skjønte det ang L&B nå.

Fidelity pleier å være rimlig serriøse, men vet ikke hvordan de gjør det med denne testen.

Kan avgi rapport når det kommer i posten :)

Anbefaler folk å kjøpe det, selv om det kanskje er litt dyrt. Koster vel en 90,- eller noe. Men det er av høy kvalitet!

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I denne prisklassen,så ville jeg heller brukt disse kr.5000,- til å legge i til en bedre forsterker.Dette kommer til å bli ett mye større lydmessig løft enn kabler i samme prisklasse.

 

mvh

 

Kan du utdype nøyaktig hva dette "lydmessige løftet" fra å investere i dyr kabel kontra like tykk eller tykkere billigkabel egentlig vil si ?

 

 

Jeg må forresten rette litt på meg selv her.

 

Tynnere høyttalerkabler vil ikke bare resultere i lavere volum, men også redusert dempningsfaktor som følge av den økte motstanden. Dette gir forringet lyd. Ask Dr. A! Does Speaker Cable Gauge Matter?

 

Men dette er avhengig av hvor mye effekt det faktisk går i kabelen selvsagt.

Lenke til kommentar
I denne prisklassen,så ville jeg heller brukt disse kr.5000,- til å legge i til en bedre forsterker.Dette kommer til å bli ett mye større lydmessig løft enn kabler i samme prisklasse.

 

mvh

 

Kan du utdype nøyaktig hva dette "lydmessige løftet" fra å investere i dyr kabel kontra like tykk eller tykkere billigkabel egentlig vil si ?

 

 

Jeg må forresten rette litt på meg selv her.

 

Tynnere høyttalerkabler vil ikke bare resultere i lavere volum, men også redusert dempningsfaktor som følge av den økte motstanden. Dette gir forringet lyd. Ask Dr. A! Does Speaker Cable Gauge Matter?

 

Men dette er avhengig av hvor mye effekt det faktisk går i kabelen selvsagt.

 

 

Det jeg mente var at trådstarter burde heller legge disse kronene i en forsterker(som han forøvrig skulle skifte allikevel på sikt).

Dette utgjør ett mer vesentlig "lydmessig løft" enn noen kabel til kr.5000,- i mine øyne(les ører).

I ett slikt Mid-Fi anlegg så blir det mer "gevinst" å oppgradere forsterker kontra kabler.

Bruk som sagt pengene på en forsterker som passer høytalerne først,deretter kan man "finpusse" sitt klangideal med kabler.

 

mvh

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at trådstarter burde heller legge disse kronene i en forsterker(som han forøvrig skulle skifte allikevel på sikt).

Dette utgjør ett mer vesentlig "lydmessig løft" enn noen kabel til kr.5000,- i mine øyne(les ører).

I ett slikt Mid-Fi anlegg så blir det mer "gevinst" å oppgradere forsterker kontra kabler.

Bruk som sagt pengene på en forsterker som passer høytalerne først,deretter kan man "finpusse" sitt klangideal med kabler.

 

Jeg kan ikke se at du egentlig svarte noe som helst når det gjelder hva jeg spurte om.

 

Høres lyden med ett mer "åpen" eller "gjennomsiktig" ut når man bruker skikkelig dyre kabler mon tro?

 

Det er sikkert fordi de billige kablene ikke er garantert fri for Scin Effect eller kanskje de ikke er fri fra resonanser i det hørbare frekvensområdet ?

 

Hvis du klikker noen av linkene jeg har postet tidligere i denne tråden, kan du lese om hvor bra en vanlig kleshenger av metall egentlig låter som høyttalerkabel.

 

Det er rimelig fåfengt å prøve å "finpusse" noe som helst med kabler alene forutsatt at de er grove nok for den effekten de brukes til.

Eneste unntaket er nok de få kablene som faktisk demper litt i diskantområdet, men hvis høyttalerne dine har litt overdreven diskant, vil nok en bra EQ være å foretrekke fremfor å dille med kabler.

 

Er man ikke fornøyd med lyden er det mye man kan gjøre, men dyre kabler er ikke løsningen.

 

Prøv selv. Ha noen til å kople mellom dyre og billige kabler med samme tverrsnitt uten at du ser hvilke som er i bruk. (Såkalt blindetest) klarer du å plukke ut de "gyldne" kablene dine mon tro?

Lenke til kommentar

Hjertlig takk for alle gode svar.

har vært på bryllupsreise av alle ting, så være noe utilgjengelig.

 

men tilbake til tråden.

 

vet ikke helt hvor jeg skal starte etter ejg har lest alle innleggene, men en ting vil jeg bare si ang hva jeg mente med "flaskehals". jeg ønsker ikke en kabel som er tynn som et hårdstrå, og vil være uten nytt til evt oppgradering til monoblokk, for-forsterker etc.

 

kjenner konsepte med skeptikere, og hører nok dessverre til i gruppen av dem som tror og mener dem hører forskjeld på kablene.

 

jeg spurte om råd egentlig litt for de jeg har som noen av dere nevner at det finnes andre gode alternativ på hylla(mener ikke kleshenger:)

og jeg er ikke med den innbefattning at jo tykkere kabelen er jo bedere, og at biltema er like godt som alt annet.

 

har holdt på med bilstereo (ikke noe råner. DB drag) og vet av erfaring, at biltema er å skygge unna ang kabler.

jeg fant ut at 1 sessong med biltema i bilen hadde sin pris. lyden ble "slapp". tokk ut kablene, klippet over dem og så at dem hadde begynt å ta til seg fuktighet inni kabelen, og dem var brune som resultat av rust.

sånn, har jeg fått lufta min biltema mening.

 

Hjertlig takk for super info PL610.

tenkt på det du sier sund. så skal låne med meg hjem Blue Heaven og Red Dawn som selges hos måde soundgarden og oslohifisenter.

 

takker Veldig for svar. og kommer tilbake etter test :)

Lenke til kommentar

Gratulerer bør vel være på sin plass tenker jeg. (Med tanke på bryllup, alstå :thumbup: )

 

Lykke til med lyttingen, men husk å vær objektiv. *Host*Blindetest*Host*

 

Angående Biltema kabelen. . . miljøet i en bil er nå engang litt mer ugjestmildt enn et gjennomsnitts lytterom, men ja irring/rust kan forekomme nesten uansett kabel.

 

Jeg hadde faktisk Audioquest C4 i sparkeplatene i bilen min på 90-tallet. Den ble grønn og fin den, men kabelen som fulgte med delefiltrene (Som jeg brukte til mellombassene i dørene) var like fin.

 

Sååå kan vi da konkludere med at den dyre Audioquest C4 kabelen er like dårlig som Biltema kabelen din, eller motsatt?

 

:hmm:

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Det jeg mente var at trådstarter burde heller legge disse kronene i en forsterker(som han forøvrig skulle skifte allikevel på sikt).

Dette utgjør ett mer vesentlig "lydmessig løft" enn noen kabel til kr.5000,- i mine øyne(les ører).

I ett slikt Mid-Fi anlegg så blir det mer "gevinst" å oppgradere forsterker kontra kabler.

Bruk som sagt pengene på en forsterker som passer høytalerne først,deretter kan man "finpusse" sitt klangideal med kabler.

 

Jeg kan ikke se at du egentlig svarte noe som helst når det gjelder hva jeg spurte om.

 

Høres lyden med ett mer "åpen" eller "gjennomsiktig" ut når man bruker skikkelig dyre kabler mon tro?

 

Det er sikkert fordi de billige kablene ikke er garantert fri for Scin Effect eller kanskje de ikke er fri fra resonanser i det hørbare frekvensområdet ?

 

Hvis du klikker noen av linkene jeg har postet tidligere i denne tråden, kan du lese om hvor bra en vanlig kleshenger av metall egentlig låter som høyttalerkabel.

 

Det er rimelig fåfengt å prøve å "finpusse" noe som helst med kabler alene forutsatt at de er grove nok for den effekten de brukes til.

Eneste unntaket er nok de få kablene som faktisk demper litt i diskantområdet, men hvis høyttalerne dine har litt overdreven diskant, vil nok en bra EQ være å foretrekke fremfor å dille med kabler.

 

Er man ikke fornøyd med lyden er det mye man kan gjøre, men dyre kabler er ikke løsningen.

 

Prøv selv. Ha noen til å kople mellom dyre og billige kabler med samme tverrsnitt uten at du ser hvilke som er i bruk. (Såkalt blindetest) klarer du å plukke ut de "gyldne" kablene dine mon tro?

Ærlig talt,leser DU egentlig hva jeg skriver her til trådstarter? For å ikke forsøple denne tråden ytterligere med utenomsnakk,så kan vi heller ta dette i en egen tråd.

 

Til trådstarter: Gratulerer!

 

mvh

Lenke til kommentar
Ærlig talt,leser DU egentlig hva jeg skriver her til trådstarter? For å ikke forsøple denne tråden ytterligere med utenomsnakk,så kan vi heller ta dette i en egen tråd.

 

Ja jeg kan vel si det samme til deg. Alt du egentlig gjorde var å fremme at man kunne påvirke lyden med kabler, noe som så lenge kablene ikke er totalt feil konstruert eller for tynne ikke er mulig i den virkelige verden.

Jeg vet mange mener bestemt at de hører forskjell, men de forskjellene blir på mystisk vis borte straks man ikke vet hvilken kabel man hører på.

 

Trådstarter spurte om råd ang. hvilke kabler han kunne bytte til med et pristak på ca. 5000,-. alt jeg gjorde var å vise til at man ikke trenger å kjøpe dyre kabler i det hele tatt for å oppnå samme (eller i noen tilfeller BEDRE) lyd uansett om de er til "mid-fi" eller "high-fi" anlegg.

 

Når det gjelder forsøpling, tror jeg nok det heller gjelder de innleggene som anbefaler

dyre kabler.

 

Hvis man derimot selv etter å ha lest denne tråden likevel går ut og kjøper seg kabler til flere tusen. . . ja da kjøper man seg vel SLIKE hvis man har en dyr og flott bil også da :D

 

Edit: Du har forstatt ikke svart på det jeg spurte om.

Endret av PL610
Lenke til kommentar
... noe som så lenge kablene ikke er totalt feil konstruert eller for tynne ikke er mulig i den virkelige verden.

Jeg vet mange mener bestemt at de hører forskjell, men de forskjellene blir på mystisk vis borte straks man ikke vet hvilken kabel man hører på.

Pappa kom hjem fra jobb en dag, jeg hørte på en cd vi begge har hørt masse på, han kom inn på rommet for å høre hvordan dagen hadde vært osv. Og etter en 10mins samtale spurte han meg om jeg hadde gjort noe med anlegget.

Det måtte jeg informere om at jeg hadde kjøpt nye signalkaber når jeg var i byen. Noe jeg ikke hadde fortalt.

Så her kommer altså fattern og hører forskjell, han er ikke spess hifi interessert bare veldig musikk interessert og han hørte forskjell uten å ane at det var en forandring der. Han kjenner bare den cden jeg hørte på (Neil Young & Crazy Horse - Weld) veldig godt. Dette var dog signalkaber, men uansett. Var heller ikke at jeg byttet ut lakrissnøret som følger med cdspillere, her byttet jeg ut noen monster kabler til ca 550,- med noen Kimber kaber til 610,-

Det var Monster M350i mot Kimber Tonik begge på 0.5meter.

Vi byttet etterpå tilbake til Monster og begge merket forskjellen godt.

 

Litt morro at en ikke spess hifi interessert klarer å høre forskjell på kabler som han ikke vet er byttet, han kjenner bare musikken veldig godt og har seff hørt mye på anlegget mitt :)

Lenke til kommentar
... noe som så lenge kablene ikke er totalt feil konstruert eller for tynne ikke er mulig i den virkelige verden.

Jeg vet mange mener bestemt at de hører forskjell, men de forskjellene blir på mystisk vis borte straks man ikke vet hvilken kabel man hører på.

Pappa kom hjem fra jobb en dag, jeg hørte på en cd vi begge har hørt masse på, han kom inn på rommet for å høre hvordan dagen hadde vært osv. Og etter en 10mins samtale spurte han meg om jeg hadde gjort noe med anlegget.

Det måtte jeg informere om at jeg hadde kjøpt nye signalkaber når jeg var i byen. Noe jeg ikke hadde fortalt.

Så her kommer altså fattern og hører forskjell, han er ikke spess hifi interessert bare veldig musikk interessert og han hørte forskjell uten å ane at det var en forandring der. Han kjenner bare den cden jeg hørte på (Neil Young & Crazy Horse - Weld) veldig godt. Dette var dog signalkaber, men uansett. Var heller ikke at jeg byttet ut lakrissnøret som følger med cdspillere, her byttet jeg ut noen monster kabler til ca 550,- med noen Kimber kaber til 610,-

Det var Monster M350i mot Kimber Tonik begge på 0.5meter.

Vi byttet etterpå tilbake til Monster og begge merket forskjellen godt.

 

Litt morro at en ikke spess hifi interessert klarer å høre forskjell på kabler som han ikke vet er byttet, han kjenner bare musikken veldig godt og har seff hørt mye på anlegget mitt :)

 

Aha, her har vi jo et glimrende eksempel som er så godt som perfekt for en blindetest.

 

Faren din skulle jo ikke ha noe problem i det hele tatt med å høre når/om kabelen er skiftet i en kontrollert blindetest siden det åpenbart var forskjell på dem. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kom over DETTE og må si jeg har ikke hatt det så gøy på lenge. (Imellom all måpingen over hva som egentlig skrives i fullt alvor da, selvsagt)

 

Dette minner jo mest om da de forsket med utgangspunkt i at jorda var flat, og forkastet alt som kunne tyde på noe annet.

 

Jeg likte spesielt det som omhandler at Ohm's lov er feil :thumbs: Lurer på hvilke lover NASA bruker i dingsene sine?

 

Ja ja så langt kan det gå når man legger igjen fornuften et annet sted enn der man vanligvis oppholder seg :roll:

 

Les andre leserbrevet HER for mer morro forresten.

Lenke til kommentar

Jeg blir syk av slik lesning.

Det gjør vondt dypt inni hjerteroten, værre en når religiøse prøver å overtale ikketroende faktisk.

Hva i alle dager er innbrenning og hva gjør det med et stykke høyttalerkabel og hva i alledager gjør en oppgradering fornoe?

Syke syke mennesker som tilbed HiFiguden sin med alle pengene de har.

Lenke til kommentar
Jeg blir syk av slik lesning.

Det gjør vondt dypt inni hjerteroten, værre en når religiøse prøver å overtale ikketroende faktisk.

Hva i alle dager er innbrenning og hva gjør det med et stykke høyttalerkabel og hva i alledager gjør en oppgradering fornoe?

Syke syke mennesker som tilbed HiFiguden sin med alle pengene de har.

 

Huffda, håper du kommer deg igjen :)

 

Verste med folk er at mesteparten er ganske lettlurte. Se på barn i USA som fikk melk servert i vanlige glass og mcDonaldbeger. Gjett fra hva den samme melken smakte BEST.

 

Nå forstår jeg hvorfor dyre kabler er pent pakket inn :)

 

Det neste blir vel at Norost inroduserer kabler med nanofargenøytral isolasjon for å redusere rødforskyvningen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...