Dragavon Skrevet 7. august 2008 Skrevet 7. august 2008 Bør jeg velge vista eller xp? Og hva bør jeg velge av 64 bits og 32 bits? Du skal ha 4GB ram og ett skjermkort med 2GB på. Med 32-bits operativsystem vill du fått ca 1,7-1,8GB tilgjengelig for windows/programmer. Naturligvis skal du ha 64-bits, og det skal naturligvis være Vista. Å bruke noe annet ville vært som å kjøpe en Ferrari F430 og sette på dekk i hastighetsklasse N
siindre Skrevet 7. august 2008 Skrevet 7. august 2008 (endret) Jeg kan ikke se noe skjermkort i handlekurven din? Tror Nine Hundred er et godt kabinett, er hvertfall mange gamere som velger det. Vista er ikke så dårlig som det en gang var, og det er ikke så verst bare du skrur av Aero. For full utnyttelse av RAMen din bør du ha 64-bits OS. Ifølge Kongklykken skal vistnok Nine Hundred bråke en del, men hvis jeg skal bytte trenger jeg noen andre forslag. Er altfor mange kabinett å velge mellom. Etter mye overtalelse har bestemt meg for å kjøpe ATI Radeon HD 4870x2 når det kommer. Det er derfor det ikke er noe skjermkort i handlevognen, enda. Her var det mye rart i tråden gitt! Men kan begynne med å si at Antec 900 støyer IKKE bare for å ha sagt det. Det er 4 vifter i det, så klart det lager mer lyd enn kabinett med 1 vifte, men sammenlignet med kabinett med 4 vifter er det veldig stillegående. Dessuten er det med viftekontroll med 3-steg så det der kan du styre selv, evt hvis det bråker for mye slår du av en av viftene. Og å kjøpe GTX 280 er fullstendig idioti. Det ligger en test på forsiden av HW.no med AMD HD 4870, det yter mer eller mindre likt med GTX 280 og 9800GX2, på Call of Juarez yter det faktisk bedre! Og det koster 2 000kr mindre! Du kan faktisk kjøre 2 HD 4870, knuse GTX 280 og fortsatt ha råd til en seks pakning øl. Men skal du ha to 4870 venter du til 4870x2 kortet blir lansert, som er "2 kort innebygd i 1" Forøvrig var det bra at du byttet til E8500, den har 45nm som betyr at den trekker mindre strøm, det blir mindre varme og mindre støy. Hovedkortet du har valgt har jeg ikke hørt noe om, men brikkesettet er hvertfall bra, og greit til å klokke med. Når vi først er inne på klokking så fikk jeg med meg om at du har lyst til å klokke til 4GHz, regner med du kan ganske mye om klokking om du ønsker å klokke så mye? Det er ikke bare og gå inn i BIOS og trykke på 4ghz knappen. Volten må endres, og forholdet til hastigheten på rammen på endres for at det skal bli stabilt. Og med en gang du er bort på volt-mod så kan det bli litt skummelt med tanke på at deler kan bli ødelagt. Klokk med måte! Endret 7. august 2008 av siindre
Mundal Skrevet 7. august 2008 Forfatter Skrevet 7. august 2008 Er som sagt første gang jeg skal prøve å bygge en pc, er nok derfor det har blitt litt rot og mye fram og tilbake. Takket være mange god råd og tips har jeg lært mye, så forhåpentligvis vil det gå enklere neste gang. Har aldri overklokket før, så skal kanskje ikke prøve meg på så mye som 4 ghz første gang. Er kanskje tilstrekkelig med 3,6 ghz eller noe rundt der. Må nok lese meg litt opp og få litt hjelp før jeg prøver meg på dette riktignok. Har lagt til to vifter i handlevognen, vet ikke om dette er nødvendig for å overklokke så mye som jeg har planer om. Ellers ser ting greit ut nå?
siindre Skrevet 7. august 2008 Skrevet 7. august 2008 Er det dette oppsettet vi skal vurdere nå? Mistet oversiktet. I så fall ser det greit ut, hvertfall med tanke på CPU, brikkesett, kabinett og kjøling. Regner med at den ene viften skal på CPU-kjøleren og den andre i sidedøren? Det blir hvertfall optimal kjøling for klokking (på luft). Når det gjelder hovedkortet har jeg lest litt gjennom og det virker utrolig bra. Mange klokkere går for dette så det burde være ett solid valg til en grei penge. Men jeg så ikke noe skjermkort? Skal du legge til HD 4870x2 når den tid kommer? I så fall hadde jo det vært perfekt.
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 7. august 2008 Skrevet 7. august 2008 Vis det er første gang du skal overklokke så kanskje denne video guiden fra Shamino kan hjelpe deg. Guiden er ikke for ditt hovedkort men du får litt gjennomgang om volt og hvordan du skal overklokke, det er jo greit og få det fortalt med en film og snakking så skjønner du litt hva du skal gjøre ivertfall. Shamino guide 3.6 er nok vis du ikke har gjort det før for 4ghz skal det en del utstyr for og kunnskap for og klare det. Vis det er første gang du skal overklokke så pass på og ikke ta vann over hodet så du ødelegger noe. Har du planer om og spille blue ray dvd-er på pc-en din? Raptor disken trenger du den? veldig dyrt for lite plass bare tenkte jeg skulle si det for en vanlig 7200 rpm disk pleier og holde for spilling. Jeg har ivertflal ingen problemer med og spille nye spill på en 7200 rpm harddisk. Jeg ville valgt en thermalright ultra extreme 120 med 1-2 vifter på 1700rpm eller mer.
Dragavon Skrevet 7. august 2008 Skrevet 7. august 2008 Har aldri overklokket før, så skal kanskje ikke prøve meg på så mye som 4 ghz første gang. Å si at du skal klokke til 4ghz er bare tull, det kommer du nok til å se etter hvert. Å si at du til å begynne med bare skal klokke til 3,6ghz er også bare tull. Du må lære deg kordan din prosessor og ditt hovedkort og ditt minne oppfører seg og kor mye ting kan klokkes. Den eneste måten du kan lære det ut på er å lese masse på slike forum som dette, stille dumme spørsmål og få både gode og dårlige svar. Og eksperimentere deg frem til hvilke innstillinger som fungerer godt på din hardware. Kanskje du bare klarer 3,4ghz. Eller kansje du lett klarer 4,5ghz, det er helt umulig å si på forhånd. Du og en kamerat kan kjøpe akkurat samme prosessor, hovedkort og minne og klokke sammen. Og få helt forskjellige resultater. Men lykke til
siindre Skrevet 7. august 2008 Skrevet 7. august 2008 (endret) Ja, det er som Dragavon sier. Og bare for å få deg litt i gang, hvis du fortsatt har planer om å klokke da. Min E6600 som klokker ganske bra og har standar på 2.4 fikk jeg bare opp på 2.8ghz før pcen nektet å boote. Da måtte jeg begynne å justere volten, jeg tokk det VELDIG sakte, økte gjerne bare med 100-200mhz til jeg nådde 3.2ghz og da ville jeg ikke tukle mer med volten. Dessuten måtte jeg justere volten opp på minne også, og det var vel minne som traff veggen. Hadde jeg investert enda mer tid i det kunne jeg helt sikkert fått klokket enda mer, fikset på ram:fsb forholdet etc. Men! Alle må begynne ett sted. Jeg anbefaler deg og øke med max 100mhz om gangen, og passe på at temperaturen ikke blir alt for høy. Når pcen får blåskjerm under oppstart er det ett tegn på at det ikke er nok volt, da får du skru nedover helt til den blir stabil igjen. Så får du vurdere etter det om du ønsker og tukle med volten. Endret 7. august 2008 av siindre
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 7. august 2008 Skrevet 7. august 2008 (endret) Å si at du skal klokke til 4ghz er bare tull, det kommer du nok til å se etter hvert. Å si at du til å begynne med bare skal klokke til 3,6ghz er også bare tull. off topic spøk: Nehei jeg skal klokke til 5 ghz i dag på luft jeg skal puste og pese som den store stygge ulven gjorde. Han raserte grisene sitt hus av strå og kvist hehe. On topic: Neida vet det ikke er så enkelt at du bare trykker inn en knapp for det tar lang tid. Fikk cpu-en opp på 3.6 stabilt og da stoppet jeg for mitt personlige mål var kun 3.6 nå sitter jeg og funderer på om jeg skal prøve litt høyere for jeg har lest en del og prøvd og bygge opp litt kunnskap angående overklokking. Som "Dragavon" sier det ekke bare og si du skal klokke 4 ghz eller 3.6 ghz for du kan ende opp med en cpu som bare vil opp 100 mhz Miniguide om overklokking hvor langt kan jeg overklokke? Lykke til ivertfall med overklokkingen men vis du ødelegger noe så forsvinner nok garantiene dine vis du går utover det produsentene har godkjent. Edit: la til info Endret 7. august 2008 av Slettet-wtZtqAvs
Mundal Skrevet 7. august 2008 Forfatter Skrevet 7. august 2008 Overklokking er tydligvis vanskligere enn jeg hadde fått inntrykk av, men takk for gode tips og linker. Får bare sette meg ned og prøve å sette meg inn i det. Har byttet til Thermalright ULTRA120 Extreme og 2 vifter som du anbefalte. Får jeg virkelig plass til alt dette i kabinettet? Skal legge til ATI Radeon HD 4870x2 når det kommer, så her er en link til ferdige pc'en med alt unntatt skjermkort. Såfremt det ikke kommer noen flere tips eller innvendinger. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=79270 Takk for all hjelp, selvom jeg kommer til å trenge enda litt til når jeg begynner selve monteringen. Det blir riktignok ikke før om noen uker enda.
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 7. august 2008 Skrevet 7. august 2008 Ser jo ut som et kabinett med stor plass, 1 problem kan være at skjermkortet er sykt langt. for jeg vet at mitt 3870x2 kort stikker 2-3 cm utover hovedkortet. Så når jeg pakket det ut fikk jeg ganske sjokk for det var gigantisk i forhold til alle andre kort jeg har hatt. Spørsmål: Jeg vet ikke helt hvorfor du skal ha en raptor disk, de er dyre og de har liten plass så liksom du kan alltids bare ha 1 eller 2 7200rpm disker og det er mer enn nok for vanlig bruk. Skal du bruke den til og spille blue ray dvd-er på pc-en for vis ikke så sparer du massevis med og kjøpe en vanlig dvd brenner. Så kan du heller kjøpe noe senere for pengene du sparer. Ser ut som en kjempe fin pc misunnelig nå, vil også ha ny pc hehe.
Mundal Skrevet 8. august 2008 Forfatter Skrevet 8. august 2008 Skal ha raptor disken til å kjøre OS og de tyngste spillene. Bare for å booste pc'ens ytelse enda litt til. Skal koble pc'en til en 39" tv som jeg skal spille av blueray filmer på.
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 8. august 2008 Skrevet 8. august 2008 (endret) Raport disken vil ikke gi deg høyere FPS i spillene dine, det den vil gjøre er at den kan gi deg informasjonen raskere men det er ikke alltid sånn har jeg lest et sted. Noe med at cd platene må spinne flere ganger rundt for og få tak i informasjonen som ligger på cd-ene internt. Edit: fjernet test Endret 8. august 2008 av Slettet-wtZtqAvs
Dragavon Skrevet 8. august 2008 Skrevet 8. august 2008 Qoute hardware.no test[/url] Den Raptor testen der er datert Mai 2004, og fullstending uinterresant i dag, moderne 7200RPM-disker har ytelse som er bedre enn 74GB Raptor og fullt på høyde med 150GB Raptor. Til en vesentlig lavere pris pr MB.
siindre Skrevet 8. august 2008 Skrevet 8. august 2008 Raptor disk vil ikke gi høyere ytelse i spill nei. Men siden den har høyere omdreiningshastighet vil den gjøre lese/skrive-ytelsen høyere. Men her er det ikke snakk om mange sekunder. Så du må virkelig vurdere om det er verdt pengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå