Gå til innhold

Den lille Paragliding tråden.


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har nettop funnet meg en ny hobby for livsstid, paragliding.

 

Jeg har tatt elev kurs i Sverrige (Åre) www.skysport.se, mangler noen høydeturer for å få konvertert til norsk pp2 lisens men det er vel først ved pp3 flygebevis man kan begynne å friflyge litt. Skal også kjøpe meg utstyr hos skysport i september engang når jeg skal fullføre "behørighet; berg" (fjell)

 

But anywho, noen som holder på?

Endret av Ole J
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Heisann, jeg har nettop funnet meg en ny hobby for livsstid, paragliding.

 

Jeg har tatt elev kurs i Sverrige (Åre) www.skysport.se, mangler noen høydeturer for å få konvertert til norsk pp2 lisens men det er vel først ved pp3 flygebevis man kan begynne å friflyge litt. Skal også kjøpe meg utstyr hos skysport i september engang når jeg skal fullføre "behørighet; berg" (fjell)

 

But anywho, noen som holder på?

 

Jeg driver med paragliding og har blitt hekta. Tok kurs gjennom BHPK (Bergen Hang- og Paraglidingklubb), men bor i Tromsø. Kurset tok jeg i sommer, og siden har jeg vært ute å flydd når jeg har hatt tid til det. :)

Lenke til kommentar
Har du pp3 lisens da eller? Er litt usikker om jeg skal fullføre min svenske lisens eller hoppe over til det norske systemet med engang. Fikk kontakt med en instruktør som kan konvertere lisensen min til norsk etterhvert når jeg får samlet nok høydeturer ^^

Har selv PP2, straks PP3. Saken er den at for å få utstedt PP2 så må du ha minimum 20 skolebakketurer og 10 høydeturer. Har du dette, så bør vel konverteringen gå i boks hvis du består teoretisk eksamen og hvis en instruktør godkjenner diverse "øvelser" (legge inn ører, styring med D-raisere osv.) du må gjennom. Se www.nak.no

 

Husk at som PP2 er du bare elev og kan ikke fly noen steder i Norge uten at en godkjent instruktør har gikk deg utsjekk på de aktuelle stedene.

 

Har du logget turene dine på no.flightlog.org forresten?

Lenke til kommentar

Føler for å følge det svenske systemet litt nå så jeg har alle turene mine til å konvertere til pp2, har 10 bakkeglidningsturer nå og 3 høydeturer, skal fly litt igjen i september. Regner med å kjøre på 17 høydeturer.

 

Er en norsk instruktør i sverrige som skal hjelpe meg med å konvertere lisensen min.

 

Har logget alle turene mine i den svenske Skärmflyg boken min + skolepapirene (underskrevet av instruktør).

Lenke til kommentar

Og jeg svarer med noen bilder ifra intensivkurset i Åre :)

 

 

 

n536460760_1594344_7434.jpg

Balansering er fantastisk morsomt.

 

n536460760_1594352_3990.jpg

 

n536460760_1594364_7449.jpg

Vi gjør oss klare til vår første flyvetur, desverre så var det bare 1 person som kom seg avgårde før tåka kom :\

Vinden snudde også, men etter en times venting så byttet vi startplass og vi var i lufta på 1-2-3. Den første turen min var veldig nervepirrende, var veldig nervøs for landingen. I tillegg så havnet jeg midt inne i en termikk blåse og havnet ganske høyt. Det værste med turen var at det fløy et helikopter 150m under meg :S

 

n536460760_1594371_9589.jpg

Et bilde ifra min andre flyvetur, det var på kvelden dagen etter den første turen vår.

 

n536460760_1594373_230.jpg

Enda et bilde, her ser jeg nord inn mot en av veiene opp til "Hummelen" (startplass og varmebu til slalomanlegget)

 

n536460760_1594318_5040.jpg

Det ble en del dødtid på oss denne uken, fikk bare 3 flyveturer. Imellomtiden hadde vi teori, balansering og så på filmer. Utenom kurstiden så hjelpte jeg noen med å bygge en flåte som ble brukt i Downteam challenge uken etterpå.

 

 

 

Fint at noen poster her ivertfall :p

 

Ikke mange dagene til jeg skal tilbake til Åre for å kjøpe nytt utstyr + å samle noen flyveturer for å konvertere til norsk lisens.

Dette er skjermen jeg skal kjøpe meg Swing mistral 5 skjerm Typen svart-hvit-rød.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke akkurat en billig sport, men det tar lang tid før du kan fly på egenhånd. Akkurat nå sitter jeg i Åre, har hatt 5 knallfine turer i luften. Det gjør jo absolutt ingenting å fly med hjelp av instruktører osv.

 

Sålangt har jeg brukt nesten 38 tusen svenske kroner, da har jeg kjøpt eget utstyr har elevlisens og "berg(fjell)behørighet".

 

Studentlisensen tok jeg på intensivkurs som tok 6 dager, 7 inkl reise. (Åre i Sverrige(ja, jeg flyr for det svenska skärmflygforbundet)) Nå har jeg vert her i 3 dager og samlet noen flyg.

Men det er verdt hver eneste krone for å si det på den måten

 

Har også filmet litt, kan snekre opp en liten film når jeg kommer hjem.

 

NB; det er mye venting og litt teori i sporten. Men som her i Åre så er vi en stor gjeng som har det "kul" imellomtiden.

Om du vil prøve sporten før du kjøper utstyr og kurser så kan du jo ta deg en tandemtur, der du sitter på med en erfaren pilot som kan gi deg tips og råd om du vil inn i sporten.

Endret av Ole J
Lenke til kommentar

Da har jeg fått vingen min ivertfall, slenger opp et bilde der hvor jeg pakker den. Har også investert i et digitalt video-kamera som jeg skal feste på hjelmen. Får se om det blir noe filming utover når jeg får flydd.

 

post-62282-1221940758_thumb.jpg

 

Kjøpte skjermen i en pakke, kostet 29 000 SEK.

 

Swing Mistral 5, Selen; Connect light 2. Nødskjerm; Apco Mayday + hjelm.

Endret av Ole J
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er sesongen i Åre over, (kabin-banen er stengt for høsten) og bilveien opp til den ene startplassen stengt fram til det er full ski-sesong.

 

Da blir det nok bare litt balansering til jeg kommer tilbake til åre.

 

Har fått øvd meg litt på å pakke ut skjermen og pakke den inn igjen med litt tempo. Føler jeg har litt mere kontroll over skjermen også, går raskere å få fjernet linje-trassel :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...