Gå til innhold

En god overklokkingsCPU (P4) - hvilken?


It's me

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en P4 CPU som jeg skal klokke ganske mye. Jeg har tenkt til å kjøpe en Northwood prosessor. Jeg har hørt at 1,6ghz'en er veldig god å klokke. Er dette også tilfelle med feks 2,4ghz FSB533 og 2,53ghz FSB533?

 

Håper noen kan hjelpe meg... Jeg aner ikke hvilken jeg skal velge... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2.4 og 2.53GHz CPU'ene kjører allerede på 533MHz, og er ikke veldig godt egnet til overklokking. Grunnen til at 1.6GHz'en er fin å overklokke er at den kjører på 400MHz med høy multiplikator. Setter du opp FSB til 533MHz, får du altså 4*533=2132MHz. FSB'en går så klart an å skru høyere, men krever da gode minnemoduler for å kjøre stabilt.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg er enig med enl her, jeg. Min erfaring er at B versjonen av P4 (533MHz buss) klokker bedre enn A verjonen (NorthWood), som igjen klokker bedre enn Williamette. Det skal imidlertid sies at det er en stund siden jeg brukte en standard 1.6A eller 1.8A, så steppingen kan ha bedret seg siden mine erfaringer ble gjort.

 

Min anbefaling for et overklokkingsystem vil derfor bli:

 

P4 2.4B eller 2.53B

Asus P4PE

512MB med det beste minnet du har råd til. Her er det MHz som gjelder. IKke kjøp CL2 minne av en lavere spesifisering foran høyhastighets RAM.

 

Når jeg klokker min 2.4B til 3.06 får jeg en minnehastighet på 450MHz+ Dette stiller store krav til minnet. Jeg kan imidlertid velge å sette ned hastigheten på minnet, men kommer uansett ikke videre. Derfor ser det ut til at det er CPUen som stopper meg.

 

Kan forøvrig også nevne at det onboard lydkortet kubber ved ca. 150MHz på mange hovedkort. Du bør derfor påregne at dette ikke kan brukes.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Som jevel sa er minne veldig viktig. Anbefaler TwinMOS PC3700 minne fra Komplett (samme hvor det er fra, vet bare at de har det).

 

Er enig med jevel ang. prosessor også.

 

 

Men jeg ville gått for XP2100+ med god stepping :D

 

 

TwinMOS PC3700 er noen elendige brikker... har hørt mange som har problemer med de, i tillegg til at de ikke når i nærheten av den hastigheten de er laget for ...

 

En annen ting - Du ville gått for en XP2100+ med god stepping ... Forklar meg hvordan du skal få kjøpt en CPU med den såkalte gode steppingen på forhånd? ... Skulle gjerne likt å vite det ...

 

For øvrig - Les min signatur... -> P4A

Lenke til kommentar
En annen ting - Du ville gått for en XP2100+ med god stepping ... Forklar meg hvordan du skal få kjøpt en CPU med den såkalte gode steppingen på forhånd? ... Skulle gjerne likt å vite det ...

 

www.waterheads.dk selger CPU'er med god stepping. Hørte dessuten et rykte om at de på databutikken.com har god stepping. Jeg får en i posten SNART. Så slutt å rakk ned på AMD.

 

EDIT:

Forklar meg hvordan du skal få kjøpt en CPU med den såkalte gode steppingen på forhånd?

 

En CPU med den gode steppingen på forhånd? Trodde du skrev for amobil (signatur) :)

Lenke til kommentar
TwinMOS PC3700 er noen elendige brikker... har hørt mange som har problemer med de, i tillegg til at de ikke når i nærheten av den hastigheten de er laget for ...

 

Har ikke noe å si her... Har ikke testet disse.

 

En annen ting - Du ville gått for en XP2100+ med god stepping ... Forklar meg hvordan du skal få kjøpt en CPU med den såkalte gode steppingen på forhånd? ... Skulle gjerne likt å vite det ...

 

For øvrig - Les min signatur...  -> P4A

 

Din 1.8A er nok en eksepsjonell CPU med hissig kjøling og overvolting, regner jeg med? Har ikke sett noen sånne i "levende live" selv, men hadde en 1.6A jeg kunne presse opp mot 2.9GHz ved 1.75VCore.

 

Når jeg refererer til 3.06 i posten over, så er dette med luftkjøling type Intel og null endring i VCore. Kjører slik 24/7.

 

-KJ

Lenke til kommentar
En annen ting - Du ville gått for en XP2100+ med god stepping ... Forklar meg hvordan du skal få kjøpt en CPU med den såkalte gode steppingen på forhånd? ... Skulle gjerne likt å vite det ...

 

www.waterheads.dk selger CPU'er med god stepping. Hørte dessuten et rykte om at de på databutikken.com har god stepping. Jeg får en i posten SNART. Så slutt å rakk ned på AMD.

 

EDIT:

Forklar meg hvordan du skal få kjøpt en CPU med den såkalte gode steppingen på forhånd?

 

En CPU med den gode steppingen på forhånd? Trodde du skrev for amobil (signatur) :)

 

 

Se på klokka ... jeg er helt i ørska... sorry for den håpløse norsken ...

Jeg rakker på langt nær ned på AMD, har 2x AMD XP2000+ maskiner stående som servere her, og jeg er meget fornøyd, har alltid hatt AMD før P4A'en min.

Lenke til kommentar
TwinMOS PC3700 er noen elendige brikker... har hørt mange som har problemer med de, i tillegg til at de ikke når i nærheten av den hastigheten de er laget for ...

 

Har ikke noe å si her... Har ikke testet disse.

 

En annen ting - Du ville gått for en XP2100+ med god stepping ... Forklar meg hvordan du skal få kjøpt en CPU med den såkalte gode steppingen på forhånd? ... Skulle gjerne likt å vite det ...

 

For øvrig - Les min signatur...  -> P4A

 

Din 1.8A er nok en eksepsjonell CPU med hissig kjøling og overvolting, regner jeg med? Har ikke sett noen sånne i "levende live" selv, men hadde en 1.6A jeg kunne presse opp mot 2.9GHz ved 1.75VCore.

 

Når jeg refererer til 3.06 i posten over, så er dette med luftkjøling type Intel og null endring i VCore. Kjører slik 24/7.

 

-KJ

 

VCore: 1.675V

Kjøling: Boxed Intel Fan + 5x 80mm Casefans.

Så jeg vil ikke si at jeg har noen form for "hissig kjøling" eller overvolting som du legger frem i din post.

 

Klart - Du kan jo komme til Stavanger, så får du se en i "levende live" ... Går 100% stabilt, høyste temperatur jeg har hatt på CPU på overflaten er 59 grader C.

Lenke til kommentar
TwinMOS PC3700 er noen elendige brikker... har hørt mange som har problemer med de, i tillegg til at de ikke når i nærheten av den hastigheten de er laget for ...

 

Har ikke noe å si her... Har ikke testet disse.

 

En annen ting - Du ville gått for en XP2100+ med god stepping ... Forklar meg hvordan du skal få kjøpt en CPU med den såkalte gode steppingen på forhånd? ... Skulle gjerne likt å vite det ...

 

For øvrig - Les min signatur...  -> P4A

 

Din 1.8A er nok en eksepsjonell CPU med hissig kjøling og overvolting, regner jeg med? Har ikke sett noen sånne i "levende live" selv, men hadde en 1.6A jeg kunne presse opp mot 2.9GHz ved 1.75VCore.

 

Når jeg refererer til 3.06 i posten over, så er dette med luftkjøling type Intel og null endring i VCore. Kjører slik 24/7.

 

-KJ

 

VCore: 1.675V

Kjøling: Boxed Intel Fan + 5x 80mm Casefans.

Så jeg vil ikke si at jeg har noen form for "hissig kjøling" eller overvolting som du legger frem i din post.

 

Klart - Du kan jo komme til Stavanger, så får du se en i "levende live" ... Går 100% stabilt, høyste temperatur jeg har hatt på CPU på overflaten er 59 grader C.

Lenke til kommentar

oysfaerg: Det er faktisk en knapp oppe til høyre som heter endre og en annen som heter X (slett). 3 poster etter hverandre skulle IMO vært straffet med pisken selv om det ser ut som om du var uheldig med det siste :) (Hater at folk poster flere ganger på rad og ikke bruker EDIT. Ikke noe personlig :) )

Lenke til kommentar
oysfaerg: Det er faktisk en knapp oppe til høyre som heter endre og en annen som heter X (slett). 3 poster etter hverandre skulle IMO vært straffet med pisken selv om det ser ut som om du var uheldig med det siste :) (Hater at folk poster flere ganger på rad og ikke bruker EDIT. Ikke noe personlig :) )

 

Beklager :/ Jeg er helt enig med deg, pleier å hate dette selv og ... men når hjernen har gått i hvilemodus, og den har Win9X-bug, starter den sjelden opp igjen før etter en god natts søvn :(

 

beklager

 

leifkris:

 

VCore er i BIOS satt til 1.675, og er målt til 1,70 +- ca 0.5%, den viser dette i MBM, AsusProbe og SiSoft Sandra ...

Lenke til kommentar
VCore: 1.675V

Kjøling: Boxed Intel Fan + 5x 80mm Casefans.

Så jeg vil ikke si at jeg har noen form for "hissig kjøling" eller overvolting som du legger frem i din post.

 

Klart - Du kan jo komme til Stavanger, så får du se en i "levende live" ... Går 100% stabilt, høyste temperatur jeg har hatt på CPU på overflaten er 59 grader C.

 

VCore på 1.7 er vel overvolting, eller? Standard på den CPUen er 1.5. (Ligger og dupper mellom 1.45 og 1.5 på mitt hovedkort i alle fall.)

 

Må innrømme at jeg regnet med en noe tyngre kjøleløsning, men prøver på ingen måte å si at jeg trekker deg i tvil hvis det er det du tror. Grunnen til at jeg komenterte den biten om "levende live" var at jeg har lest om slike superchiper flere plasser på nettet. Leste bla. a. om en med en 1.8A som klarte 3.0 på default VCore på Futuremark.com....

 

-KJ

Lenke til kommentar

jevel

 

nja, kommer an på hva du legger i overvolting ...

Det jeg mener er overvolting er oppjustering av VCore og VMem til verdier som er utenfor kortets egentlige rekkevidde ved å hardware-mod'e hoverkortet.

 

Det har jeg holdt meg innenfor :)

 

 

Ligger på 22-25 grader ikke i boxen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...