Gå til innhold

Bjørknes privatskole - erfaringer?


tessani89

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å ta to - tre realfag på Bjørknes i Oslo, og evt forvedre noen andre karakter for å komme inn på det jeg virkelig vil.

Noen som har gått der og som vil fortelle om hvordan det er?

Er det slik at man bare går til timer der en lærer går gjennom en del av pensum, og man får eksempler på oppgaver man kan gjøre selv, og så går man hjem? Eller har man muligheten til å gå på studietimer o.l der man få hjelp av lærer og stille spørsmål etc?

 

Noen som har gått der og som vil si hvordan det gikk med karakterene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kun undervisning, men oppgaver og slikt kan gjøres sammen folk i klassen din når dere vil.

 

Undervisningen er veldig eksamensrelatert, der alt går kun på at du skal kunne pensum og gjøre best mulig på eksamen. Veldig bra opplegg om du skal gjøre det bra på eksamen, ikke fullt så bra om du har lyst til å lære deg noe.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare gjøre det bra på eksamen, vil helst ha 6, eller i hvertfall 5 i de fagene jeg skal ha.

 

Men kan man ikke spørre læreren om oppgaver man lurer på i timen heller? Er det ikke tid til det?

 

Blåbær: Har du gått der selv?

Endret av tessani89
Lenke til kommentar

Gått der 1 år. Spørs hvilke fag du skal ta. Realfag krever mye arbeid for å oppnå gode resultater. Men så lenge du møter opp i timene, og skaffer deg noen å samarbeide med så går det som oftest greit. Noen gjør det bra selv ved å ikke møte opp, men ganske mange faller ifra. Øv på tidligere eksamenoppgaver, så bør det gå veldig fint.

 

 

Ha struktur på notatene dine, og repeter etter timene. Det burde jeg ha gjort mer av iallefall.

Lenke til kommentar

Gikk på bjørknes ifjor og tok opp 2+3BI, 2+3KJ, 2MX og 2FY.

 

Positive sider:

Skolen er full av motiverte og flinke lærere, og læringsmiljøet er veldig bra.

Alt ligger til rette for å kunne få toppscore på eksamen.

 

Negative sider:

Koster jævlig mye. Regn med labkostnader iløpet av året i tillegg til fagprisene.

MYE lekser. Til tider ekstremt kjedelig.

Så full skole at timeplanen din fort blir splitta og stygg for at det skal passe for lærerne..

 

Verdt å merke seg at du absolutt ikke er garantert toppkarakterer, som mange tror. Jeg jobba til tider ekstremt mye ifjor, og anser meg som oppegående og relativt smart, men fikk bare 3, 3, 4, 4, 5, 5 i karakterer, altså ingen 6'ere, selvom jeg i begynnelsen av året hadde plan om kun 6'ere..

 

Hvilke fag skal du ta?

 

Alt annet enn realfag ville jeg tatt som privatist.

Lenke til kommentar

Jeg skal bare ta realfag tenkte jeg.

Er 3MX, 3KJ og 2FY overkommelig på et halvår tror du?

Må nok repetere en del fra 2MX og 2KJ, men satser på at jeg får tid til det før jeg begynner :)

 

Hvilke fag fikk du 5 i? Og hvillke fikk du 3 i?

 

Jeg har planer om 5 i de fagene, håper jeg klarer det. Vil helst ha 6 i 2FY siden det er muntlig, men vet ikke hvor vanskelig det er da..

Lenke til kommentar

fikk 5 i 2bi og 2kj.

fikk 3 i 3bi og 3kj.

 

De tre fagene du nevner er absolutt overkommelig på et halvår ja.

 

2fy er etter min mening ganske mye vanskeligere enn folk flest sier,

men du kan selvfølgelig klare 6 med hardt arbeid. ;-)

 

Husk at du kan ha med 20 sider med notater til 3kj eksamen. (tips; Begynn tidlig!)

Lenke til kommentar

Jeg gikk på Bjørknes i fjor, og tok opp 2+3BI på kveldstid. Dette var egentlig en helt genial ordning da jeg fikk tid til å jobbe på dagen før jeg måtte på skolen, noe som gjorde at jeg hadde råd til å bo i Oslo under studietiden. Jeg skal være helt ærlig; jeg gjorde ingen av kollokvieoppgavene (gruppeoppgaver), og heller ingen av eksamensoppgavene. Alt jeg gjorde var å møte opp i timen og notere som satan alt det vår helt fantastiske lærer fortalte (Bjørn Vidnes heter han, en av de beste lærerene jeg har hatt).

 

Jeg jobbe gradvis mer og mer (leste på wikipedia stort sett og skrev notater. Gjorde ingen oppgaver) frem mot eksamen, og forsøkte å se sammenhenger. Dette gav helt klart avkastning og jeg fikk 5er i 3BI skriftlig og 6 i 2BI muntlig.

 

Det skal sies at jeg hadde nytte av å se over tidligere eksamensoppgaver for å finne relevant stoff, og jeg tror at det ikke ville vært dumt av meg å gjøre disse oppgavene heller. Selvfølgelig, denne arbeidsmetoden fungerte jo bra for meg, men er langt i fra sikkert om den vil fungere for andre. Dersom du skal ta opp flere realfag på samme tid må du nok jobbe vesentlig mer enn jeg gjorde, men lærerene der er virkelig noe for seg selv og du vil nok ha mye nytte av å notere deg ca 90% av alt de sier.

 

Bjørknes er strengt tatt en skole som tilbyr kurs direkte rettet mot eksamen, så derfor er timene også direkte rettet mot at du skal prestere bra på nettopp eksamen. Møt opp til alle timene så er jeg sikker på at du vil klare deg bra! :)

Lenke til kommentar
Okei, har heldigvis hatt 2 og 3bi, så slipper det. Men fikk du 4 i 2FY da?

Det stemmer.

 

Skal sies at jeg var Veldig misfornøyd med fysikklæreren min og hans læremetoder. (pm hvis du vil ha navn)

4'eren fikk jeg kun fordi jeg jobba utrolig hardt med faget.

Flesteparten i klassen min fikk 3 eller mindre, og veldig mange strøk.

Snittet til paralellklassen derimot (med en annen lærer) var på mellom 4 og 5..

 

Husk at du betaler mye for skolen, så om du ikke er fornøyd, krev lærerbytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...