Gå til innhold

Priser i Sør-Korea


Anbefalte innlegg

Skal antakelig en tur til Sør-Korea om noen uker. Vurderer å bytte ut kit-objektivet på min Nikon D40. Noen som vet om prisene er lavere der borte? Har tenkt på Nikon AF-S DX 18-70 mm. Forslag til bedre kjøp (allround-objektiv)?

 

gregor

Endret av gregor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tenkt på Nikon AF-S DX 18-70 mm. Forslag til bedre kjøp (allround-objektiv)?

Jeg har kikket litt på tester av den der. Den imponerer ikke med optiske egenskaper for å si det sånn. Jeg ville heller satset på Tamron 17-50 mm f/2,8 eller hvis du vil ofre litt blenderåpning for å få mer tele og kortere nærgrense: Sigma 17-70 mm f2,8-4,5.

 

Evt. et objektiv med stabilisator. F.eks Nikon 18-55 VR eller 18-70 VR.

 

 

NB. Jeg har ikke sjekket om disse har intern fokusmotor slik at du får autofokus med D40.

Lenke til kommentar

Mtp. at man må ha fokusmotor i objektivet, ville jeg nok heller satset på Sigma 18-50/2,8 HSM som et allroundobjektiv. Da får man et skarpt objektiv, god lysstyrke og fokusmotor i objektivet. Merk imidlertid at det er en del produktvariasjoner på Sigma, slik at et Sigma så absolutt bør kjøpes i Norge så man kan bytte det/få det reparert om det viser seg at fokus er på bærtur.

 

Tamron 17-50/2,8 har ikke fokusmotor og faller derfor bort. Sigma 17-70/2,8-4,5 finnes med fokusmotor så vidt jeg husker, men har fått veldig variabel kritikk. Noe av poenget med god lysstyrke faller bort når man kan bruke 2,8 kun på 17mm, og det i tillegg da blir uskarpt.

 

Nikon 18-55 VR har fokusmotor, men hva i all verden er 18-70 VR? Det objektivet har jeg ikke hørt om engang. Men de har derimot en 16-85 VR som jeg også trygt kan anbefale til et D40 da det også har fokusmotor.

 

Hvor mye sparer man på å kjøpe i Sør-Korea? Så lenge du holder deg under 6000 kroner i totale vareinnkjøp, så slipper du å betale moms ved innførsel til Norge. Men husk at du mest sannsynlig går glipp av garanti (som er et eller to år), og du går ihvertfall glipp av den norske reklamasjonsretten som er fem år. Den er verdt ganske mye.

Lenke til kommentar
Jeg har kikket litt på tester av den der. Den imponerer ikke med optiske egenskaper for å si det sånn.
Nikkor 18-70 er bedre enn Sigma 17-70, det er langt fra noe dårlig objektiv. Sigma 17-70 har heller ikke fokusmotor.

 

Tamron 17-50 kan også leveres med fokusmotor til Nikon nå, så den kan vurderes. Dessuten er Nikon 16-85VR et objektiv jeg ville vurdert seriøst, sammen med Nikon 18-200VR.

 

Tamron 17-50/2,8 har ikke fokusmotor og faller derfor bort. Sigma 17-70/2,8-4,5 finnes med fokusmotor så vidt jeg husker, men har fått veldig variabel kritikk. Noe av poenget med god lysstyrke faller bort når man kan bruke 2,8 kun på 17mm, og det i tillegg da blir uskarpt.
Sigma 18-50 leveres med HSM til Nikon, Tamron kan leveres med og uten motor, men Sigma 17-70 finnes ikke med motor. Sigma 18-50 er den som yter jevnest av disse, nokså jevnt skarp over hele bildeflaten. Tamron er svært skarp i senter, men avtar fortere i kantene...
Lenke til kommentar

Når reiser du? Jeg skal en tur dit selv om ikke så veldig lenge (om to uker eller i starten av september), og er også interessert i eventuelle priser. Etter at en del utstyr ble "overdratt uten vederlag" ved en tur til Guatemala har jeg en liten handleliste, men det er "litt" vanskelig å navigere koreanske sider. Hvis du får oversikt over generelt prisnivå og legger det ut her skal jeg forsøke å gjøre det samme (hvis jeg får summet meg til å dra på shopping).

Lenke til kommentar

Mener du objektivet her?

https://prisguiden.no/product.php?productId=16210

 

Skulle tro flybiletten til Sør Korea koster betraktelig mere enn de 2230,- som du kan kjøpe dette objektivet for hos FotoVideo (sto oppgitt som billigste nettbutikk i Produktguiden, og oppgitt som offisiell Nikon forhandler hos Nikon Norge)

 

Som gennerelt standard zoom ville jeg instintivt anbefalt

24-70mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR , men så la jeg merke til at du skulle bruke det til en D40.

Men hvis du finner et i SørKorea til god pris så..

 

Her i norge koster dette obkejtivet ca 12 994,-

 

Må også påpeke at hvis det skulle skje noe med objektivet ditt, så vil mest sansynlgvis Nikon Norge nekte å reparere grå-importerte Nikon produkter.

Lenke til kommentar

 

Ja, det var det jeg mente. Trodde det var et godt objektiv, får jo god omtale.

 

gregor

 

Alt er relativt. Kommer helt an på hvordan du fotograferer.

Ser største blenderåpning er f/3.5

 

Det betyr at du ikke vil kunne ta bilder i spessielt svakt lys som f.esk innendørs, kveld, konserter, uten å måtte bruke blits i tillegg. Dagslys bilder er helt greit.

 

Du vil heller ikke få spessielt mye dybde Uskarphet med dette objektivet uten å måtte zoome ut til Teledelen av objektivet ..som forøverig rediserer blenderåpningen til f/4.5

 

Hvis du derimot liker bilder der motivet er relativt like skarpt som bakgrunnen så er jo det greit.

 

Ser også at det er et DX objektiv, hvilket betyder at når alle kameraene en gang blir fullformat, vil ikke kameraet kunne yte maksimalt med dette objektivet. På et DX kamera (som D40) er det helt greit. Men du vil få mere unøyaktigheter i kantene på bildene enn om du bruker et fullformat objektiv, der sensoren bare registrerer mitten av bildet der objektivets "sweetspot" er.

 

Men du lever kanskje ikke av å ta bilder? Hobby kanskje?

Da vil sikkert det objektivet være "godt nok" til ditt bruk.

Andre derrimot,blant annet undertegnende som lever av å fotografere, ville nok styrt unna slike objektiver i konsument sortementet, og heller sett på pro serien (med blenderåning 2,8 eller større)

 

Som sagt.. Alt er relativt.

Endret av Lydteknikker
Lenke til kommentar
Som sagt.. Alt er relativt.

Ja, og Nikkkor AFS 18-70 er faktisk helt fint for 95% av alle førstegangsbrukere av speilrefleks. Og de fleste som har brukt enkle speilrefleks før også, synes det er helt topp. Et bra brennviddeområde, relativt solid oppbygd, grei lysstyrke til vanlig bruk og så absolutt god nok skarphet til familie/hobbybruk. Det er bare det at vi som har drevet med dette i noen år, og har erfaring med betraktelig dyrere utstyr, ikke alltid klarer å se at det som er billig også kan være mer enn bra nok til sitt bruk. Er ikke så lenge siden jeg hadde det aktuelle 18-70 påmontert min D70s. Jeg syntes bildene ble bra.

 

Men det kan være greit å "ta i litt" når man først skal kjøpe, spesielt når man skal på ferie til et land hvor det er mulig det er mye billigere enn i Norge. Nevnte 16-85 VR er et bedre valg da den har enda større brennviddeområde, og stabilisator i tillegg. Det skal også være bedre optisk enn 18-70.

Lenke til kommentar

Jeg takker for svar. Vil som nevnt se nærmere etter 16-85 VR (kanskje også 18-70 hvis det skulle være "råbillig").

 

Blir imidlertid litt usikker etter å ha lest tester av Ken Rockwel. Han lovpriser faktisk kit-objektivet til D40!: http://www.kenrockwell.com/nikon/18-55-ii.htm

 

og ved direkte sammenligning anbefaler han Nikon 18-200 VR foran 16-85 VR (mest pga anvendeligheten, jf. zoom-området): http://www.kenrockwell.com/nikon/16-85mm-vs-18-200mm.htm

 

Noen som har kommentarer til dette? Unødvenig å byttte kit'en med 16-85 VR? Bedre med 18-200 VR pga anvendelighet?

 

gregor

Endret av gregor
Lenke til kommentar

Jeg synes D40 med 18-200 VR høres ut som en ganske fornuftig pakke. Alt du trenger i en liten bag. Noen synes kanskje den zoomen virker litt stor for huset, men jeg er ikke udelt enig i det. Jeg kunne godt tenkt meg en slik kombinasjon på ferie.

 

Jeg tror uansett jeg ville valgt et objektiv med VR. Og ja, Nikons 18-55 II er faktisk et anstendig objektiv. Men Kennyboy har en tendens til å overdrive bittelitt iblant.

Lenke til kommentar
Noen som har kommentarer til dette? Unødvenig å byttte kit'en med 16-85 VR? Bedre med 18-200 VR pga anvendelighet?

 

gregor

Ken Rockwell er ikke alltid enig med alle andre. Jada, 18-55 er helt grei til sitt bruk og passer utmerket sammen med et D40. Men mangelen på VR, mindre brennviddeområde og litt svakere optisk ytelse gjør nok at jeg ville anbefalt deg å bytte det ut om du synes du mangler noe med 18-55. 16-85VR er en betydelig oppgradering, og mitt tips om du vil legge deg i det prisleiet.

 

18-200 VR er også et godt objektiv. Men hvor ofte trenger du området mellom 85 og 200? 18-200 er en god del større og tyngre enn 16-85, og det er noe svakere optisk. Så med mindre du vet at du trenger å bruke både under 85 og over 200 veldig om hverandre, så ville jeg heller kjøpt 16-85 VR nå, og et 55-200 VR/70-300 VR senere. Da trenger du ikke ta med deg mer enn nødvendig om du ikke trenger mer enn 85mm, og to objektiver i dette området gir bedre optisk kvalitet enn om man skal trykke alt inn i samme objektivet.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Ble det noe fotoshopping på deg i Sør- Korea, og kan si noe om priser?

 

Priser på fotoutstyr i Korea er ikke lett. KRW mistet 30% av sin verdi i forhold til USD i oktober 08. Jeg var der da, og det var mye billig elektronikk der da. Problemet var at gjenskaffelseskostnaden var høyere enn salgsprisen, så antar at prisene har gått opp en del siden da. Kan derfor ikke si noe om prisnivået i dag. Tidligere var det feil å handle japanske varer i Korea, da de har et hatforhold seg i mellom. Korea har derfor innført en toll på alle japanske varer... Bieffeken er at det har gitt et stort bruktmarked for fotoutstyr. Veldig stort utvalg flere steder i Seoul. Morsomt å gå rundt å se, mange stooore hvite linser som koster deretter.

 

Flyplassen er tollfri, og priser i USD. Jeg ga 746 USD for en Canon 24-105 f4 L, i dag koster denne 11000 kr hos Japanfoto, så det var en gunstig handel. Antar at det ikke er like gunstig der nå, flyplassen eller brukt er mine tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...