Gå til innhold

Hvorfor er spill idag så overdrevet og merkelig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg er av den oppfatning av at vi spiller spill pga det er nærmest som en interaktiv film hvor DU har hovedrollen.

Bare for å få en annen vinkling på det: Jeg er av den oppfatning av at vi spiller spill fordi det er GØY. Og RENT personlig (advarsel: personlige meninger følger) syns jeg det ser bedre og mer underholdende ut med et fargesprakende arkade-preg enn et "simulator"-slåssespill. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For min del synes jeg Realismen har et stort preg av spillet.

Blir litt feil og skulle lage Realistiske angrep, når det tilsettes urealistiske effekter. (Har aldri oppdaget noe fyrverkeri, eller andre effekter når jeg sparker til noe)

Jeg er av den oppfatning av at vi spiller spill fordi det er GØY.

Forstår og respekterer meningen din, Men jeg synes Realismen er med på å lage det til det Gøyale spillet det er.

F.eks spiller heller Live for speed, en Need for speed, fordi jeg liker at f.eks driftingen ikke fåregår med å holde inne høyre piltast og gass, men litt...hmm. hva er det rette ordet.. Vanskelgheter?

Og at ikke jeg røykfyller alle svinger uten att dekkene er preget av noe varme, men Live for speed sine dekk lager ikke røyk før de får litt temperatur

Endret av Applebee
Skrevet

Ja jeg spiller jo spill for det er gøy jeg også, jeg spiller ikke fordi det er gørr kjedelig :) Men skjønner hvor du vil, men som Applebee nevner så er realisme med på å gjøre det gøy.

For all del, enkelte spill tar seg bra ut med fantasieffekter som f.eks Final Fantasy spillene, men når det blir tatt ibruk i spill som prøver å være noe annet så blir det merkelig. Ref. Age of Conan.

Skulle betalt 10 000kr blankt for å fått vite grunnen til at utviklere legger med slike effekter, det må være for at de tror det gjør spillet kulere.

F.eks mange som spilte City of Heroes fattet ikke hvorfor når man flydde at det kom en sånn robotisk humrelyd når man flydde. Hvorfor ikke gjøre det som Supermann filmene hvor man bare brøt lydmuren og hadde en svak grå effekt rundt seg som illustrerte vinden ?

Er så mye merkelig designvalg når det kommer til spill.

Skrevet

Tenkt deg om det ikke hadde finnes slike lyseffekt, tenk kor gør kjedelig spill hadde hvert.

Da ville det sikkert hvert tusenvis av artikler om hvorfor det ikke er litt overdrivelse i spill.

Skrevet

Jeg synes lyseffekter er knall i spill. :!:

Ikke akkurat overaskende at du, trådstarter, som praktiserende kampsportutøver foretrekker mer realisme (mindre lyseffekter) i kampspill. Jeg tror faktisk at flertallet av spillere foretrekker lyseffekter som du beskriver. Få krever realisme når de skal spille videospill.

Skrevet

Men å "Escape the Reality" Trenger ikke nødvendigvis å bety at et spill må være unødvendige / urealistiske hendelser i!

Ta for deg GTA IV, ikke mye urealistiske "effekter" (Merk: Effekt, ikke gameplay), men alikevel kan man vel spille det for å komme bort fra virkelighetene (Freedom)

Skrevet

Nå må vi huske på at Asia er en ikke uvesentlig del av totalmarkedet for spill, og spillene tilpasses dette markedet. Selv har jeg bodd en periode i Asia, og der er man mye gladere i farger og bråk enn vi er her i lille Norge.

Skrevet

Husker Bushido Blade til PSOne i "gamle dager" (1997) Hadde den japanske utgaven og skjønte svært lite, men mer realistisk enn tekken siden du faktisk ikke hadde tidslimit eller helse. Blir du stukket i magen med sverdet dør du.

Ellers er jo farger og lys moro på noen spill, mens andre ganger er det "realisme" som gjelder.

Skrevet
Husker Bushido Blade til PSOne i "gamle dager" (1997) Hadde den japanske utgaven og skjønte svært lite, men mer realistisk enn tekken siden du faktisk ikke hadde tidslimit eller helse. Blir du stukket i magen med sverdet dør du.

Ellers er jo farger og lys moro på noen spill, mens andre ganger er det "realisme" som gjelder.

hehe morro å lese andre folk som faktisk husker disse spillene :p Bushido Blade var virkelig morro. Vanskelig som du sier, måtte virkelig mestre forsvaret ditt ihvertfall. Et kutt og du var ferdig omtrent.

Samme hadde du et annet spill med stokker, var det kanskje på PS2 ? Hette noe med Kengo, Kongo, Mongo ... nei Kengo var det.

kengo-master-bushido.jpg

Det var noe lignende som Bushide Blade og det var virkelig et reaksjonsspill. Husker når en kamerat kom og prøvde så hadde han ikke sjans, du MÅTTE ha erfaring for å overleve i dette spillet. Imotsetning til Tekken hvor enkelte kan sett seg ned med Eddy og trykk X og O i lysets hastighet. Irriterende.

Skrevet

Samme folka som laget Bushido Blade og Kengo.

Men ja, savner et nytt realistisk ninja/samurai-spill for denne generasjonens konsoller. Spesielt Tenchu. Når man ser hva man fikk til på PS1, er jeg spent på hva man får til i denne generasjonen.

Skrevet
hehe morro å lese andre folk som faktisk husker disse spillene :p Bushido Blade var virkelig morro. Vanskelig som du sier, måtte virkelig mestre forsvaret ditt ihvertfall. Et kutt og du var ferdig omtrent.

Samme hadde du et annet spill med stokker, var det kanskje på PS2 ? Hette noe med Kengo, Kongo, Mongo ... nei Kengo var det.

....

Det var noe lignende som Bushide Blade og det var virkelig et reaksjonsspill. Husker når en kamerat kom og prøvde så hadde han ikke sjans, du MÅTTE ha erfaring for å overleve i dette spillet. Imotsetning til Tekken hvor enkelte kan sett seg ned med Eddy og trykk X og O i lysets hastighet. Irriterende.

Hehe, begynner å føle meg litt gammel ja, når man husker de sære gamle spillene.

Kengo, ikke hørt om det, men mistet litt futten for PS2 spill siden jeg kjøpte meg PC rundt de tider. Hvis jeg finner det drar jeg nok frem PS2en og prøver meg på litt Mongo, nei Kengo :!:

Skrevet
Jeg er av den oppfatning av at vi spiller spill pga det er nærmest som en interaktiv film hvor DU har hovedrollen. Derfor er det veldig viktig at spillet føles så naturtro mot handlingen som mulig. Men jeg har lagt merke til mer og mer hvor merkelig flere spill virkelig er, nesten som at spillutviklere idag sitter for lenge med å programmere C, OpenGL og DirectX, dermed mister grep om virkeligheten.

Her virker det som du legger grunnlaget for tråden din og ærlig talt så forstår jeg ikke hva du mener. Hvilke spill der ute er det som ikke er naturtro til handlingen? Vil du at alle spill skal være virkelighetstro? Eller vil at du at spill skal være realistiske selv om de bryter noen av virkelighetens regler?

Tror utviklere har akkurat det virkelighetsgrepet de trenger for å lage det spillet de lager, og de lager de spillene som selger, ergo de spillene flertallet vil ha.

Hva er poenget med alle disse effektene ? Noen kommer garantert til å argumentere med at dette er et fantasispill men ærlig talt tviler flertallet vil spille med slike effekter, de vil vel heller ha det mer troverdig.

Litt vanskelig setning, men går ut i fra at du sier at flertallet ikke vil ha slike effekter, men heller at spill skal være troverdig. Hva du baserer det på? Nesten det eneste man kan basere noe slikt på må jo være salgstall til forskjellige spill og som sagt så lager utviklere spill slik flertallet vil ha de.

Ser heller ikke hvorfor du tar frem en spillserie som lever av å være overdrevet for å få frem poenget ditt. Og de fleste spill kommer jo med sitt eget univers så hvorfor skal de måtte følge virkelighetens regler? Virker som en tåpelig restriksjon. Det finnes så mange spill der ut, både realistiske og overdrevne og det kommer som regel veldig klart frem hvem som er hva på forhånd.

Dette gjør at det er enda vanskeligere å forstå hvordan hvordan du og kompisen din kunne bli overrasket av hvordan Soul Caliber IV så ut, og hvordan du kan ta frem dette spillet, som er overdrevet til de grader, prøver å være overdrevet til de grader og ikke legger skjul på at det er overdrevet til de grader som et poeng for hva du prøver å si.

Må bare spørre: Hvor var dere da Soul Caliber I, II og III kom?

Jeg synes imidlertid Soul Caliber suger balle. Ikke på grunn av effektene, men fordi det er et uinteressant slossespill. Tekken derimot er den beste slossespill serien som eksisterer i dag, samt at Tekken 3 er det beste slossespillet noen sinne.

Nå kommer UFC 2009 snart og som den ihugga UFC fan jeg er, og basert på hva jeg har sett av spillet, har jeg god grunn til å tro at dette spillet vil bli virkelig konge. Hvorfor er det ikke overdrevne effekter i UFC spillet? Fordi dette aldri var noe utviklerne ville ha i spillet. Slik er det imidlertid med alle spill der ute som prøver å være realistiske eller semi-relatiske.

Derfor ser jeg ikke hvorfor du måtte ta frem 2 spill som ikke legger skjul på at de er overdrevne til å poengtere tråden din.

Og hvorfor så lite kampsport filmer har slike overdrevne effekter tross i at filmen selv er overdrevet vil jeg nesten bastant si kommer av at det er veldig dyrt å lage effekter som ser bra ut på film, men veldig enkelt og billig i spill. Dessuten krever de som ser film at en effekt ser realistisk ut selv om effekten i seg selv er veldig urealistisk. Dette er ekstremt vanskelig og dyrt å få til og når man klarer seg fint uten så er det like greit å la det være.

Dette er ikke et problem i animasjonsfilm og her ser man minst like mange effekter som i spill.

Og hva er sluttpoenget ditt? Hvorfor er spill annerledes? Annerledes enn hva? Enn film? Kanskje fordi de er to helt forskjellige medier? Men samtidlig er veldig mange spill basert på film eller vice versa, og her ser man at film og spill faktisk er veldig like.

I år har jeg spilt litt Call of Duty 4, Halo 3 og Crackdown, og jeg vil si at ingen av de spillene var overdrevne og merkelige. Call of Duty 4 var helt klart veldig realistisk, men Halo 3 og Crackdown føltes også veldig realtisk satt i sine respektive univers.

Skjønner godt at du tror spill i dag er overdrevne og merkelige når du baserer meningen din på spill som faktisk er overdrevne og merkelige.

Skrevet

Twiik

Poenget mitt er ikke at alle spill skal være realistisk, men heller ikke merkelig ;)

Tråden her handler om hvorfor velger utviklere å bruke slike effekter når de åpenbart er med på å ødelegge spillet. Hvorfor studere og få hjelp av kampsportmestere for så og skjule stilen med effekter som fyller opp skjermen ?

Og at det er billigere å lage effekter til spill har ingenting med saken å gjøre. Hvis du hadde 50 milliarder for å lage en jet li film. Hadde du valgt da å lage partikkeleffekter som oppstår når Jet Li treffer en motstander i filmen ? Hvis du hadde råd til det ? Det nekter jeg å tro, det hadde sett helt merkelig ut.

Poenget mitt er i bunn og grunn, utviklere har en tendens til å ta av for mye med fantasien sin. Noen gang er det bra men andre ikke. Spill lider av å ha massevis av unødvendige effekter som fordummer og gjør at spill ser barnslig ut, noe som ikke er rett da spill har blitt underholdning på lik linje med filmer.

Skrevet (endret)

Twiik:

Et spill kan jo være basert på noe Urealistisk, sånn som filmen(e) Starwars, urealistisk, men ser man mye unødvendige og urealistiske lys\farge effekter? (Merk: unødvending, f.eks flamme fra motor på romskip er ikke unødvendig?)

Endret av Applebee
Skrevet
Twiik:

Et spill kan jo være basert på noe Urealistisk, sånn som filmen(e) Starwars, urealistisk, men ser man mye unødvendige og urealistiske lys\farge effekter? (Merk: unødvending, f.eks flamme fra motor på romskip er ikke unødvendig?)

Ja du har forstått meg riktig ihvertfall :) Ingenting imot selve effektene men bare det blir brukt "riktig". Sånn som jeg ser spill som Soul Calibur IV så er effektene helt unødvendig, de representerer ingenting annet enn at modellen treffer en annen modell med et slag/spark. Men samtidig blokkerer det selve stilarten og det er jo derfor jeg spiller slåssespill, jeg liker kampsport. Ser jeg en kampsportfilm så er det jo bevegelsene jeg liker å sitte å se på.

Skrevet

Det blir litt som den gamle batman og robin-serien som gikk på tv før i tida

Der kom det ofte opp BANG! POOF! osv... De som har sett det skjønner hva jeg mener.

Skjønner jo etter å ha lest denne tråden at det er mange som ikke deler mitt eller Aveans syn på disse effektene. Selv hadde jeg fint klart meg uten disse effektene. Kanskje det til og med hadde hevet min opplevelse.

Grunnen til disse fargesprakende effektene er kanskje at aldersgrensa ikke skal være for høy. Man skaper en urealistisk setting og dermed senker aldersgrensa.. Når det er sagt er vel aldersgrensa 18 år på Ninja Gaiden.

Skrevet

Skal man analysere realismen i Soul Calibur, ville jeg heller satt spørsmålstegn ved hvordan folk klarer reise seg uten en skramme etter å ha blitt gjennomboret av et sverd på rundt halvannen meter, hehe. Men for all del, ser poenget ditt.

Soul Calibur har derimot rykte på seg på å være ganske så "over the top" på nærmest alle punkter. Alt i alt er det vel ikke så veldig representativt for dagens spill og denne eventuelle nye, skumle trenden. Personlig har disse effektene en viss appell til meg, uten at jeg kan sette helt fingeren på hvorfor. Eskapisme ble nevnt lenger oppe, godt mulig det er noe i de baner.

Skrevet

Synes det vanligvis er skikkelig kult med et skikkelig lys-show når du fyrer av en kombo. Det får spillet til å føles mer levende. Synes det spriter godt opp i en ellers trist, grå spill-verden. Men jeg ser selvfølgelig poenget ditt når du mener at det er urealistisk. Jeg mener nå at ingenting er som å drepe en stor stygging og samtidig utløse en herlig farge-orgasme! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...