Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog - 89 Volvo 740 GL - den lille ulven


eab

Anbefalte innlegg

Alkisbilen (den blå som gikk på e85) er solgt og ny bil er kjøpt. Sånn ved første øyekast ser de nesten like ut, hvis man ser bort fra fargen. Og det er det som er så moro, siden denne bilen har b230fk foran, m90 i midten og truetrac bakerst.

 

DSC00242.JPG

 

DSC00243.JPG

 

DSC00245.JPG

 

DSC00246.JPG

 

Skikkelig morsom bil, men kunne trengt seg nye støtdempere og annet eksosanlegg. 2,5" med gammel org katalysator og to eksospotter hjelper ikke akkurat på å bli kvitt eksosen kjapt, men duverden så stille bilen er! En liten ulv i fåreklær. Skal også få kobla til vannrørene som går til/fra turbo, når jeg får tak i slanger/rør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kaibil?

 

Har ingen spesielle planer for bilen, skal se om jeg finner noen brukbare gassdempere til en overkommelig pris (tror ikke det blir bilsteindempere, er jo så dyyyyyrt, men duverden så godt det er å kjøre med). Sitter også å vurderer om jeg skal kjøpe meg et 3" JT superflow anlegg med 1 lyddemper. Og kanskje en 531 topp med "a" kam, da campingkammen ("t") som sitter der nå gjør at man nesten ikke gidder å dra ut gira (men det hyler jo i bakdekka på tørr asfalt når ladetrykket kommer i 2.gir :D ).

 

Bilen er jo godkjent med turbomotor og senkesett, og med 1,2 bar ladetrykk, den mest solide volvogirkassa og drevsperre i bakakselen så har man egentlig det meste man trenger. Hva mer kan man ønske seg egentlig, bortsett fra mer effekt?

 

Førsteprioritet er vel dempere og foringer, da de som er der neppe egner seg til banekjøring. Ved skikkelig pådrag setter bakenden seg såpass at eksosanlegget skraper i bakakselen. Og ja, eksosanlegget henger slik det skal :ohmy:

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Kaibil = rundjult eldre bil som er en magnet på jarkfiskere. (det var humoristisk ment)

 

Ser ut til at bilen er litt modifisert fra før av med 760 lykter, planene lover god.

Byttet nettopp dempere på min egen bil, måtte nesten gå ut å sjekke at det var samme

bilen jeg satt i. :p

 

 

Skal følge med her fremover.

Lenke til kommentar

Betalte 28000 for den. Egentlig ganske mye penger for en gammel bil, men motor, gir og bakaksling er dyre deler hvis man skal bygge om en 740 selv.

 

Har nå bestilt komplett 3" JT anlegg med én lyddemper, hvite blinklys til forskjermene og et dumplokk bare for å prøve om det fungerer bedre enn bare å blende dumpventilen. Det fungerer igrunnen fint å bare kjøre trykk på oversiden av dumpen, slik at den aldri åpner, bortsett fra at den ikke klarer å stabilisere seg på tomgang etterpå. Må sitte og gi bittelitt gass ei stund før den klarer å holde tomgangen. Har en liten mistanke om at det kan bli bedre med dumplokk og massemåler som er flytta litt lenger unna turboen/dumpventilen (evt. sette lmm på trykksida).

 

Motorolje og filter har blitt byttet og snart blir alle tenningsdeler byttet. Får muligens tak i en turbogrill også, pluss at jeg må bytte ut førersetet. Der har skumgummien på høyresida revna under trekket og gir en spenstig sittestilling som man merker i ryggen etter en tid bak rattet.

 

Støtdempere blir også byttet ganske straks, tror faktisk jeg skal prøve biltema sine gassdempere i første omgang. Fire gassdempere fra 'tema koster mindre enn EN bilsteindemper og uansett så er det bedre enn de sykkelpumpene som sitter der nå.

 

Skal også prøve å få rubbet/polert bilen slik at den faktisk blir rød igjen.

 

Dessverre ingen morsomme bilder å legge ut :(

Lenke til kommentar

PICT4906_liten.jpg

 

Turbogrill, alle tenningsdeler og alle demperne er bytta. Ble Monroe Reflex gassdempere, da jeg fikk omtrent 35% rabatt. Virker som de fungerer bra, men det er jo såklart ikke noe race spec det er snakk om. Det som var litt "morsomt" med å bytte var at venstre framdemper var en oljedemper fra biltema, og høyre framdemper var original volvo. Denne hadde fortsatt en sånn malingsflekk på toppen av stempelstanga så det skal ikke forundre meg om det er originaldemperen fra da bilen forlot fabrikken. Bak satt det gassdempere med volvologo, de trengte vel egentlig ikke å byttes, men nå er det iallefall gjort. Tok ikke mer enn 2 timer å bytte alle fire demperne hjemme i gården heller, og da holdt jeg på alene.

 

3" JT er bestilt og kommer kanskje i slutten av uka. Da blir det fart i sakene og forhåpentligvis en liten tur ut på lånkebanen under volvoklubbens treff i slutten av måneden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

eksos.JPG

 

I går kveld forsvant speedometeret (tripteller og kmteller går fortsatt), og siden verken bensin eller tempmåler er til å stole på så blir det nok å bytte ut hele instrumentpanelet.

 

Har også fått et lite problem med dumpventilen, det viser seg at tidligere eier har vært av med den før og ødelagt gjengene i turbinhuset. Så her må jeg nok av med snurra og gjenge opp på nytt. Uheldigvis for meg var det skruehullet som går inn i kompressorhuset. Begge de to andre skruehullene er gjennomgående, så der hadde det vært hundre ganger enklere å fikse problemet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

DSC00278.JPG

 

Oj, her mangler det visst noe..

 

DSC00279.JPG

 

Jøss, hva gjør girkassen ute på bakken?

 

DSC00282.JPG

 

Ikke verdens peneste svinghjul, men det får holde som det er. I morgen kommer det sachs forsterka trykkplate og ny lamell som skal monteres. Prøver også å lure med meg en kompis til å kjøpe delebil, slik at han får diffbrems og jeg får V-kam (org. volvokam med høyere løft, mer durasjon osv) og litt annet smårask.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Får håpe JT anlegget ditt passer som det skal da. Var av med mitt 2 ganger før jeg ble fornøyd, og samme dagen klarte jeg å bulke dp'n. Lang historie kort: mørkt, dårlig og trang grusvei, møtende bil, forhjulet ned i digert hull, dp'n traff en diger stein som lå der. Kjørte ikke fort ellernoe, men ble blenda av lysa til han som kom i mot, så jeg så ikke steinen/hullet. Så nå må jeg av med det igjen og bøye litt så det ikke tar i gulvet under baksetene.

 

Har også fått tak i org. 740 turbo felger med brukbare dekk, 531 topp (vel, egentlig en hel ET-motor), et par 14" dekk på stålfelg og fire 16" dekk med bra mønster som jeg mangler felger til.

Lenke til kommentar

Haha, du har neppe mattere lakk enn meg. Originalt er det resirkulerende dump ja, sender lufta fra trykksiden av turbo til sugesiden (etter lmm). Kan være vanskelig å få motoren til å gå pent med dump i friluft, da det egentlig bare blir en gedigen falskluftventil. Jeg kjører forøvrig uten dump ;)

Lenke til kommentar

Chatterlyden er jo helrå, spesielt når man passerer 1 bar. Har ikke forsket så mye på det, men kan virke som om det blir mindre turbolag ved raske girskift.

 

Veldig enkelt å blende den originale dumpventilen da. Bare bruk et t-ledd på slangen mellom komp.hus og wg. Den tredje enden setter du på dumpventilen. Da vil det alltid være likt trykk på oversiden og undersiden av ventilen og den vil aldri åpne. Må selvfølgelig blende den originale vakumslangen mellom innsug og dump.

 

Nå vet ikke jeg helt hvordan bensin/tenningshjerne du kjører med (jeg har 977 bensin (bsr-chip) og 207 tenning (gullboks)). Hos meg må man trekke ut kontakten bak tomgangsregulatoren for at bilen skal gå normalt på tomgang med blendet dumpventil. Det fungerer helt greit, men motoren går litt rufsete og lavt på turtall før den får varmen i seg.

Lenke til kommentar

Oj, en gammel turbomotor

DSC00289.JPG

 

Oj, en helt grei topp

DSC00285.JPG

 

 

DSC00287.JPG

 

Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med den biten som mangler. Er jo alu støpegods, ikke enkleste man kan sveise i. Har så langt kommet på tre alternativer:

 

1: Sveise på nytt gods, borre og gjenge opp

2: Borre et dypere hull og gjenge opp

3: bruke kjemisk metall, borre og gjenge opp og be til aluminiumsguden om at det holder

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...