Gå til innhold

Hensynsløse fritidsbåter som lager bølger


Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg håper flest mulig eiere av cabincruisere leser dette.

VIS HENSYN!

 

Jeg var nylig ute og rodde i en nyervervet robåt av tre. Jeg ble "forbikjørt" av ikke mindre enn 3 hurtiggående fritidsbåter!

 

Det går faktisk an å sakke farten når man passerer ei jolle. Bølgene fra en fritidsbåt kan skape farlige situasjoner.

 

Dette har jeg erfart med tre forskjellige båter; fra denne lille jolla, til en liten seilbåt til min engelske motorseiler.

ALLE båtene er følsomme for bølger. Særlig når bølgene kommer fra siden.

Den lille seilbåten jeg hadde på nittitallet var så følsom for sånne bølger, at jeg måtte "svinge" for å få bølgene forfra, ellers kunne ting bli slengt veggimellom. Jolla er ikke mye bedre. Den engelske båten tåler bølgene på en sånn måte at det ikke er farlig, men det merkes godt allikevel.

 

OK. Jeg forstår at du er direktør, og vant til å tråkke på folk.

Du har ikke tid til å sakke farten når du passerer en 40 år gammel robåt av tre.

At roeren får åra i trynet eller mister balansen er selvsagt ikke ditt problem.

Og hvis han faller uti pga. bølgene dine, er du så langt unna når det skjer, at du ikke oppdager det og kan plukke ham opp...

 

Men det går faktisk an å endre kurs når du passerer andre båter i 10x hastigheten deres. Ta en sving utenom dem.

Det er ikke bare kanoer som ikke liker tverrgående bølger.

 

Båtene mine lager ikke bølger etter seg. Ikke går de fort heller. Men det er lov å tenke!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte ser ut til å ville passere på god avstand, men så skal de

"stikke innom" robåten min og lage bølger for meg.

Mulig de er litt nysgjerrige på de uvanlige båtene mine, men de bør jo skjønne at når de kommer nært for å se, får jeg bølgene deres mot meg fra siden.

 

Tror ikke obligatorisk båtførerkort hjelper på disse toskene. De har dårlig oppdragelse og ingen respekt for folk. Pleier å tute med gasshornet hvis jeg oppdager dem i tide. Kom ikke hit og lag bølger!

Lenke til kommentar
Ja dette er ikke ett ukjent fenomen.

Det er de ikke ukjente hekksjøgeneralene dette.

Du kan for eksempel se Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler! og denne Hekksjøenes forbannelse

 

Tja sånne tsunami-fabrikker får man når folk bruker millioner på båt, og ikke har penger nok eller forstand til å skaffe seg store nok motorer til å komme ordentlig i plan.

Klart det blir hekkbølger når halve fjorden skal lukke seg bak båten. :p

Lenke til kommentar

Må si meg litt enig her ja, er dritt irriterende. MEN, kan jo være gøy når man er ute å kjører og hoppe litt, men selv har vi et hus med båtplass rett foran et badested, og når jeg fks fikser et eller anna på båten, og folk drar på 2 meter foran brygga kan det være litt drøyt irriterende, men så lenge de store båtene holder seg ute på fjorden må de få lov til å lage litt bølger..

Lenke til kommentar

Prøv å se det litt fra andres vinkel også.

Selv er jeg enig, men når en båt av litt større type kjører på plan og ser en robåt synes jeg forsåvidt det er en selvfølge at den ikke sakker ned.

 

For det første blir det ofte STORE hekkbølger av det.

For det andre bruker den personen en del mer drivstoff på å få den opp i plan igjen.

For det tredje, hvis det er en båt med utenbordsmotor som er ute å kjører og den ser en robåt, kan den ikke bare stoppe, fordi den mest sannsynlig vil få vann i motoren, og det blir mer slitasje på motoren. Dessuten vil robåten få bølgene en eller annen gang uansett.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Hallo!

Jeg håper flest mulig eiere av cabincruisere leser dette.

VIS HENSYN!

 

Jeg var nylig ute og rodde i en nyervervet robåt av tre. Jeg ble "forbikjørt" av ikke mindre enn 3 hurtiggående fritidsbåter!

 

Det går faktisk an å sakke farten når man passerer ei jolle. Bølgene fra en fritidsbåt kan skape farlige situasjoner.

 

Dette har jeg erfart med tre forskjellige båter; fra denne lille jolla, til en liten seilbåt til min engelske motorseiler.

ALLE båtene er følsomme for bølger. Særlig når bølgene kommer fra siden.

Den lille seilbåten jeg hadde på nittitallet var så følsom for sånne bølger, at jeg måtte "svinge" for å få bølgene forfra, ellers kunne ting bli slengt veggimellom. Jolla er ikke mye bedre. Den engelske båten tåler bølgene på en sånn måte at det ikke er farlig, men det merkes godt allikevel.

 

OK. Jeg forstår at du er direktør, og vant til å tråkke på folk.

Du har ikke tid til å sakke farten når du passerer en 40 år gammel robåt av tre.

At roeren får åra i trynet eller mister balansen er selvsagt ikke ditt problem.

Og hvis han faller uti pga. bølgene dine, er du så langt unna når det skjer, at du ikke oppdager det og kan plukke ham opp...

 

Men det går faktisk an å endre kurs når du passerer andre båter i 10x hastigheten deres. Ta en sving utenom dem.

Det er ikke bare kanoer som ikke liker tverrgående bølger.

 

Båtene mine lager ikke bølger etter seg. Ikke går de fort heller. Men det er lov å tenke!

Lenke til kommentar

hva med og holde seg hjemme, der er det ingen bølger.. når man er på fjorden kommer det alltid noen bølger gjerne så langt unna at du ikke ser noen båt. skal man kjøre så sakte at man bare lager krusinger på vannet?? hva med bølger som kommer fra vinden?? hvem skal vi klage til ang de bølgene?? mvh gromsen

 

hva med og holde seg hjemme, der er det ingen bølger.. når man er på fjorden kommer det alltid noen bølger gjerne så langt unna at du ikke ser noen båt. skal man kjøre så sakte at man bare lager krusinger på vannet?? hva med bølger som kommer fra vinden?? hvem skal vi klage til ang de bølgene?? mvh gromsen

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

jeg pleier alltid å sakke farten og/eller vike et godt stykke unna kommer jeg over mindre joller og kajakker. det er normalt for de fleste som jeg kjenner. drittsekker på sjøen kan man ikke unngå og folk som skal være storkarer og tøffe seg. folk som lager bølger ved bryggene er det verste. lite populært når man ser båtene slår mot bryggekanten og mot hverandre. ikke uvanlig at en eller annen på brygga sier hva han mener om slik uaktsomhet til dem det gjelder.

 

ellers så har vi også de mindre sjøvandte som synes at 30cm bølger er hard sjø.disse menneskene råkjører ihvertfall sjeldent da de generelt ikke er så komfortable på sjøen.man må tåle at det er bølger på sjøen. ved mindre båtene kjører helt oppe i meg så bryr jeg meg lite når jeg padler.

 

fartsgale ungdommer som ikke er sjøvandte med for store båter og for store motorer er veldig lite hensynsfulle. også de som skal kappe med alle tenkelige båter de møter i skjærgården.det er enten bånngass eller ingenting.

 

jeg opplever stor glede når de kjører på skjær i ny og ne. pappas gutter er ikke så tøffe da lenger. det artige er at de aldri sakker farta selv om de tydelig viser at de er ukjente i farvannet da de treffer skjæra.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ingen problemer med å innse at det finnes naturlige bølger, og at jeg må leve med dem.

Det fritar ikke cabincruisere fra alt ansvar. De kan godt LA VÆRE å passere mindre båter på en sånn måte at disse påføres ubehageligheter.

 

Jeg har vært på sjøen i trege båter lenge nok til å vite at cabincruisere ikke fortsetter i en rett linje. De endrer kursen sin for å passere meg så nært som mulig. Om de er nysgjerrige på båten min, eller de bare vil skape herk, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...