Gå til innhold

OM adapter med AF confirm for Olympus E-xxx


Anbefalte innlegg

http://oly43club.ru/forum/index.php?showtopic=311

 

Har et E-410, og et par gamle OM objektiver, blant annet OM zuiko 50mm f/1.8.

Har sett noen råe eksempelbilder med det oppsettet, og det er jo et ganske billig (og lyssterkt) alternativ.

Med chippen burde jo ikke manuell fokus være spesielt vanskelig å vende seg til.

 

Noen som har denne, evt lignende adaptere, som kan dele noen erfaringer?

Endret av Omar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke den løsningen, men den ser jo interessant ut for deg! På E-510'en min har de sluppet firmware som lar meg få AF assist og IS dersom jeg skulle finne på å kjøpe OM adapter + litt gammel optikk.

 

Et lite tips, dog - ME-1. Det er et lite "forstørrelsesglass" som gjør søkeren litt større. Det gjør manuellfokusering litt lettere det også. Sammen med Dandelion skulle du få noenlunde akseptabel manuellfokusering på E-410'en din :)

Lenke til kommentar

Olympus Evolt kombinert med adapter for Olympus OM er knall.

Den gamle 50mm :1,8 er et første klasses valg til manuelt bruk.

Selv har jeg en gammel 500mm speiltele fra Tokina som gir meg effektiv brennvidde på 1000mm.

Personlig bruker jeg et Olympus E-330 ved manuelt arbeid pga. LiveView funksjonen og egenskapene forøvrig i LCD skjermen (uttekk- og vinklebar), men også Panasonic L1 og L10 foruten Olympus E-3 er ypperlige hus til denne type arbeid.

Fordelen med E-510/-520/-3 er innebygd bildestabilisator som fungerer for eldre OM-objektiv med valgfri brennvidde.

Her er en lenke til adapteret MF-1: http://www.olympus.no/consumer/dslr_OM_Ada...cifications.htm

Man kan også gjerne benytte lupe foran optisksøker ME-1, men denne gir ikke mer enn ca. 20% forstørrelse av søkerbildet. Dette er greit med et teleobjektiv på safari, men ikke mer nøyaktig studioarbeid. Da er LiveView funksjonen å foretrekke. Ikke minst for å forstørre detaljer eller legge fokuspunkt. Nok en lenke: http://www.olympus.no/consumer/198_ME-1.htm

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Har ikke den løsningen, men den ser jo interessant ut for deg! På E-510'en min har de sluppet firmware som lar meg få AF assist og IS dersom jeg skulle finne på å kjøpe OM adapter + litt gammel optikk.

 

Et lite tips, dog - ME-1. Det er et lite "forstørrelsesglass" som gjør søkeren litt større. Det gjør manuellfokusering litt lettere det også. Sammen med Dandelion skulle du få noenlunde akseptabel manuellfokusering på E-410'en din :)

Mulig for meg å oppdatere firmwaren på 410en også? Jeg har ikke IS, men AF assist hadde jeg dratt nytte av hvis jeg kjøper Olympus adapteren.

Lenke til kommentar
Har ikke den løsningen, men den ser jo interessant ut for deg! På E-510'en min har de sluppet firmware som lar meg få AF assist og IS dersom jeg skulle finne på å kjøpe OM adapter + litt gammel optikk.

 

Et lite tips, dog - ME-1. Det er et lite "forstørrelsesglass" som gjør søkeren litt større. Det gjør manuellfokusering litt lettere det også. Sammen med Dandelion skulle du få noenlunde akseptabel manuellfokusering på E-410'en din :)

Mulig for meg å oppdatere firmwaren på 410en også? Jeg har ikke IS, men AF assist hadde jeg dratt nytte av hvis jeg kjøper Olympus adapteren.

 

Såvidt jeg kan se, så har ikke Oly sluppet en sånn firmware-oppdatering til E-410. :( Men du kan jo fyre opp Olympus Master og se om den finner en firmware-oppdatering til kameraet ditt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...