Gå til innhold

Sa opp jobben for å spille World of Warcraft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bullshit. WoW er laget for å være et underholdende spill.

ålreit, rettelse: wow er laget for å være et underholdende OG avhengighetsskapende spill.

Blizzard får betalt for hver gang du oppretter en 1/2/6 måneders betalings-konto, IKKE for hvor lenge du spiller hver dag

dess mer du spiller dess større sannsynlighet for at du vil fortsette å betale videre.

Hvis du mener WoW er problemet for folks avhengighetsproblem, så syns du vel også at Alkohol er skylden til at folk blir alkoholikere?

alkohol brygges ikke med det formålet at folk flest skal bli alkoholikere.

spill-mekanismen i wow ligner på den som finnes i gambling: variable reward ratio.

( utdrag fra http://arstechnica.com/news.ars/post/20060809-7459.html ):

She points out that MMORPGs typically use what is known in psychological circles as variable ratio reinforcement. Variable ratio reinforcement is the idea that the best way to optimize the desired behavior in the subject is to hand out rewards for correct behavior, and then adjust the number of times the subject is required to exhibit that behavior before a reward is handed out. For instance, if a rat must press a bar to receive food, then it will press faster and more often if it doesn't know how many times it needs to press the bar. An equivalent in World of Warcraft would be purple (epic) loot drops: you never know when they are going to happen, but that just increases the anticipation of getting them.

Orzack feels that the games are at fault more than the players. "This isn't about willpower or restraint," she said in an interview. "These games are very elaborately designed to ease you in gently, entice you, and keep you there. And it's a cycle: people begin to spend too much time playing and their careers and personal relationships begin to deteriorate."

dette kombinert med det sosiale aspektet + en pen og mystisk eventyrverden gjør at folk lett blir avhengige.

spillet er ikke lagd for at en casual gamer skal kunne sette seg ned en time eller to en gang i blant; hvis man vil utrette noe i dette spillet så kreves det enorme mengder tid.

- det tar ukesvis om enn ikke månedsvis av spilletid i strekk for å nå den høyeste levelen.

- når man som spiller når den høyeste levelen må man forvente å bruke enda mer tid på å raide eller grinde etter brukbart utstyr, slik at man er istand til å konkurrere med de andre spillerne.

ALT i spillet er designet på den måten at det forventes at spilleren er villig til å investere enorme mengder tid, og blizzard har designet det på denne måten med et formål.

Jeg kan også linke til diverse sider hvor folk skriver alt mulig om alt annet, det betyr ikke at det som står der på noen måte er sant.

det er opp til en hver å bedømme hvorvidt det stemmer eller ikke. slik jeg ser det fra mitt ståsted stemmer mye av innholdet i artikkelen jeg henviste til.

folk med et avhengighetsproblem forstår sjelden omfanget av problemet før de er i avvenning og i stand til å se det hele fra et annet ståsted.

Hvis du mener WoW er problemet for folks avhengighetsproblem, så syns du vel også at Alkohol er skylden til at folk blir alkoholikere?

alkohol brygges ikke med det formålet at folk flest skal bli alkoholikere.

spill-mekanismen i wow ligner på den som finnes i gambling: variable reward ratio.

( utdrag fra http://arstechnica.com/news.ars/post/20060809-7459.html ):

She points out that MMORPGs typically use what is known in psychological circles as variable ratio reinforcement. Variable ratio reinforcement is the idea that the best way to optimize the desired behavior in the subject is to hand out rewards for correct behavior, and then adjust the number of times the subject is required to exhibit that behavior before a reward is handed out. For instance, if a rat must press a bar to receive food, then it will press faster and more often if it doesn't know how many times it needs to press the bar. An equivalent in World of Warcraft would be purple (epic) loot drops: you never know when they are going to happen, but that just increases the anticipation of getting them.

Orzack feels that the games are at fault more than the players. "This isn't about willpower or restraint," she said in an interview. "These games are very elaborately designed to ease you in gently, entice you, and keep you there. And it's a cycle: people begin to spend too much time playing and their careers and personal relationships begin to deteriorate."

dette kombinert med det sosiale aspektet + en pen og mystisk eventyrverden gjør at folk lett blir avhengige.

Du får det til å høres ut som om det skulle være noe negativt, det er hvertfall derfor jeg liker RPG's. Spiller spill fordi jeg vil bli underholdt, hektet og ha en spennende opplevelse, kunne selvsagt gjort noe annet konstruktivt, men det er mitt valg.

Casual vs Hardcore er en annen diskusjon, men i bunn og grunn har det ikke noe å si. Casuals får tak i samme gear som Hardcores, bare at det tar lengre tid, noe som er å forvente. WoW er blitt veldig casual vennlig etter det jeg har sett.

Jeg kan godt finne andre artikler om "besserwissers" som sier at WoW er helvete og Blizzard er satan selv, men det fremmer ikke poenget særlig.

Media har en tendens til å overdrive, og fokusere bare på ett punkt.

Ja, WoW får deg til å ville spille mer. Slik er det med andre spill, TV-serier, Filmer, Bøker, god mat, fin natur, etc...

Hvis du liker noe, så vil du ha mer. Det er mennesklig.

Mesteparten av spillerene til WoW er faktisk "casuals". De som spiller rolig, opplever en smule raiding, og har liv utenfor WoW.

En mindre del av spillerene, er såkalte "Hardcores". De spiller mye, opplever alt i spillet, og er liksom "eliten".

Til slutt har du den minste gruppa. Dette er folk som har ett eller annet problem, og som da velger å tilbringe ALL sin tid til WoW. Jeg kjenner godt til fristelsen, bare å gi faen med denne verdenen, å leve bort i en magisk verden hvor alt er moro. Skjønner fristelsen alt for godt, siden jeg selv har vært i situasjonen selv.

Men, det er, i grunn og bunn, opp til enhver spiller å kontrollere seg selv. Eller å få andre til å gjøre det for han, om han er for svak.

spillet er ikke lagd for at en casual gamer skal kunne sette seg ned en time eller to en gang i blant; hvis man vil utrette noe i dette spillet så kreves det enorme mengder tid.

- det tar ukesvis om enn ikke månedsvis av spilletid i strekk for å nå den høyeste levelen.

- når man som spiller når den høyeste levelen må man forvente å bruke enda mer tid på å raide eller grinde etter brukbart utstyr, slik at man er istand til å konkurrere med de andre spillerne.

ALT i spillet er designet på den måten at det forventes at spilleren er villig til å investere enorme mengder tid, og blizzard har designet det på denne måten med et formål.

Ikke riktig, det tar rundt 70-80 timer å nå høyeste level - og spillet er laget slik at man kan sette seg ned en time eller så lite som tjue minutter og fortsatt komme videre.

Spillet har vært slik som du beskriver en gang i tiden men har utviklet seg mye siden den gang. Nå er det ikke lenger nødvendig å raide for å bli best.

Det jeg synes blir feil er at mange nærmest stempler WoW spillere med et eller annet forhåndsdømt stempel. Jeg har en level 63 paladin som per i dag har 14-15 dagers playtime på, noe som tilsvarer rundt 336 timer med WoW. Denne har og vært under leveling siden i fjor. Er jeg avhengig av WoW?

Mange kan faktisk spille litt nå og litt da, noe som totalt slår hull på teorien at Blizzard har bevist laget spillet for å gjøre folk så avhengig som mulig. Hadde det vært sant skulle det vært nær umulig å slutte med WoW så snart du har begynt på det.

Problemet er flerefoldig men det er personen som spiller som har problemet og det er personen som spiller som skaper sitt eget problem. Når man begynner å ta WoW mer seriøst enn det virkelige livet da har man et problem. Jeg klarer ikke så hvor WoW eller Blizzard kommer inn for det er ingen av dem som er problemet til avhengigheten. At folk tar WoW så seriøst at de kutter ut det sosialet livet og låser seg til PCen vitner om en som tar WoW alt for seriøst.

Avhengighet har ingenting med mengde å gjøre. Om en alkoholiker drikke bare en gang i uka, mens en annen hver dag. Så er begge alkoholikere.

Jeg vil også tørre å påstå at WoW bare er avhengighetsskapende hos noen veldig få, som ofte har andre problemer i tillegg. Derimot er det veldig vaneskapende for mange, noe som er noe helt annet.

Alt med måte gjelder for mye. Enten det er jobb, sjakk, lesing, sykling eller WoW. Å si at noen er avhengig av noe er et sterkt ord og burde tenkes mer igjennom før det brukes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...