Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett nede i flere timer i uka, merkelig problem


Anbefalte innlegg

ISP: Canal Digital

Type: Internett via kabel-TV

Modem: Thomson

 

Internett forsvinner i timesvis flere dager i uka. Modemet bare blinker som om det ikke finner noe signal fra kabel-TV-boksen. Men vanligvis når det fungerer, så fungerer det utmerket, og jeg får den hastigheten jeg skal ha (4000/800).

 

Tekniker fra Bravida mente det var linjekvaliteten innad i huset som er for dårlig (og dermed ikke deres problem), men synes det er rart dette skal ha noe med det å gjøre. Da burde vel internett vært ustabilt hele tiden? Sånn som det er nå er det dønn stabilt og raskt i 2-3 dager sammenhengende for deretter å kutte ut i mange timer. Merkelig.

 

Har tidligere byttet modem, men det samme skjer. Modemet står også i en veldig kald kjeller, så det er ikke varme som er problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis lysene i modemet kutter slik at det er kun 1-2 lysdioder som lyser eller blinker er det trolig ISP som har problemet. Lyser de fire første diodene kan feilen ligge hos deg eller langt borte siden du har forbindelse med ISP via modemet.

Du får bare ringe de hver gang nettet faller ut (sjekk først status på modemlampene slik at du vet om feilen sannsynligvis er hos deg eller hos ISP). Da får de sjanse til å feilsøke nettet sitt.

Lenke til kommentar
Hvis lysene i modemet kutter slik at det er kun 1-2 lysdioder som lyser eller blinker er det trolig ISP som har problemet. *SNIP*

 

Nuhvel, det betyr bare at modemet ikke klarer å opprette en US og/eller DS link.. Det i sin tur og spesielt om det har vedvart en stund, tyder på at feilen enten er veldig lokal eller i din bolig/på din tomt [ellers ville feilen alt ha blitt rettet siden det da påvirket andre kunder] .. Sjekk at antennekabelen du bruker ikke er skadet, skjøtet eller er uoriginal(modemer som dette krevet godt skjermede antennekabler).

Lenke til kommentar

Først av alt: Finn ut om problemet ligger i forbindelsen fra modem/ruter og ut til sentralen.

 

Det finens du lettest ved å sjekke lysene på modem/ruteren når du mister kontakten. På ADSL rutere så er det et "DSL" lys som regel, men nå har jo du nett via kabel så da heter sikkert ikke lyset akkurat det. Likevel er det garantert et lys som indikerer om den grunnleggende forbindelsen er oppe. Den heter kanskje noe slik som "signal" eller "sync", og vanligvis påde fleste modem/rutere vil den lyse stabilt om den er oppe, og enten blinke eller ikke lyse i det hele tatt om linken er nede.

 

Når du har funnet ut av det, så går du evt. videre til din leverandør og klager. Om linjeforholdene er dårlige så får det være så, men da er det som regel likevel mulig å stabilisere linjen ved å redusere hastigheten et hakk ned, eller ved å justere andre parametre (dette må din ISP gjøre for deg). Kort sagt så om problemet faktisk ligger i linjen ut så er det din ISPs annsvar å finne en løsning som fungerer for deg innenfor det som er teknisk mulig, men gjør det først sikker på at det ikke er internt i ditt nettverk at problemt ligger (eksempelvis på trådløst nettverk eller andre koblingspunkter). Alt for mange folk har en stygg tendens til å annta med en gang når det er problemer at det er ISPen sin feil, selv om det statistisk sett oftest er intern nettverksproblematikk (spesiellt med trådløse nettverk som sagt).

 

Lykke til :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg bor i ei blokk i trondheim og har samme problemet som tråd starter, dette problemet har vedvart helt siden jeg flyttet inn for 6 mnd siden.

 

Litt usikker på hva det er, mn har hatt teknikker hjemme hos meg 5 ganger og byttet modem 1 gang...problemet oppstod senest på sist torsdag og vedvarte i 2 dager.

 

Har ikke fått noe godt svar fra CD om hva årsaken kan være, mn.... kan ha noe med temperaturen å gjøre.

 

Problemet kommer, jeg ringer CD, de sier at teknikker kommer innen 3 virkedager, mn så ordner problemet seg selv etter kanskje 2 dager, å da kommer det ingen teknikker!!

Endret av ysoligard
Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer i min forrige leilighet, med at nettet ramlet ut opptil 6-7 ganger om dagen. Altså at DSL-lampa på modemet bare slokna. Var ikke modemfeil, det testa jeg. DSL-lampa blinka også stort sett hele tiden.

 

Det viste seg at jeg hadde for høy hastighet ift avstanden til sentralen, og dermed for mye "støy" på linja. Derfor datt den ut hele tiden. Telenor satte linja ned fra 4Mbit til 2Mbit så skjedde det ikke flere ganger.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Søkte på driftstatus på Canal Digital.no:

 

Postnummer: 7037

 

Feil i området

Vi jobber med å forbedre kabelnettet i ditt område og må med beklagelse koble ut deler av dette en periode. Nettet vil være i ordinær drift igjen innen 16/08 kl. 16:20.

Irriterende at karen jeg snakket på support ikke sa noe om dette. Nå prøvde jeg imidlertid flere postnummer i Trondheims-området og mange har denne meldingen.

 

De har nylig blitt oppgradert til 4 Mbit fra 1.juli tror jeg det var, så kan jo ha noe med det å gjøre, men vil gjerne ha kapasiteten jeg har krav på.

 

TV-en fungerer forresten utmerket (digital dekoder).

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...