Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Noe spm om seksuell lavalder


Gjest Nervøs

Anbefalte innlegg

Gjest Nervøs

Jeg har lest sticky om dette, men forstod ikke dette noe særlig, og vil gjerne få spurt om dette.

Jeg er ei 16 år gammel jente, og for noen uker siden, lå jeg med en 15-åring, dvs han er under den seksuelle lavalderen.

Kan foreldrene hans anmelde meg, selv om vi begge var enige om å ligge sammen? Kan gutten nekte foreldrene på noen måte(hvis de har lov å anmelde)? Og kan foreldrene mine anmelde han grunnet et eller annet? Litt forvirret og nervøs av dette her. Håper ikke dette er imot gjestepostings-reglene her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Nervøs
Hans foreldre kan anmelde deg for å ha sex med en person under seksuell lavalder. Men tror ikke det hadde skjedd da, mer sannsynlig at foreldre er redd for jente og voldtekt den veien.

Grunnet foreldrene eller dem som mottar anmeldelsen? Hvis de mottar anmeldelser om 16 årig jente/15 årig gutt og 16 årig gutt/15 årig jente, ville de brydd seg mest om anmeldelse 2? Nå skriver jeg sikkert litt rart, men håper dere forstår. Takker for svar forresten :)

Lenke til kommentar

Du kan bli anmeldt ja. Men saken ville sannsynligvis ikke lede noen vei ettersom det er ett forbehold i loven som sier at det ikke er straffbart om de to partene er av tilnærmet samme alder og utvikling (ikke nøyaktig formulering fra min side). Loven er der primært for at Eldre mennesker ikke skal utnytte ungdom.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Nervøs

Okei, takk.. Nei, det er ikke anmeldt. Bare greit å få roa seg litt her i tilfelle noen skulle ha funnet det ut lissom. Man vet jo aldri hva foreldre gjør..!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Fra straffeloven:

 

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

 

Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom

 

a) handlingen er begått av flere i fellesskap,

b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller

d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

 

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.

 

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

 

Det uthevete er relevant, og også en svært mild formulering i forhold til det som har skjedd. For det første så har ingenting straffbart skjedd. For det andre, så ville guttens foreldre blitt ledd ut av politikammeret og helt hjem hvis de hadde prøvd å annmelde deg for det. Ja, for det var vel frivillig?

Lenke til kommentar
Gjest Nervøs

Ja, var frivillig. Begge to, og derfor ser jeg liten grunn til straff av enten meg eller han pga dette, men ville forsikre meg. Men.. Han kan ikke på noen måte få straff for dette? Men han kunne bli straffet om jeg gjorde ufrivillig? Forstår jeg rett?

Lenke til kommentar
Ja, var frivillig. Begge to, og derfor ser jeg liten grunn til straff av enten meg eller han pga dette, men ville forsikre meg. Men.. Han kan ikke på noen måte få straff for dette? Men han kunne bli straffet om jeg gjorde ufrivillig? Forstår jeg rett?

 

Det stemmer. Du kan senke skuldrene helt ned, hverken han eller du kan få noe straff for dette.

 

Dvs, ikke noe ordentlig straff. Foreldrene deres kan jo selvsagt kutte i ukepenger, osv.

Lenke til kommentar
Gjest Nervøs

"Foreldrene deres kan jo selvsagt kutte i ukepenger, osv." Nå måtte jeg le :p

Bare syns det hadde blitt litt feil om noen av oss skulle blitt straffa for noe begge to var fornøyd med og ville. Uhm.. Litt annet tema her, men bare lite spm til :p Hvordan får foreldre vite det oftest? Røper ungene seg?

Lenke til kommentar

ser ikke noe grunn til at de skulle få vite det så lenge dere holder det mellom dere!? ikke trenger de å vite det heller syntes nå jeg.men er jo en kjensgjerning at i deres alder er det ofte at man prater med veninder/kamerater om slike ting,noe som fort kan slå feil ut..vist man feks blir uvenner ell nåt-

Lenke til kommentar

Bare synd ingen et år eldre jenter vil ligge med meg :( Jeg skulle såvisst ikke anmeldt henne^^

 

OT: Som de andre sier, så har du ingenting å frykte. Så lenge ikke guttens foreldre er ekstremt overbeskyttende, og sur for denne hendelsen(om de finner det ut), faren er advokat f.eks. og har mektige venner i retten (vet ikke hvor korrupt det norske rettssystemet er), og gutten ikke greier å overtale foreldrene om at han var med på det frivillig - da tror jeg du er trygg ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...