Gå til innhold

Nytt rekordresultat fra Apple


Anbefalte innlegg

Jeg blir ikke helt klok på disse statistikkene som tildels grovt avviker fra hva anerkjente analysebyråer anslår. Av det jeg har sett virker w3counter å være nærmest analysebyråene, og de er vel verdt en titt på siste år:

http://www.w3counter.com/globalstats.php?date=2007-06-30

http://www.w3counter.com/globalstats.php

Mye hyggelig å se der. Det viser en økning i markedsandel for Mac siste år på drøyt 21% (som vel er omtrent i tråd med 41% økt salg, ihvertfall mer enn Net apps sin statistikk). Den viser derimot en økning på 50% for GNU/Linux, altså mye raskere vekst, hvor GNU/Linux ligger an til å gå forbi win2000 i løpet av kort tid. Tallene er rimelig brutale for Vista med kun 8,06% markedsandel forrige måned.

 

Spesielt hyggelig er det å se at anslaget for Firefox bruk er høyere enn IE7, og vil sannsynligvis gå forbi IE6 om kort tid.

 

Hvis man ser på fordelingen mellom land, så virker w3counter ihvertfall litt balansert.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner egentlig ikke med at vi får se mer spill til Mac, men derimot mindre spill til PC. Spill er på vei vekk fra datamaskiner og til spillekonsoler. Mange mennesker er i dag interesert i enkle små maskiner, siden det uansett er bra nok så lenge du ikke skal spille, feks. sukseen til Asus eee sånn sett treffer Vista bølgen i markedet svært dårlig.

Lenke til kommentar

Nja. Spill er ikke på vei bort fra PC, men det har blitt en platform for noen få virkelig hardcore/high-end spill og andre veldig mainstream spill (se f.eks. The Sims og den nye bølgen eventyrspill som kommer nå).

 

Spill som ligger midt i mellom begynner å komme i økene grad til konsoller, så det er litt spennende hva som kommer til å skje med spilling på PC.

Lenke til kommentar
Når skal apple fanboys fatte at Apple er et ganske lite salgskontor.. som ikke kommer til å ta over verden med det første

 

Begynner å bli litt lei av alle disse fanboy-beskyldningene hver gang noen argumenterer for et produkt de liker. Nå skal det sies at Apple-fans ofte kan være litt høylydte og påståelige, men de representerer tross alt et et minoritetsprodukt i kampen mot et ( i deres øyne ) mindreverdig monopolprodukt som mange mennesker bruker ene og alene fordi de ikke vet om noe annet.

 

Selv liker jeg godt Apple sine produkter, men jeg liker også godt Linux og bruker Windows ( XP ) til det jeg ikke kan kjøre på de andre ( hovedsaklig spill ). Men selv om jeg misliker sterkt Microsoft sin nesten-monopolstatus i PC-verdene, så synes jeg det hadde vært like katastrofalt Apple hadde hatt monopol. I mine øyne hadde det ideelle vært en jevn fordeling mellom de forskjellige operativsystemene ( Windows, OS X, Linux, BSD, Solaris, AmigaOS(ja, det finnes :) )..

 

Jeg lurer på om de som argumenterer med nebb og klør for Windows som det suverene operativsystemet har tenkt over hva resultatet for sluttbrukeren hadde vært dersom det ikke hadde eksistert noe annet operativsystem enn Microsoft Windows...

Endret av Trc
Lenke til kommentar
Appel gjør det generelt bra i usa PGa lav pris.

 

Alle som har vært der vet at apple der er billig.. for resten av verden er det desverre ynkelig.. :)

 

 

 

Apple selger med tap i USA men gjør opp for det med over overprise var i andre land som norge til de grader.

 

Tviler veldig på et så stort selskap som Apple selger med tap, det høres bare idiotisk ut.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Selv om Mac-er ikke selger noe særlig i forhold til PC-er, tjener Apple, som vi ser, store penger uansett, siden de er den eneste Mac-produsenten. Overraskelse? Neeeeh... :p

 

For øvrig synes jeg det er kvalmt med alle som på død og liv skal skrive åpenbart sarkastiske smilefjes når de diskuterer. Mye greiere å diskutere med en hyggelig tone. ;)

 

"Du har feil, jeg har rett. :) "...

Lenke til kommentar
Apple selger med tap i USA men gjør opp for det med over overprise var i andre land som norge til de grader.

 

På US Applestore koster den rimeligste Macbook'en $1099 uten tax. Omgjort til norske kroner og med norsk mva blir dette ca. kr 7071,-

 

På norsk Applestore koster samme modell kr 8690,-

 

Dette utgjør en forskjell på ca. 22,9%

 

Median inntekt for en husholdning i USA er $48.201,- eller 248.057,- kroner

( 2006, http://en.wikipedia.org/wiki/Household_inc...e_United_States )

Median inntekt for en husholdning i Norge er 339.000,- kroner

( 2006, http://www.ssb.no/inntekt/ )

 

Dette er en forskjell på ca. 36,6%

 

Det vil altså si at Macbook'en er BILLIGERE i forhold til gjennomsnittlige innbyggeres kjøpekraft i Norge enn i USA.

 

For å understreke poenget kan vi se på en DELL XPS M1330 som i Dell US-store koster $899, som omgjort til norske kroner og med norsk mva. utgjør kr 5782,-

I DELL sin norske nettbutikk koster samme modell kr 6,990,-

Altså 20,9% mer enn i USA, og omtrent samme prisforskjell som Apple.

 

Og enda verre:

 

Windows Vista Home Premium:

Amazon.com: $222.99 = kr 1435,- ( med norsk mva. )

Komplett.no: kr 2795,-!!!

 

Dette er en prisforskjell på 94,7%!!

 

Hvem er det som overpriser varene sine i Norge, sa du?

 

Ting koster faktisk mer i Norge bl.a. fordi vi har mer penger.

Endret av Trc
Lenke til kommentar
Nja. Spill er ikke på vei bort fra PC, men det har blitt en platform for noen få virkelig hardcore/high-end spill og andre veldig mainstream spill (se f.eks. The Sims og den nye bølgen eventyrspill som kommer nå).

Du skal slettes ikke se bort fra at veldig mainstream spill tar turen til mac-ene også. The Sims er som kjent på mac også. Ser også for meg at andre produsenter av spill som treffer bredt tar etter Blizzard og gir mac-kompitable spill.

 

Som sagt forsvinner spillene "i midten" til konsollene, der nisje-sjangrene som RTS og MMORPG sitter igjen. Igjen, jeg tipper at MMORPG og RTS vil komme krypende sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Tallene er jo ikke akkurat store på Mac-pc fronten, men det som er oppsiktsvekkende er at Ola nordmann nå går til innkjøp av Mac isteden for Windows basert pc og mye pga at Mac er visuelt intuitivit og brukervennlig i forhold til Pc.

 

Tipper at 08 og 09 blir Mac årene og avhengig av hvor bra mac gjør det videre så kan vi se et monopolskifte i favør av Mac's platform.

 

Legg merke til at jeg skriver monopolskifte...

 

huh?

 

Bortsett fra OS er det vel ingen som har monopol på PC? Hvis "standard" blir macintosh så er jeg enig i at det er et monopol iogmed at Apple kjører HW og software i en fin liten propietær pakke.

Lenke til kommentar
Apple er et hardware selskap (med lukket hardware-platform), så de kommer aldri til å utfordre Microsoft. Tror de trives godt med å lage sine "ekslusive" produkter.

 

Ja det stemmer Apple ønsker ikke posisjon som markedsleder, de ønsker å tilby sin helt spesielle pakke med integrert sofware hardware, og dette selger godt i premium segmentet fordi noen er villig til å betale for at ting bare skal virke rett fra boksen. Apple hadde mistet sine positive egenskaper hvis det var den mest utbredte genren, det er alikevel godt mulig at Apple blir større en microsoft, men da er det sansynligvis fordi de lanserer premium produkter på stadig flere markeder (audio visuelt, sportsrelatert, ende mer mobil osv.), ikke fordi de øker markedsandeler i datamarkedet.

 

Det kan også være at MS går i oppløsning, men det vil ikke være Apple som tar over deres posisjon, men apple kan legge opp til at en ny aktør kommer inn, ved å myke opp monopolet.

Lenke til kommentar

Macbook Pro 15" 2,4GHz

US: $1999 uten tax = kr 10.258,-

Norge: 12.392,- uten mva

 

20,8% Dyrere i Norge

 

Macbook Pro 15" 2,5GHz

US $2499 uten tax = kr 12.824,-

Norge: 15.192,- uten mva

 

18,5% dyrere i Norge

 

Macbook Pro 17" 2,5GHz

US: $2799 uten tax = kr 14.372,-

Norge: kr 17.192,- uten mva

 

19,6% dyrere i Norge

 

Mye penger, ja, men fremdeles mindre prisforskjell enn på de rimeligere macbook'ene. Ikke bli lurt av prisene på Applestore. Den US-versjonen inkluderer ikke avgifter ( tax ) mens den norske inkluderer 25% mva.

Lenke til kommentar
Nja. Spill er ikke på vei bort fra PC, men det har blitt en platform for noen få virkelig hardcore/high-end spill og andre veldig mainstream spill (se f.eks. The Sims og den nye bølgen eventyrspill som kommer nå).

Du skal slettes ikke se bort fra at veldig mainstream spill tar turen til mac-ene også. The Sims er som kjent på mac også. Ser også for meg at andre produsenter av spill som treffer bredt tar etter Blizzard og gir mac-kompitable spill.

 

Som sagt forsvinner spillene "i midten" til konsollene, der nisje-sjangrene som RTS og MMORPG sitter igjen. Igjen, jeg tipper at MMORPG og RTS vil komme krypende sakte men sikkert.

 

Neida, men så er nå også en Mac en PC :)

Lenke til kommentar

Hehe, alltid like morro med en "mac er bedre en pc forderfor!" og "Windows er best til spill" diskusjon.

 

Nå er vel diskusjonen på mac hardware kontra ibm-komp hardware ferdig siden de 4 mest brukte OS'ene kjører på x86/x64 platform. Så nå har den krangelen død, selv om det er et veldig spennende tema om x86 egentlig er den ultimate platformen. Men at Intel holder på å få monopol er det ingen som diskuterer. :p

 

Så hva har vi å velge i?

 

Egentlig 2 bolker pr. idag.

 

Nix mot Windows.

 

Men her er det jo noen forskjeller.

 

BSD er trolig den mest stabile os koden som finnes. Har ikke sett mye av standard x86 os som klarer å slå en BSD boks i ytelse og stabilitet. Problemet er bare at det er "ubrukelig" som et bruker OS for Ola og Kari. Men skjer jo mye på denne fronten også, de får vel lyd en dag også. :!:

 

Linux. Blir for min del veldig gutteromsaktig. masse 14'iser som sitter å hacker vær sin kode og lager masse fin gui. Problemet med linux er fremdeles brukervennlighet, men det har skjedd MYE på denne fronten de siste årene. Så jeg spår egentlig linux en ok fremtid. Men om man ser på proffmarkedet så er desverre de konkurerende os'ene til Windows minst like dyre i implementasjon og drift og med manglende programvarestøtte for "sære" applikasjoner som regnskap, tegneprogrammer etc. så er det fremdeles en utfordring å ta en større markedsandel. Mulig vi vil se en endring på dette med softwarevirtualisering. Som firewalls og nettverks maskiner er jo nix og bsd maskiner overlegen Windows produkter. Webservere er derimot hullete som sveitserost. :D

 

OSX er et knallgodt os. Har selv 2 maskiner med Mac OS. Men at "ting fungerer ut av boksen" er jeg ikke helt enig i. Har hatt en del problemer med f.eks. tidsmaskin og ikke minst iMovie. En annen ting som irriterer meg er at det skal være så enkelt at all funksjonalitet mangler. Ta f.eks. tidsmaskinen... hvorfor kan de ikke ha mer en bare en av og på knapp? Jeg vil gjerne bestemme når, hvor, hvordan og hvorfor. For Ola og Kari er jo dette av og på valget supert, og for oss som tørr å ut i en terminal er det jo greit å editere en tekstfil etter å ha brukt 10 minutter på å googlet hvor og hvordan. Men for de som er sånn middelsgode synes jeg OSX er litt mangelfult. I tillegg vil jeg si at mac osx er langt mer ustabilt på intel kjerne en på min G4. I tillegg er bedriftsmulighetene med mac alt fra gode pr dags dato, og en del "kjærneapplikasjoner" som tegneprogrammer for arkitekter begynner å bli prioritert utviklet for Windows. Det lureste jeg tror Apple kan gjøre er å åpne for å kjøre mac osx på standard intelplatform, da kan de trolig øke markedet sitt godt, men vil også få problemene som følger med ved å være et utbredt os... :)

 

Windows er for meg enda det klart beste valget for desktop og servere utenom nettverksprodukter. Har kjørt Windows Vista siden RC1 og etter SP1 nå er OS'et blitt helt supert om du gir det nok juice. Ja det krever litt av hardwaren, men når den får litt å jobbe på så gir den mye tilbake også.

Ellers har windows en del utfordringer rundt sikkerhet, men her også er det gjort mye godt i vista. Ta UAC f.eks. som trolig alle som kjører Vista her har slått av. Det er den ENESTE funksjonen som stopper rootkits. min står på. :cool: Ellers tror jeg mye av grunnen til folks problemer med vista er gammel hardware med dertil gamle drivere. forskjellen på windows og mac er at når mac endrer standarden, som fra os9 til osx så virker ikke ting fra os9 på osx. Windows derimot ønsker å prøve å få gammel kode til å gå på nytt OS. Hadde Windows gjort det samme som mac og sagt at "gammel morro" går ikke på Vista hadde vi nok sett et langt "bedre" os. Problemet er at det nok hadde blitt mye mer fuzz om 90% av alle IT brukere måtte bytte ut all software og hardware for å kunne kjøre som før, mens overgangen til mac var lett med bare 2-3% dengang.

 

Konklusjonen jeg selv trekker for min del er at for meg er windows fremdeles det beste alternativet. Jeg ønsker absolutt ikke et monopol og et enevelde med med M$ ville ikke vært bra. Men tenker også med skrekk på hvordan verden blir med et Jobs monopol. Se bare på iPhone. Et fantastisk produkt ( har en selv), men akk så mye særheter at en som ikke er jailbreaket er jo nær til ubrukelig. "all kommunikasjon skal gå om apple"... why? trolig ikke for å gjøre det lett for brukeren, derfor den ikke har mms også...

 

Håper og tror at Linux vil få en større utbredelse, og at apple fremdeles fortsetter å komme med nye konsepter, som litt mer åpne standarder kan kopiere og lage funksjonell i tillegg til apples brukervennlighet. Men at noen av disse 2 skal "ta over" markedet på de neste 5-10 årene er høyst usansynlig.

 

Hilsen en som kjører *nix, osx & windows.

Lenke til kommentar
Apple selger med tap i USA men gjør opp for det med over overprise var i andre land som norge til de grader.

 

På US Applestore koster den rimeligste Macbook'en $1099 uten tax. Omgjort til norske kroner og med norsk mva blir dette ca. kr 7071,-

 

På norsk Applestore koster samme modell kr 8690,-

 

Dette utgjør en forskjell på ca. 22,9%

 

Median inntekt for en husholdning i USA er $48.201,- eller 248.057,- kroner

( 2006, http://en.wikipedia.org/wiki/Household_inc...e_United_States )

Median inntekt for en husholdning i Norge er 339.000,- kroner

( 2006, http://www.ssb.no/inntekt/ )

 

Dette er en forskjell på ca. 36,6%

 

Det vil altså si at Macbook'en er BILLIGERE i forhold til gjennomsnittlige innbyggeres kjøpekraft i Norge enn i USA.

 

For å understreke poenget kan vi se på en DELL XPS M1330 som i Dell US-store koster $899, som omgjort til norske kroner og med norsk mva. utgjør kr 5782,-

I DELL sin norske nettbutikk koster samme modell kr 6,990,-

Altså 20,9% mer enn i USA, og omtrent samme prisforskjell som Apple.

 

Og enda verre:

 

Windows Vista Home Premium:

Amazon.com: $222.99 = kr 1435,- ( med norsk mva. )

Komplett.no: kr 2795,-!!!

 

Dette er en prisforskjell på 94,7%!!

 

Hvem er det som overpriser varene sine i Norge, sa du?

 

Ting koster faktisk mer i Norge bl.a. fordi vi har mer penger.

 

 

den koster 1700 ikke 2700 komplett er regelrett bare dyrt

 

http://www.yaha.no/?pd=255857&og=33&am...=172&ug=401

desutten er den

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=33021...BE-D2583A1CB52E

 

2000 for den relevent for norge

Lenke til kommentar
Når skal apple fanboys fatte at Apple er et ganske lite salgskontor.. som ikke kommer til å ta over verden med det første

 

Begynner å bli litt lei av alle disse fanboy-beskyldningene hver gang noen argumenterer for et produkt de liker. Nå skal det sies at Apple-fans ofte kan være litt høylydte og påståelige, men de representerer tross alt et et minoritetsprodukt i kampen mot et ( i deres øyne ) mindreverdig monopolprodukt som mange mennesker bruker ene og alene fordi de ikke vet om noe annet.

 

Selv liker jeg godt Apple sine produkter, men jeg liker også godt Linux og bruker Windows ( XP ) til det jeg ikke kan kjøre på de andre ( hovedsaklig spill ). Men selv om jeg misliker sterkt Microsoft sin nesten-monopolstatus i PC-verdene, så synes jeg det hadde vært like katastrofalt Apple hadde hatt monopol. I mine øyne hadde det ideelle vært en jevn fordeling mellom de forskjellige operativsystemene ( Windows, OS X, Linux, BSD, Solaris, AmigaOS(ja, det finnes :) )..

 

Jeg lurer på om de som argumenterer med nebb og klør for Windows som det suverene operativsystemet har tenkt over hva resultatet for sluttbrukeren hadde vært dersom det ikke hadde eksistert noe annet operativsystem enn Microsoft Windows...

 

kunne ikke vært mer enig. Om alle disse OS'ene hadde hatt en jevn fordeling,så ville vi også ha sett gode innovative løsninger oftere,enn i dag,pga konkurranse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...