Gå til innhold

BK: Portrett, landskap og macro.


Anbefalte innlegg

Jess, da har jeg endelig fått mitt første speilrefleks. Utrolig deilig om jeg får si det selv! Min far skulle oppgradere, så jeg fikk hans gamle 350D.

 

Har da tatt et par bilder disse første dagene, og siden jeg er relativt fersk på området tenkte jeg litt kritikk kunne være fint =) Shoot!

 

post-39639-1217097573_thumb.jpg

 

post-39639-1217097181_thumb.jpg

 

post-39639-1217097191_thumb.jpg

 

post-39639-1217097218_thumb.jpg

 

post-39639-1217097447_thumb.jpg

Endret av Prytz.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ble litt mange å forholde seg til, men alt i alt; ikke verst! I alle fall med tanke på at du er fersk i faget.

Takktakk! =) Ja, vet. Ble litt mange. Men siden jeg er nybegynner innen alle typer foto, kasta jeg på litt forskjellig. Ser nå at riktig fargeprofil ikke ble med. sRGB er vel standarisert på nett, men er det noen måte å "embedde" Adobe RGB-profilen til bildene?

Lenke til kommentar
To raske på det første bildet: Få strikken av hånda, og legg lillefingern oppå kanten sammen med de andre fingrene :) Sånn du glemmer å tenke på der og da, men som kommer etterhvert.

Takk for svar :) Ja, vet. Ødeleggende detaljer. Dette var i grunn ikke et veldig planlagt portrett, derfor er ikke gjennomførelsen 100%.

Lenke til kommentar

Første bilde: Komposisjonen funker for min del. Litt småplukk, dog.

Armene rammer henne inn på en måte, som er bra.

Hodet burde ikke vært så veldig lent forover pga nå forsvinner halsen, og hodet synker litt ned i kroppen.

Portretter bør visstnok ikke ha korte armer, slik som t-skjorte, top osv.

 

Andre bilde: Fin og enkel komposisjon, men fargene er litt blasse. Kunne sikkert vært bittelitt skarpere óg.

Jeg syns anda, båtene og personen ved det siste treet er litt forstyrrende, men det er bare min smak. Ellers et greit bilde.

Ikke noe revolusjonært, men det er kjekt å få til noe som funker.

 

De tre siste har jeg egentlig ikke så mye å si på.

Lenke til kommentar

Portretter bør ikke ha t skjorter, eller topper? Det må være noe av det rareste jeg har lest på internett, tror jeg :=)

 

Ellers enig med det Julie sier her, og det at hun ligger på en benk fjerner litt av den potensielle klassen i bildet. Legge henne på plenen istede?

Forstyrrende med planke gjennom hodet, synes jeg :)

 

Kanskje lysne og skarpe øyner pittelitt i post?

Lenke til kommentar

Huske desverre ikke hvor jeg leste det, men poenget med portretter er oftest ansiktet.

Korte armer, eller korte bukser viser mye hud. Og det kan trekke oppmerksomheten bort fra ansiktet.

 

Men iom at du jobber i studio med modeller kan du jo teste dette, Cruel. Se om det gir et annet inntrykk om modellen din viser mer hud enn kun ansiktet, som med en t-skjorte/topp eller lignende.

Det skader, tross alt, ikke å prøve.

Lenke til kommentar

Det med hud har faktisk jeg lest et sted også....

Men det om jeg er enig i det, det er en annen sak! :)

 

Til portrettet så er jeg vel delvis enig i det som er sagt, av med strikken, men den lillefingeren synes jeg egentlig ikke gjorde noe og planke gjennom hode var vel ikke helt gull, men absolutt et fint bilde for det!

Kanskje en reflektor på undersiden av bildet hadde lysnet opp ansiktet litt og en litt varmere hånd hadde gjort seg (kan relativt lett fikses i photoshop skulle man tro).

Fin øyekontakt med personen, og et sjarmerende smil! :)

Lenke til kommentar

Må ikke tro på alt dere leser, cluet er at det ikke skal være noen flater med hud som er større enn ansiktet. En hånd konkurerer ikke spesielt med ansiktet.

 

Feks i bildet mitt her konkurerer skuldren til modellen med ansiktet fordi den har ca like stor flate og er lysere;

_U1C6906.jpg

 

Når alt kommer til alt så er det lyset som avgjør hvor mye oppmerksomhet ting får.. har du ett bildet på hvitbakgrunn med ett hvilket som helst svart plagg på, så vil jo det svarte plagget garantert fange mye oppmerksomhet, mye mere enn en stk hånd eller mage ville gjort. Samme visa versa med lyseklær i lowkey bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...