Gå til innhold

Tegnebrett for nybegynner


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har sett mye på trådene her inne om tegnebrett, men føler egentlig at eg ikke kommer noen vei med dem, så poster sjøl...

Har tenkt mye på tegnebrett i det siste og tenker skal kjøpe et nå snart, men er altså ikke sikker på hvilket. Det skal brukes til tegning, men jeg er ikke noen pro(ikke enda iallefall ;P), så vet ikke hvor mye penger jeg skal gidde å spytte inn i et. Leter etter et brett til hobbybruk, og lurer på hva dere anbefaler? Blir A6 for lite?

Pris: så lav som mulig, men trenger altså et brett som funker...

Kan muligens skaffe meg et billig brett nå, og bedre senere, men kommer an på hva dere anbefaler...

 

Takker på forhånd for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sikkert har sett i de andre trådene, er det først og fremt Wacom som gjelder.

 

De har dessverre sluttet med sin Graphire serie (mid-price), og det gjør at de bare har en billig og en dyr serie tegnebrett. Som nybegynner, vil jeg anbefale et Bamboo Fun (de har tre Bamboo, i følge dem selv skal Fun være det beste og prisforskjellen er ikke så stor).

 

Når det kommer til størrelse, er det vanskelig å komme med konkrete anbefalinger, men hvis du er fornøyd med rørelsesmønsteret du bruker musa, kan du prøve å måle opp hvor stort område du bruker den på for å dekke hele skjermen. Da finner du ut hvor stort det aktive område på tegnebrettet bør være for deg. Ser mange anbefaler et A4-brett, men for min egen del ville det ha blitt alt for mye og store armbevegelser i løpet av en dag med et så stort brett. (Nå finnes ikke Bamboo i A4 heller da.)

Lenke til kommentar
Som du sikkert har sett i de andre trådene, er det først og fremt Wacom som gjelder.

 

De har dessverre sluttet med sin Graphire serie (mid-price), og det gjør at de bare har en billig og en dyr serie tegnebrett. Som nybegynner, vil jeg anbefale et Bamboo Fun (de har tre Bamboo, i følge dem selv skal Fun være det beste og prisforskjellen er ikke så stor).

 

Når det kommer til størrelse, er det vanskelig å komme med konkrete anbefalinger, men hvis du er fornøyd med rørelsesmønsteret du bruker musa, kan du prøve å måle opp hvor stort område du bruker den på for å dekke hele skjermen. Da finner du ut hvor stort det aktive område på tegnebrettet bør være for deg. Ser mange anbefaler et A4-brett, men for min egen del ville det ha blitt alt for mye og store armbevegelser i løpet av en dag med et så stort brett. (Nå finnes ikke Bamboo i A4 heller da.)

 

Takk for tips :)

Har ikke drevet mye med tegning på pc, men har tenkt at dette er noe jeg vil prøve meg mer på. Tenker altså at et A6 sikkert burde funke bra(syns at 2000kr for et A5 blir litt dyrt siden jeg ikke har prøvd tegnebrett før), så skal ta en titt på A6 versjonen av Bamboo fun :) Ligger forhåpentligvis snart i posten^^

Takker igjen ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte den billigste, bamboo A6 til litt over 300kr. hos Pixmania. Synes den er helt grei, når man blir vant med tegnebrett ;) Det er ikke så mye penger hvis man har lyst å teste det ut. Litt synd å bruke 2000kr. å så finne ut at det ikke er noe for deg.

Nå nettopp gikk jeg over til mus etter noen uker med kun å bruke penna. Det var uvant! Er usikker hvordan det er med tegning, men til fotoredigering etc. holder A6 i massevis.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar

Tror det er lurt å nevne at det er svært vanskelig å bruke et tegnebrett i begynnelsen. Hørt mange som har sagt at den gamle musa var bedre enn tegnebrettet, og derfor sluttet å bruke det. Jeg kjøpte mit for mange år siden men ga opp etter noen måneders bruk(brukte det ikke å veldig mye i den perioden). Tok det fram igjen 1 år senere og har brukt det mye siden den gang. Det jeg har laget med tegnebrette kan du se på:deviantArt.

 

Sålenge du forstår at det tar litt tid før man blir vant med et tegne brett tror jeg ikke du angrer. I begynnelsen kan du bruke tegnebrettet til andre ting enn bare å tegne bare for å trene på å bruke det.

Endret av Thom Merlin
Lenke til kommentar

Jeg fjernet musa og brukte kun tegnebrettet. Problemet er, hvertfall mitt, er hvis du holder en vanlig penn hardt når du skriver. Jeg måtte lære meg å holde penna til tegnebretttet på en helt annen måte enn det jeg gjør med en Bic penn.

 

Tegnebrettet jeg kjøpte heter Bamboo One, enkelt og greit til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Selv har jeg to tegnebrett. Ett veldig lite Wacom Volito 2 brett som jeg har blitt forelsket i, pluss ett gigantisk TRUST brett på rundt A4-A3 som jeg fikk til jul. Har mye mer kontroll over det lille brettet, kanskje mest fordi jeg er vant til det..

 

Vil anbefale volito brettene om du finner ett brukt ett. Om ikke så har jeg hørt mye godt om bamboo brettene.

Lenke til kommentar
Prøvde et Wacom tegnebrett i dag på Eplehuset i Bergen. *Puh* var ikke lett å navigere rundt med musepekeren. Nå er dette første gang jeg har prøvd det og jeg regner med at med litt trening og veiledning at det skal gå bra.

 

Jeg har brukt en Wacom Intous 3 A4 siste 2 åra.

Veldig uvant i starten, men når du er vant til det, tro meg, masking har aldri vært enklere ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som sagt har jeg prøvd ett trust brett... Husker ikke nummer, men var gedigent i alle fall...

Godt å tegne på. Eneste minuset jeg fant var at det var litt trøbbel med drivere...

 

Gikk tilbake til mitt Wacom Volito 2 jeg da, fordi jeg ikke klarte å venne meg fra å tegne 2x2 i steden for 20x20

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Slenger meg bare på denne tråden.

 

Jeg har lenge vurdert tegnebrett, men lurer på om jeg kommer til å møte på noen praktiske problemer: Jeg er ambidekster, altså jeg bruker høyre og venstre hånd godt til ulike ting (spiller gitar som høyrehendt, skriver med venstre, bruker høyre til datamus). Vil jeg ikke da få litt trøbbel med sånn brett? Eller kan man både ha mus og penn koblet til samtidig?

 

Edit: Leif

Endret av Livert
Lenke til kommentar
Slenger meg bare på denne tråden.

 

Jeg har lenge vurdert tegnebrett, men lurer på om jeg kommer til å møte på noen praktiske problemer: Jeg er ambidekster, altså jeg bruker høyre og venstre hånd godt til ulike ting (spiller gitar som høyrehendt, skriver med venstre, bruker høyre til datamus). Vil jeg ikke da få litt trøbbel med sånn brett? Eller kan man både ha mus og penn koblet til samtidig?

 

Edit: Leif

 

Eg har ofte begge koblet til samtidig så tviler på at d vil være nokke problem :) Men du kan jo bare bruke en om gangen da

Lenke til kommentar

Selv begynte jeg med et A6 Graphire som jeg brukte i 2-3 år. Når jeg fikk mer penger mellom fingrene slo jeg til med et Intuos A5.

 

Jeg kan ikke si annet enn at jeg lo av glede da jeg fikk dobbelt så stor arbeidsflate, da jeg fort fikk vondt i armleddet av å jobbe med A6. Dette er nok individuelt. Jeg har store never og hadde liten plass foran skjermen. Hadde jeg visst hvor mye mer behagelig det var med A5 hadde jeg nok gått for det, jeg skal ikke lyge.

 

Uansett er tegnebrett åpner tegnebrett for uante muligheter som du ikke får med mus.

 

Livert: mus og tegnebrett sammen går helt fint. Kjøper du Intuos får du også funksjonsknapper på begge sider av brettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...