Frodefrod Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Har for første gang bygd min egen pc. neste steg er å fixe bios og laste ned nyeste drivere osv. MEN såg i bios at prosessoren ligger på 100 grader etter få minutter etter oppstart. Da lurer jeg på hvorfor er den så høy? hva kan jeg gjøre for å få den ned? Jeg har so og si aldri fiklet i bios før, men var inn på cpu tm function der t1 låg på 2.6ghz og t2 låg på 3.6 ghz. rekner med dette er hastigeten på cpu? men skal jo normalt ligge på 3.0ghz? Har heller ikke hatt på kjølepasta. prosessor: inter dual core e8400
Hansforum Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Det er med andre ord noe galt med din kjøleløsning. 1. går vifta? 2. Sitter kjøleribben godt nok fast på prosessor, slik at kontakten er god nok og det ledes varmen godt nok bort? Dette er det som er nærliggende for meg å tro nå.
Frodefrod Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Skrevet 24. juli 2008 vifta går... med kjøleribbe mener du at vifta har "kontakt" men cpu? de gjør den også...
mpolden Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Er vifta riktig montert på sokkelen og ligger det kjølepasta mellom? Har ikke brukt stock-kjøleren selv, men vil tro du skal få den ned på 35-40 grader i hvert fall.
Frodefrod Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Skrevet 24. juli 2008 såg nå at der faktisk er kjøpepasta.ikke mye tho. vifta er montert riktig. om jeg snur vifta 180 grader skal vel ikke ha noe å si?
loathsome Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Har heller ikke hatt på kjølepasta. Er du steik gal? ... Se til å få på noe skikkelig kjølepasta med en gang før du kommer her og klager på høye temperaturer.
rvenes Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Tsss... kan være feilmålinger... ikkje noke å stresse seg opp over... Er den stabil da? sjekk om den throttler...
Frodefrod Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Skrevet 24. juli 2008 haha ;L som sagt der er kjølepasta på. va på viften fra før av i think, er ikke mye da
Frodefrod Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Skrevet 24. juli 2008 kan hende de er feilmålinger xD men fikk meldon om cpu error elns pga den var for varm i sted.
Frodefrod Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Skrevet 24. juli 2008 men de med cpu hastighet osv. kan de vere noe der eller e jeg på villspor?
BlackH Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Jeg testa en gang uten kjølepasta... fikk temp rett opp i 70-90 uten tyngre last! Tok på kjølepasta, og havna ned på 35.. Sier bare litt om hvor mye det har å si.
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Om det er stock kjøleren fra intel så er det termal-pad ting på den fra før av, suger i forhold til AS5 osv. men gjør jobben for normalt bruk.
Syar-2003 Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Mulig hovedkortet trenger bios oppdatering for E8400 wolfdale. Mitt viste 127° med biosen som fulgte med m/samme cpu.
Frodefrod Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Skrevet 24. juli 2008 heh ok. for prøve med oppdateringer å se om de viser rett da ;P visst ikke fot jeg prøve ny kjølepasta å vente 4 dager på at den skal komme >.<
ragman Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Har akkurat bygd en pc med samme cpu, til folka mine og der er det samme problem. Veksler mellom 99 og 100 grader Celsius, og vil ikke starte pga "CPU temperature too high" ASUS P5K hovedkort forresten. Bare jeg finner rensesprayen så jeg får fjerna den gamle kjølepastaen skal jeg gni på ny fra Arctic Silver. Poster igjen med oppdatering bare jeg finner den rensedritten.
Wubbable Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Har heller ikke hatt på kjølepasta. Er du steik gal? ... Se til å få på noe skikkelig kjølepasta med en gang før du kommer her og klager på høye temperaturer. Det er litt sånn grått vas på fra intel, nok til at den ikke skal gå opp i 100°C iallefall
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Er sikkert lese feil i bios, kjenn på kjøleribba om den blir varm (ops:kan være vill ledene om varmen ikke kommer seg fra cpu til kjøleribba)
TDZGamer Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Stock kjøleren er ikke ubrukelig. Om man har 100 grader så er den festet feil eller avlesningen er feil. BIOS må konfigureres riktig også. Sjekk at spenning og klokk er i henhold til spesifikasjonene.
ragman Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 update hos meg: var nok ikke en feilmåling, for jeg fjerna den gamle kjølepastaen og hadde på ny og det var nok til å senke den ca 10 grader. Tror kanskje feilen kan ligge i viftefestet, for jeg slet litt med å få vifta til å sitte ordentlig istad. Skrudde på PCen mens den lå åpen på sia og prøvde å dytte ned vifta på midten mens jeg leste av temp i BIOS, og mens jeg holdt den nede så gikk den ned til ca 70 grader! Når jeg slapp så steg den igjen til 90+, så til OP: sjekk at vifta sitter skikkelig. Prøv å presse den ned mens du måler temp og se om det har noe utfall. Hva faen er det med de viftefestene a? Aldri hatt problemer med de før, noen som har noen tips?
Lefse Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Har du kjent med fingeren på selve kjøleren, er den så varm at du brenner deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå