Gå til innhold

HTC Touch Diamond - Diamanten fra HTC!


Anbefalte innlegg

Test av HTC Touch Diamond

 

htc_td_01_425.jpg

 

De fleste som er interessert i mobiler, har nok lagt merke til HTC Touch Diamond.

Den spesielle baksiden, og den vakre skjermen. HTC har også gitt Diamond et nytt brukergrensnitt som dem har kalt TouchFLO3D. De har også puttet på A-GPS, VGA skjerm, 3.2 megapiksel kamera, HSDPA, og mye annet som du kan glede deg av.

Mobilen har blitt omtalt som en Iphone killer, og dette lurer jeg på hvorfor? Diamond er en helt annen mobil, med bedre spesifikasjoner, og den kjører WM6.

 

Førsteinntrykk

Du får en ganske så fint førsteinntrykk når du ser esken, den er pyramide-lignende eske og den ser utrolig fin ut.

Når du åpner esken så ser du kun mobilen og to headsett, og når du tar den mere opp så følger det med usb-kabel, screenprotector, lader, og litt til. Det er ikke så mye som du får med, men det er nok. Du får med det du trenger.

Screenprotectoren er ganske så bra, man ser ikke man har den på engang og den sitter utrolig godt.

HTC har også gjort noe genialt, det er en lader uten ledning, men den har usbinngang og her får du nytte av usbkabelen. Du plugger usb-kabelen i laderen, og plugger den i. Laderen har ganske så fint design også, den har stilen fra Diamond. Når du har plugget i den, så lyser det en liten logo av HTC.

Jeg har egentlig aldri fått så bra førsteinntrykk av en mobil før.

 

htc-touch-diamond-unboxing-6.jpghtc-touch-diamond-unboxing-4.jpg

 

 

Brukergrensesnitt, batteri og skjerm.

 

Diamond har TouchFlo3D og WM6, hva annet kan bli bedre? Jeg kan innrømme at jeg var skeptisk til WM6 da jeg har aldri hatt en mobil med WM før. Men jeg angrer ikke, du kan jo legge inn hva du vil av programmer, og du venner deg fort til det. TouchFlo3D er en genial ting, du blar deg bortover med fingeren og går til der du vil. Du kan skjekke været, skrive meldinger, skjekke epost og bla i favorittkontaktene dine og osv. Jeg syns dette går ganske kjapt, selv om Amobil.no og andre har sagt at det går tregt. Hvis du laster ned et program, og huker av noen tweaks der så går det lynkjapt. Det er ingenting negativt om TouchFlo3D mener jeg.

 

Batteriet på Diamond er ikke det sterkeste som jeg har sett, og den første dagen jeg brukte den måtte jeg lade den 2 ganger. Det er vel litt pga jeg testet den litt ut, og brukte alle de tingene som man kan bruke på den.

Men du må lade den 2 ganger om dagen hvis du bruker mobilen din som trådløs ruter som jeg gjorde i den første uken da jeg var på ferie. Batteriet blir tappet med engang når du gjør det. Men om du ikke bruker Wifi, og bare gjør det andre så kan det ta 2 dager før du må lade den igjen. Selv bryr jeg meg ikke så veldig mye om det, men det er greit å ha en mobil som varer litt før den må lades om igjen.

 

VGA skjerm har HTC puttet på Diamond. Dette må vel være det beste jeg har sett på en mobil, du bare elsker å se på den i de første minuttene. HTC ga da denne en 2.8'' skjerm, og jeg syns det er litt dumt at dem ikke ga den 0.4'' større skjerm. Da hadde alt vært perfekt. Men man bryr seg ikke så veldig mye om det pga VGA oppløsninga.

Skjermen er knallgod, enkelt og greit!

Anbefaler dere å bruke screenprotectoren hvis du er redd for skjermen som jeg er, man ser ikke engang at man har den på.

 

Design

Diamond sier jeg! Er absolutt den mobilen som har finest design på markedet, den er liten og lett og du kan nyte baksiden på den. Den er preget av bølger som er diamanter og forsiden er blank og fin. Hva mere kan du ønske deg? Den knirker heller ikke, men det er en hake med en sånn mobil. Etter 2-5 min bruk av fingre som er litt fettete er Diamond også det. Du må pusse den hver dag for at den skal være pen.

Jeg bare nyter designet på Diamond tross fingermerkene.

Den går fint i lomma, og du merker den så vidt.

 

Kamera og Video

 

3.2 megapiksler med autofokus, men uten blits? Kamera er kanskje ikkke HTCs beste side, men for all del. Kamera tar gode bilder, minst like gode som K810i. Når du tar bilder ute, så kan den måle seg opp mot KU990 sitt kamera og N95 sitt. Men når du tar bilder inne, da er HTC langt bak. Når dem ikke har tatt med blits engang, så sier det meste seg selv. Bildene som blir tatt ute blir gode, fine farger, god kontrast og dem er gode nok til å sees på pc.

Men det som er poenget er at Diamond ikke er en kameratelefon, og man burde vite det før man kjøper den. Det er en profftelefon med WM.

Men HTC kunne godt få tatt med et 5 megapiksel kamera med blits eller fotolys. Da hadde mobilen vært helt perfekt.

 

Videon på Diamond har jeg dessverre ikke fått prøvd så mye, jeg har prøvd den et par ganger og kvaliten er da helt OK. Får oppdatere her når jeg har fått prøvd å filme litt mere.

 

MP3

 

De fleste har nok lyst på en mobil som har en bra MP3, og på denne får du det. Diamonds sitt egent program ligner på Ipod Touch sin, og programmet til Diamond er veldig lett. Du bare skyver fingeren opp eller til ene siden og så bytter den sang. Genialt!

Men du kan få tak i et bedre program S2P. Den har veldig likt Ipod Touch sitt system, ja den har så likt at man knapt ser forskjell. Dette programmet anbefaler jeg på det sterkeste.

Lyden på de medfølgende headsettene er ikke de beste, men det er en OK lyd. Dog, dem kunne ha puttet på 3.5 jackplugg på Diamond. Men du kan få en kabel som lar deg bruke dine egne headsett. Kabelen er heller ikke dyr.

 

 

Andre funksjoner

Diamond har A-GPS, men ingen GPS program utenom Google Maps som ikke er godt nok. Men du kan kjøpe TomTom og Garmin programvare til den. Selv har jeg TomTom 7, og GPSen er kongebra.

Den får fort fix, og TomTom programvaren er ganske så bra. Du kan like godt legge vekk din GPS om du har en, for denne er absolutt en super på GPS. Dog, om du har lyst på en GPS med litt stor skjerm så får du heller beholde den du har :)

Men jeg har ingenting negativt på GPSen på denne enda.

 

Spillene på Diamond er absolutt gode nok, her får du med 3 spill. Bubble Breaker, Kabal og Teeter. Teeter er da det spillet du fikk på flere brett som du skulle komme deg forbi flere hull og komme til det siste hullet i mål. Her styrer du kulen med bevegelsensoren som sitter i mobilen, og det er genialt enkelt.

Teeter er det beste og det morsomste. Her kan du sitte og spille lenge før du gir deg. Selv er jeg ikke den som spiller på mobilen, men jeg koste meg med Teeter må jeg si.

 

Du får også med MSN, Windows Live programvare og mye mer. Du kan også legge inn tusenvis av programmer, og det er flere gode programmer som er ute allerede og flere kommer det til å bli.

Du kan bruke mobilen din som trådløs ruter, få programvare som gjør mobilen betydlig raskere og legge inn themes, du kan få inn GPS programvare og alt annet.

 

Konklusjon

 

Dette er mobilen for deg som har lyst på en mobil med fint design og spekket av funksjoner.

Du får alt du kan ønske deg av en mobil.

 

Det negative jeg kan si om er batterikapasiteten, og litt middels kamera. Dog er dette ingen kameramobil.

Den får dessverre en karakter mindre på grunn av de tingene, men jeg har veldig lyst til å gi den 6. Men det blir en karakter mindre.

 

Karakter 5/6

Endret av Raste
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Jeg var så dum at jeg tenkte "htc har tidligere hatt bra kvalitet på skjermen, så jeg dropper screenprotector".

 

Angrer.

 

Ripebestandheten på skjermen er rett og slett katastrofalt dårlig.

 

Use protection!

 

Jeg droppet også denne. Har ikke fått en eneste ripe enda. Det på godt over en måned.

Lenke til kommentar

Da missunner jeg deg :)

 

Jeg har den ikke i lommen ilag med andre ting, men jeg har sikkert vært uheldig å kommet borti en slik kortholder som jeg har hengende i lommen.

 

Uansett er det litt for dårlig på en telefon som heter "Diamond" og koster over 4000kr.

 

Nå skjønner jeg at skjermen er avhengig av at man trykker ned den øverste "filmen/skjermen", men når jeg sammenligner med mine eldre HTC modeller (som jeg har hatt i mye lengre tid en denne) så virker det på meg som om holdbarheten er dårligere..

 

Jeg har ingen "småriper" men har noen dype riper som man kjenner godt med neglen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Møkkatelefon:

 

1. Bare du tar på den blir den full av fingermerker og ser grisete ut.

2. Treig. Tar ofte opptil fem-ti sekunder før noe skjer. Dette medførte til å begynne med at jeg trykket altfor mange ganger. Noe av det treigeste jeg har vært borti siden 5 1/4" disketter.

3. Ingen navigasjonsprogramvare. Må kjøpes.

4. Microsoft har fortsatt ikke skjønt SMS, og Window Mobile er krøkkete på det. Ikke HTC sin feil, bortsett fra at SMS ligger under Touch-Flo og blir gjort enda mer krøkkete av det.

5. Batterilevetid som en NMT-telefon i kuldegrader.

 

Når det gjelder innpakningen, er den vel noe av det mest upraktiske jeg har mistet i gulvet. Men det spiller for så vidt ingen rolle, det er jo ikke den du skal dra rundt med.

 

Frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...