Gå til innhold

Tror du på fri vilje?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende hvordan en tråd om noe så viktig og grunnlegende som fri vilje i løpet av en halv side blir omgjort til en tråd om julenissen. Synes det er litt lavmål jeg. Men kanskje unnskyldningen er determinismen? Julenisseposterne bare handler ut fra et mønster som ble determinert allerede ved storesmell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Å tro på julenissen har jo ikke noe med om man er åpen for å tro, det har jo bare med at man har fått såpass intelligens at man vet julenissen er en myte, og at personene som kler seg ut er helt vanlige mennesker. Dette er det samme som og si at går du ut i den og den elva, så kommer nøkken (sikkert ikke alle som har hørt om det: vannmonster som drar deg under vannet så du drukner).

 

Men vi alle vet jo at det ikke er noe monster, utenom en kraftig strøm, og at det blir brukt fra foreldre til barn slik at ungene ikke hopper ut i elva(om de bor nær en). Og det er helt greit det, men når man vokser, får man og intelligens, og da trenger man ikke små historier for og oppføre seg som en person. Man trenger m.a.o blant annet ikke og bli belønnet for og 'være snill hvert år, ellers får man ikke presang' Som barn er dette greit, men som voksen bør man kunne velge hvordan man skal være ut ifra normer og folkeskikk. Og tror man på julenissen som 23 åring(f.eks) blir man sett på som en stor tulling, evt en med problemer blant flertallet av samfunnet, noe jeg ikke ser det spor rart. Skal man klandre noen for det, får man klandre samfunnet, men det er jo mange som allerede gjør det, så...

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Å tro på julenissen har jo ikke noe med om man er åpen for å tro, det har jo bare med at man har fått såpass intelligens at man vet julenissen er en myte, og at personene som kler seg ut er helt vanlige mennesker. Dette er det samme som og si at går du ut i den og den elva, så kommer nøkken (sikkert ikke alle som har hørt om det: vannmonster som drar deg under vannet så du drukner).

 

Det samme gjelder naturligvis Jahve. Gud er julenissen for voksne.

Lenke til kommentar
Tror du på fri vilje? Tror du at det finnes mer enn en mulig fremtid? Eller tror du at valgene dine allerede er blitt tatt?

 

Finnes det fnugg av bevis eller dokumentasjon som kan dreie oddsene over i én retning?

 

Jeg vil si jeg tilhører de mest hardnakkede deterministene.

 

 

Nei, jeg tror ikke på fri vilje. Dette synspunktet er uavhengig av hvorvidt universet er deterministisk eller indeterministisk. Dersom fri vilje faktisk eksisterer, så må det være noe som fungerer uavhengig av alle naturlover, og det høres for meg veldig usannsynlig ut. :) Dessuten, samme hvilken personlig handling man studerer, så ser man at det er bakenforliggende faktorer for at vi "valgte" å gjøre akkurat det.

 

Når det gjelder hvorvidt det er teoretisk mulig å forutse alt i framtiden, så sier kvantemekanikken at da må man kjenne til alle partiklers posisjon og hastighet, og disse to faktorene er det faktisk umulig å måle samtidig. Kjenner man en partikkels posisjon, så kan man ikke måle dens hastighet, og kjenner man en partikkels hastighet, så kan man ikke måle dens posisjon. Men hadde man teoretisk sett likevel hatt disse tallene for alle partikler i universet, så ser jeg ingen grunn til at vi ikke kunne ha forutsett alle fremtidige hendelser. ;) Fritt for å slippe å lage formelen. :p

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
Mens det tilgjengelige empiriske materialet menneskeheten har peker mot kausal determinisme (et partikkel klasker til et annet partikkel i et mønster som kunne vært gjenskapt dersom man kunne satt Big Bang i gang nøyaktig slik det skjedde; ingenting er sånn sett tilfeldig, ei heller oss), er det nytteløst å tro at valgene man, og alle andre, tar er vilkårlige. Derfor: Vi har en oppfatning av fri vilje, og vi skal leve som om vi har fri vilje fordi det er det som gjør oss og andre lykkelige.

 

Forelskelse er kjemiske reaksjoner i hjernen. Én ting er å vite hva som skjer, en annen er å leve et liv.

Det kan godt hende dette er sant, høres troverdig ut, om enn noe kjedelig.

 

Jeg tror at under orden og streng universell kontroll, råder kaos og anarki - som igjen gir kraft og energi til universet. De er en enhet som er likeverdig avhengige av hverandre. Uten det uforutsigbare har ikke forutsigbarheten kraft eller mening. Klarer ikke å forestille meg det ene uten det andre.

SELVFØLGELIG har jeg ikke beviser for dette, kun følelse og intuisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...