Gå til innhold

Tror du på fri vilje?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mens det tilgjengelige empiriske materialet menneskeheten har peker mot kausal determinisme (et partikkel klasker til et annet partikkel i et mønster som kunne vært gjenskapt dersom man kunne satt Big Bang i gang nøyaktig slik det skjedde; ingenting er sånn sett tilfeldig, ei heller oss), er det nytteløst å tro at valgene man, og alle andre, tar er vilkårlige. Derfor: Vi har en oppfatning av fri vilje, og vi skal leve som om vi har fri vilje fordi det er det som gjør oss og andre lykkelige.

 

Forelskelse er kjemiske reaksjoner i hjernen. Én ting er å vite hva som skjer, en annen er å leve et liv.

Lenke til kommentar
om vi ikke har fri vilje må det vel være en måte å finne ut alt som har skjedd og kommer til å skje.

 

Det er teoretisk mulig, men hinsides urealistisk.

 

Jeg betviler at det er mulig i teorien engang, en trenger bare å se på problemet med å mappe alle kjente partiklers bevegelse i våre fire dimensjoner inn i et lagringsmedium, inkludert de lagringsmediet består av. Det går rett og slett ikke.

I tillegg har en mørk materie og kvantefluktuasjoner som gjør det hele skikkelig grisete :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Jeg betviler at det er mulig i teorien engang, en trenger bare å se på problemet med å mappe alle kjente partiklers bevegelse i våre fire dimensjoner inn i et lagringsmedium, inkludert de lagringsmediet består av. Det går rett og slett ikke.

I tillegg har en mørk materie og kvantefluktuasjoner som gjør det hele skikkelig grisete :)

 

Dersomatte dersomatte vi kunne lagret alle disse data, og hadde hatt datakraft nok, ville det ikke vært noe i veien for at det en gang skulle blitt mulig å beregne forover og bakover. Men det går ikke pr. dags dato, og hele prosjektet er tullerusk og veldig lite matnyttig. :)

Lenke til kommentar

Fri vilje? Vanskelig tema. Det er så mye vi ikke vet om våre kropper, sinn og sjeler, at det er komplett umulig, i vårt tidsrom, å finne det ut.

 

Har vi fri vilje? Styrer du hjertet ditt, kanskje? Ikke det nei...

Blir vi kontrollert av "koder" i DNA og hjernen vår? Hva om jeg velger å hoppe forran en buss? Står det kodet inn og?

 

Nei, vanskelig tema. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke på noen skjebne, men det er bare tull at vi har fri vilje. Kan jeg for eksempel velge å tro på julenissen? Nix.

 

hvis du åpner deg så kan du sikkert det :)

 

Du kødder nå, ikke sant?

 

Vi har vilje, men naturen har lagt store begrensninger på den.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
og hva er begrensningen?

 

At jeg ikke kan tro på julenissen.

 

 

nisse.jpg

 

God jul..

 

edit:

*håper de fleste skjønner ironien, men om ikke kan jeg bare si med engang, at dette ikke var alvor. *

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

Benytter anledningen til en koslig juleanekdote.

 

Barna lekte og hadde det gøy, det var få dager til jul og alle geldet seg. Men så kom det "pappa, pappa,kom hiiiit" fra minstemann. To smårollinger rettet hver sin skjelvende pekefinger mot nissedrakten som noen i et øybelikk av åndssvakhet hadde hengt bakerst i et skap en kan nå tak i fra gulvnivå.

"Hva er det der? Bor nissen i skapet" kom det, mens to par tindrende barneøyne så i under og forventning, kjente pappa virkelig nissen!!!?

Hvorpå deres faderlige opphav i all sin visdom sier følgende:

"Nei barn i år blir det ikke noe jul, papa har skutt nissen, flådd av skinnet og hengt det til tørk i skapet."

 

Dette medførte selvfølgelig noe, hyling, tårer forskrekkelse og mutt resignasjon, men kronen på verket var da de håpefulle gjenfortalte historien på barnehagen dagen etter, du kan tro det var en viss stolt selvpåberopt nissejeger som fikk både pass og annet påskrevet så det holdt fra rasende foreldre som gjorde det de kunne for å stagge tåreflom og såre skrik fra meget skuffede barn.

 

Undertegnede hadde ikke en eneste ting med dette å gjøre, men det var nok en lærepenge for hovedpersonen, som faktisk er en ivrig reinsjeger. Om han ikke får tak i sjefen så skal iallefall ikke rudolf slippe unna, hehe :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...