Gå til innhold

Tror du på fri vilje?


Anbefalte innlegg

Jeg tror at vi liker å tro at vi har såklat fri vilje, men har vi da evolusjonert i fra apene så er vi da dyr. Dyr har det vi kaller for instinkt, og disse instinktene er noe preparerte hjerne hendelser som gjør det mulig for f.eks. trekkfugler å dra sørover på et bestemt tidspunkt, det gjør at bjørnenen går i hi på et bestemt tidspunkt og det gjør også at f.eks. katter har løpetid på et bestemt tidspunkt.

 

Vår hjerne er nok mer utviklet enn de fleste andre skapninger vi vet om. Men, jeg tror nok det hjernen som styrer det hele. Og ikke at det er vi som styrer den så mye som har lyst til å tro. Ta f.eks. når du er sulten. Da går du å får i deg mat, og det fordi kroppen fortalte deg det. Men, om du er sulten og ikke orker å gå spise noe, så er det også det samme der kroppen ikke orker å gå etter noe å spise. Et nytt eksempel. Går du på kino med venner/kjæreste fordi du har lyst, eller fordi hjernen din føler at du trenger å sosialisere deg og dermed kommer du fram til konklusjonen?

 

Ikke så lett å formulere det jeg mener, men jeg velger å tro at det er hjernen som styrer det meste. At det rett og slett bare er kombinasjonen av at hjernen vår føler vi trenger det som blir tenkt på, og at vi føler at hjernen vår forteller oss at vi har "lyst" til det.

 

Jeg skrev i dette innlegget fordi dette interesserer meg, men jeg velger å tro at det heller er den filosofiske trangen hjernen min har, som fortalte meg at jeg burde skrive her siden jeg er en tenker/grubbler?

 

Håper dere forstår meg =P

MvH. Johsse

Endret av Johsse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror jeg på fri vilje? Ja. Tror jeg på determinismen? Ja.

 

Jeg ser på determinismen som teoretisk riktig, men mener samtidig at fri vilje er det praktisk riktige.

 

For å utdype litt mer: i teorien ville det, om man hadde fulgt hvert minste elektron i hvert minste atom helt siden starten av universet, så hadde det - i teorien - vært mulig å forutse alt som skjedde i ettertid. Men dette er selvfølgelig helt umulig. I dag klarer vi å forutse banen til gjenstander innenfor kontrollerte tilstander, for eksempel et laboratorium, med 100% nøyaktighet. Det går også til en viss grad utenfor også - men det er umulig å gjøre det med full nøyaktighet, fordi ukontrollerte forhold som vind er helt uforutsigbar i mindre målestokk. Og når man støter på så mange problemer med en liten gjenstand, blir en ting som en hjerne helt umulig å forutse.

 

Og av den enkle grunn at determinismen er ugjennomførbar, har vi på et praktisk plan fri vilje. Jeg kan gjøre akkurat det jeg vil med den kroppen jeg er utstyrt med, og med den kan jeg utrette store ting. Praktisk talt er det nettopp det jeg gjør nå som legger grunnlaget for fremtiden min, og ikke det en ape gjorde for noen millioner år siden. Det var kanskje den apen som la grunnlaget for at jeg er her i dag, og nå er det opp til meg å legge grunnlaget for fremtiden til meg selv og mine etterkommere. Det er opp til meg hva jeg vil gjøre med mitt liv.

 

En som ikke har forståt hva fri vilje er. Ja du gjør hva du vil, men du kan ikke bestemme hva du vil. Dette er viljens frihet. Er viljen din fri til selv og bestemme den retning den tar ? Såklart ikke så lenge du påvirkes er dette en umulighet, frihet betyr at du ikke påvirkes at du er din egen mester på all vis.

Ja du tar valg, men dette er ikke frihet fordi valgene baserer seg på viljen og viljen er basert på den informasjonen den har tilegnet seg nemlig arv og miljø. Arv og miljø kontrolerer ikke du, du er ikke en almektig gud med all viten som aldri kan skifte mening eller påvirkes av faktorer utenfor deg selv. Det er dette som ligger i begrepet fri vilje.

Kjangsen for at vi har fri vilje er null det ligger i begrepet. Kjangsen for at vi har tilfeldig vilje er like stor som kjangsen for at en film får nytt plot hver gang etter at du har spolt den tilbake. Kjangsen for delvis fri vilje er like stor som kjangsen for at alle de andre menneskelagde ideene er sanne guder osv. det er noen milliarder. Kjangsen for at vi har delvis tilfeldig vilje er like stor som kjangsen for at et tre eller en stein plutselig skifter form upåvirket av annet materie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...