Gå til innhold

Har Gud perfekt moral?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er handler rett og galt / moral om å ta hensyn til andre menneskers lykke og lidelse?

 

Sier intuisjonen din noe annet?

 

Kan du gi meg et eksempel på en moralsk sannhet? Hvordan kan man finne slike?

 

Om det er rett eller galt å kidnappe barn. Man må se på konsekvensene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan man finne slike?

Det er veldig enkelt faktisk. Det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg, unngår du å gjøre mot andre. Er faktisk ikke vanskeligere enn som så.

Hva om disse andre gjør noe mot deg, som de gjerne ser at du gjør mot dem, men som du ikke vil at de skal gjøre mot deg; om "mot andre" begrenses til "mot andre mennesker", kan jeg fort komme opp med følgende problemer:

- Bødler, dommere, politimenn, parkeringsvakter, soldater, paparazzi, dør- og telefonselgere, ...

- Undertrykkelse, fordommer, tortur, diskriminering, apati til andres lidelse, offentlige uthengninger, brudd på åndsverksloven, sniking i kø, mobbing, folk på bussen som vil snakke med deg om været, folk på bussen som ikke vil snakke med deg om været, båssetting og andre hersketeknikker, løgn, svindel, Crazy Frog ...

 

Jeg synes den gyldne regel fort blir vanskelig med all denne (positive/negative) egoismen flytende omkring. :)

 

 

Hvorfor er handler rett og galt / moral om å ta hensyn til andre menneskers lykke og lidelse?

Sier intuisjonen din noe annet?

Så det er intuisjonen (min) som definerer rett og galt.

Vil det si at moral demokratisk? Og da videre: Er sannhet demokratisk?

 

 

Kan du gi meg et eksempel på en moralsk sannhet? Hvordan kan man finne slike?

Om det er rett eller galt å kidnappe barn. Man må se på konsekvensene.

Er utilitaristisk moral den sanne moral? Kan du egentlig bevise for meg at det er galt å kidnappe et barn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...