Gå til innhold

Har Gud perfekt moral?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Han vil alle mennesker godt. Men så har vi.. Fri vilje.

 

Vil alle mennesker hverandre godt?

 

Det er utrolig mange mennesker som skriker og klager når Gud ikke hjelper dem. Men takker de ham når han hjelper dem?

 

Gud skapte oss med fri vilje. Ting må gå sin naturlige gang. Om en person velger å drepe meg er ikke det Gud sin feil. Det er mennesket som drepte meg sin feil.

Lenke til kommentar
Ja. Han vil alle mennesker godt. Men så har vi.. Fri vilje.

 

Kjenner du ”han” personlig? Gud har ansvaret for svært mange individer på kloden, jeg vil være dypt imponert dersom du har innsikt i hans vide agenda.

 

Vil alle mennesker hverandre godt?

 

Nei, ville ikke det gitt en deprimerende tilværelse?

Gud skapte oss med fri vilje.

 

Fri vilje er en lekende fin metode. Hva skjer med de som ikke kan forvalte sin egen tilværelse etter beste måte, f.eks. psykisk syke mennesker? Man må ikke være klar i hodet for å ønske seg et knull med sykepleieren.

Hvordan skal et medfødt sykt sinn kunne nullstilles mot himmelferden når det er medfødt?

 

Så vidt jeg vet er du et resultat av et samleie mellom mann og kvinne. En fornuftig forklaring som ikke krever overnaturlighet. Hvorfor ikke ta til takke med den enkleste forklaringen?

Lenke til kommentar
- Gud har perfekt moral

- Gud er allmektig

- Gud er allvitende

 

... "fri vilje" ...

 

En allmektig gud har all makt, også over vår vilje.

En allmektig gud kan velge å gjøre seg selv u-allmektig, ved å gi oss makt over vår frie vilje.

Men en u-allmektig gud kan ikke gi seg selv allmakt.

 

Derfor er enten Gud ikke allmektig, eller så har vi ikke fri vilje.

Lenke til kommentar
Det er utrolig mange mennesker som skriker og klager når Gud ikke hjelper dem.

 

Hva var rettferdigheten da titusenvis av uskyldige døde som følge av tsunamien i 2004? Har Gud gitt naturkreftene fri vilje?

 

Gud er ovenfor vår forståelse

 

Han kan gjøre alt, vite alt

 

man kan ikke spørre om moralen hans er god eller ond siden humane regler ikke påvirker ham.

 

Kilde?

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Guds moral er ikke bare uverdig universets skaper. Den er uverdig mennesket.

 

Ja. Han vil alle mennesker godt. Men så har vi.. Fri vilje.

 

Har man ikke fri vilje i Himmelen, sier du?

 

Det har jeg da aldri sagt, eller insinuert. Tviler på at verdens krigførere ender opp i himmelen, i og med at med ekte tro på Jesus i hjertet, ville de aldri frontet krig i det hele tatt. Jeg kommer ikke til å drepe og værra jævlig i himmelen, og jeg oppfører meg heller ikke sånn her, selvom jeg er i makt til å gjøre det. Ser du? Fri vilje.

 

Og til det du sa om naturkatastrofer; jeg kan ikke svaret på alt, og det kan faen ikke du heller, om jeg spør deg ut om vitenskaplige forklaringer på alt. Spør ham sjølv hva han mente med det da vel, er ikke så forbanna vanskelig. Og svarer han deg ikke; nei, da stiller du feil spørsmål, eller så har du intet forhold til ham. Hvordan få et forhold til ham, sier du? Spiller vel ingen rolle for din del, du er for feig til å prøve i det hele tatt. Hadde du turt å oppsøke en menighet f. eks, og be om forbønn? Tviler sterkt på at du hadde turt, foran venner, familie og bekjente.

Lenke til kommentar
Tviler på at verdens krigførere ender opp i himmelen, i og med at med ekte tro på Jesus i hjertet, ville de aldri frontet krig i det hele tatt. Jeg kommer ikke til å drepe og værra jævlig i himmelen, og jeg oppfører meg heller ikke sånn her, selvom jeg er i makt til å gjøre det. Ser du? Fri vilje.

 

Hvorfor har vi fri vilje? Gud er ikke god om han gir oss muligheten til å utføre synd når han kan sette restriksjoner på det.

 

 

Og til det du sa om naturkatastrofer; jeg kan ikke svaret på alt, og det kan faen ikke du heller, om jeg spør deg ut om vitenskaplige forklaringer på alt.

 

Det har ikke gått opp for deg isbit nettopp punkterte troen din med solide logiske argument?

 

 

Spør ham sjølv hva han mente med det da vel, er ikke så forbanna vanskelig.

 

Jeg får det ikke til. Kan ikke du spør ham for meg? Jeg er svært spent på svaret.

 

 

Hvordan få et forhold til ham, sier du? Spiller vel ingen rolle for din del, du er for feig til å prøve i det hele tatt. Hadde du turt å oppsøke en menighet f. eks, og be om forbønn? Tviler sterkt på at du hadde turt, foran venner, familie og bekjente.

 

Jeg var svært kristen frem til jeg var elleve år gammel. Gud var, og Gud forblir lite snakkesalig. Det har slått meg at han sliter med sosialproblemer.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Det har jeg da aldri sagt, eller insinuert. Tviler på at verdens krigførere ender opp i himmelen, i og med at med ekte tro på Jesus i hjertet, ville de aldri frontet krig i det hele tatt. Jeg kommer ikke til å drepe og værra jævlig i himmelen, og jeg oppfører meg heller ikke sånn her, selvom jeg er i makt til å gjøre det. Ser du? Fri vilje.

 

Og til det du sa om naturkatastrofer; jeg kan ikke svaret på alt, og det kan faen ikke du heller, om jeg spør deg ut om vitenskaplige forklaringer på alt. Spør ham sjølv hva han mente med det da vel, er ikke så forbanna vanskelig. Og svarer han deg ikke; nei, da stiller du feil spørsmål, eller så har du intet forhold til ham. Hvordan få et forhold til ham, sier du? Spiller vel ingen rolle for din del, du er for feig til å prøve i det hele tatt. Hadde du turt å oppsøke en menighet f. eks, og be om forbønn? Tviler sterkt på at du hadde turt, foran venner, familie og bekjente.

 

Kjære litte Gitarstreng, nå må du roe ned gemyttene!

Endret av isbit
Lenke til kommentar

Siden vi ikke forstår Gud eller hvem han er, så er det også meningsløst å diskutere det, som om vi vet det, på basis av hva vi måtte mene eller den mangelfulle informasjonen vi måtte ha.

 

Dersom vi aksepterer bibelen som sier at Gud er fullkomment god, så blir det en selvmotsigelse å si at Han ikke er god, så da har vi valget mellom å tro og si at vi ikke forstår Gud, hans veier eller hans tanker, eller å ikke tro og fornekte hans eksistens på bakgrunn av nevnte selvmotsigelse.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
så da har vi valget mellom å tro og si at vi ikke forstår Gud, hans veier eller hans tanker,

 

"And God said, Let us make man in our image, after our likeness..." - utdrag fra Genesis 1:26

 

"So God created man in his own image, in the image of God created he him; male and female created he them." - Genesis 1:27

 

 

Hva tror du menes med bibelversene linket til ovenfor? Hvilke likheter er det mellom mennesket og Gud?

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...