Gå til innhold

Netcom tar betalt for ubrukelig tjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Billing-systemene til operatørene har alltid vært fulle av søppel. Noen av dem gjør det faktisk mulig å ringe gratis ved hjelp av litt kreativitet. Nei, jeg forteller ikke hvordan, jeg har ikke tenkt å pådra meg millionsøksmål!

Det er ikke tull engang. Men vi har vell vært gjennom dette før mia_tuk :) Generelt er det mye tull med både billing-systemene og selve faktureringssystemene hos de fleste. Og enda verre er det hos SIP leverandørene. To ganger har jeg glemt å betale regning til min SIP leverandør (den kommer hver 3. måned på mail og forsvinner lett i mengden). Sist gang var den forfalt med over en måned da jeg endelig så den. Har aldri hørt et pip fra dem, ingen purring, og telefonen har aldri blitt stengt. :)

 

Jeg hadde inntrykk av at den nye maksprisen bare gjaldt WAP og ikke bruk av telefon som modem?

 

Nettopp, det er jo sikkert det Netcom har ønsket du skal tro.

Submariner: Kan du bekrefte at det gjelder all datatrafikk og ikke bare WAP? For nøyaktig et år siden fikk jeg nemlig følgende beskjed fra Netcom:

Makspris på 20 kr gjelder kun WAP på selve telefonen. Skal du benytte telefonen som modem til en datamaskin, benytte e-postklient på telefon etc. anbefales Datamania for å få en makspris på den trafikken. Se https://netcom.no/tjenester/internettpamobi.../datamania.html

 

mvh XXXXX XXXXXXX

Kundesenter NetCom as

Lenke til kommentar
Submariner: Kan du bekrefte at det gjelder all datatrafikk og ikke bare WAP? For nøyaktig et år siden fikk jeg nemlig følgende beskjed fra Netcom:
Makspris på 20 kr gjelder kun WAP på selve telefonen. Skal du benytte telefonen som modem til en datamaskin, benytte e-postklient på telefon etc. anbefales Datamania for å få en makspris på den trafikken. Se https://netcom.no/tjenester/internettpamobi.../datamania.html

 

mvh XXXXX XXXXXXX

Kundesenter NetCom as

 

 

Det er samme kundeservicen som har fortalt at man trenger Datamania, til tross for at den har vært overflødig over lengre tid.

 

Kan bekrefte at tre personer jeg jobber med ofte surfer med mobilen som modem tilkoblet laptop og aldri betaler mer enn 20 kr dagen. Dette med privatabonnement uten noen ekstra datatjenester alá Datamania, Connect Fritid e.l. Netcom har ikke noe system som skiller mellom http eller wap-trafikk, slik Telenor drev med tidligere.

 

Kan godt hende de kommer til å implementere dette i fremtiden, men per dags dato har de ikke det.

 

Edit: I mangel på mer spennende ting å gjøre på jobben nå så ringte jeg Netcom kundeservice og spurte. Oppga en kollega sitt telefonnummer siden jeg er Telenor-kunde selv. Svaret jeg fikk var at det var 20 kr makspris per dag for all datatrafikk gjennom mobilen, og kundebehandler svarte ja da jeg eksplisitt spurte om dette også gjaldt om man brukte mobilen som modem mot bærbar pc. Det var derimot 50 kr i makspris om man bestilte tjenesten Connect Fritid.

 

Overrasker meg dog ikke om jeg får et annet svar hvis jeg treffer på en annen kundebehandler.

Endret av Submariner
Lenke til kommentar
Netcom har ikke noe system som skiller mellom http eller wap-trafikk, slik Telenor drev med tidligere.

Men kan det tenkes at de skiller mellom trafikk på port 80 og trafikk på andre porter?

 

For meg spiller det ingen rolle, det blir bare en prinsippsak dersom Netcom har gitt meg feil svar.

Lenke til kommentar
Netcom har ikke noe system som skiller mellom http eller wap-trafikk, slik Telenor drev med tidligere.

Men kan det tenkes at de skiller mellom trafikk på port 80 og trafikk på andre porter?

 

For meg spiller det ingen rolle, det blir bare en prinsippsak dersom Netcom har gitt meg feil svar.

 

Det er fullt mulig for de å gjøre det, men ser ikke ut til at de har implementert en slik løsning.

 

Hele artikkelen her på Amobil underbygger jo at kundeservicen til Netcom har drevet feilinformering siden de har basert informasjonen sin på en tjeneste ingen har behøvd på lenge.

Lenke til kommentar
Dersom man har Connect som tilleggstjeneste overstyrer dette det vanlige pristaket på 20,- per dag for mobilabonnementet. For eksempel har SmartTalk med tilleggstjenesten Connect Fritid en makspris på 50,- per dag på data.

 

Spørsmålet er jo hvor juridisk holdbart dette er den dagen noen klager dem inn. Virker strengt tatt veldig rart å ha en universal makspris på 20 kr som skal overstyres i negativ retning av en tilleggstjeneste. Betal mer for mindre osv.

Lenke til kommentar
Dersom man har Connect som tilleggstjeneste overstyrer dette det vanlige pristaket på 20,- per dag for mobilabonnementet. For eksempel har SmartTalk med tilleggstjenesten Connect Fritid en makspris på 50,- per dag på data.

 

Spørsmålet er jo hvor juridisk holdbart dette er den dagen noen klager dem inn. Virker strengt tatt veldig rart å ha en universal makspris på 20 kr som skal overstyres i negativ retning av en tilleggstjeneste. Betal mer for mindre osv.

Tøv. Man betaler ikke mer for mindre - man betaler en fast pris for fri bruk i en definert periode (som blir billigere), men da må man også betale mer utenfor den definerte perioden. Ingen tvinges til å ha tilleggstjenester, så dersom man vil ha det må man godta prisene som gjelder for det. Det eneste grunnlaget for klage her er "jeg vil ha det billigst mulig, og denne tjenesten oppfyller ikke det for meg", noe som jo selvfølgelig er helt meningsløst - da kan man velge Connect Premium istedet, og få en totalpris på 499,- per måned uansett hvor mye data man bruker.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er jo hvor juridisk holdbart dette er den dagen noen klager dem inn. Virker strengt tatt veldig rart å ha en universal makspris på 20 kr som skal overstyres i negativ retning av en tilleggstjeneste. Betal mer for mindre osv.

 

Dette er selvfølgelig juridisk holdbart. Du betaler ikke mer for mindre, du betaler derimot mindre for mye bruk i friperioden. Hvis du ikke bruker nettet på mobilen mye i denne perioden, så velger du selvfølgelig ikke denne tjenesten men derimot holder deg til maksprisen på 20 kr dagen eller kjøper fri bruk hele døgnet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...