Gå til innhold

Spm om Half life spillene

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Har spilt disse geniale spillene, men er noe i historia jeg ikke skjønner.

1. I det første Half Life (og forsåvidt i Blue Shift og Opposing Force) er "The Vortigans" slemme. Hvorfor er de snille i HL2? Kanskje noen kan gi en forklaring på alt som skjedde mellom HL(1) og HL2?

2. I starten av HL2 når du måter Alyx så kommer man til et bilde av Dr. Breen. Alyx sier da noe sånt som "Remember him from Black Mesa?". Men jeg kan ikke huske å ha sett han i  HL(1). Får man se han?

3. Menner jeg leste en plass at Eli Vance og Dr. Isaac Kleiner også var med i Black Mesa incident. Kan ikke huske at jeg har sett de heller. Alså kan jo være at Dr. Kleiner Bare var en random forsker der?

4. Hvorfor er Dr. Breen slem i HL2?

5. En annen ting litt merkelig ting er Gordon + Alyx. Det trenger jo ikke bety noe. Men for å tippe en alder, så sier jeg Alyx=20-25år og Gordon=40-50år. Og i mine øyne ser de ut til å kunne bli et par.

6. Når vi er inne på alder skjedde ikke alt i HL(1) ca 20 år før HL2? Da vil det si at Alyx ble førd rundt samme tid som Black Mesa incident?

7. En til ting jeg ikke har fått med meg er hvorfor militæret kom til Black Mesa. Hadde ikke de ordre om å drepe alle? Og hvor er militæret i HL2? Ble de zombier?

Kommer sikkert på flere ting jeg lurer på...

Edit: Før HL2 kom ut ble vist Valve hacket. Tror jeg leste at hackerne fikk lurt ut en beta av HL2, og at Valve forandra spillet pga det. Hvordan var spillet før de forandra det?

Endret av JFM
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1. Gordon Freeman løste de fra slaveriet til The Combine. Nihilant (sistebossen) var "linken" til dette slaveriet.

2. Du ser han ikke, men han var administratoren til Black Mesa.

3. De to var to av de tre hovedforskerne ved Black Mesa. Du snakker med dem før du går inn i testkammeret.

4. Han er The Combines sin "nikkedokke". Han overgav jorden til The Combine under syvtimerskrigen, med lovord om å få folket over til The Combine uten krig.

5. Gordon Freeman er 28 år. Alyx var ganske ung da ulykken skjedde i Black Mesa. Det har gått ca. 10 år siden den ulykken til vi ankommer HL2. Det blir nevnt at Alyx mange ganger var med faren (Eli) på jobb.

6. Se forrige

7. Ja, de skulle fjerne alle bevis. Millitæret ble enten drept under syvtimerskrigen, og brukes som vakter (også gjerne hjernevasket).

Endret av TCi
Skrevet

Han er det i begge spillene. Han blir satt i dvale etter det første spillet. Derfor nevner Eli Vance at Gordon ikke har blitt eldre siden sist han så han.

Skrevet
Edit: Før HL2 kom ut ble vist Valve hacket. Tror jeg leste at hackerne fikk lurt ut en beta av HL2, og at Valve forandra spillet pga det. Hvordan var spillet før de forandra det?

Før Valve ble hacket skulle man egentlig komme seg til Borealis skipet allerede i HL2, og dra og sose der og skyte combines og stalkers. Det er det eneste jeg kommer på som er fakta, men du finner sikkert noe mere på Wikipedia eller lignende sider.

Skrevet

Fantes "The Combine" i den tiden da HL foregikk? Også Syvtimerskrigen? Er en god stund siden jeg spilte HL spillene så jeg har nok glemt en del..

Skrevet

De var ikke med i spillet, men skal visst være en av grunnene til at skapningene fra Xen kom til jorden. Det var visst også de som kontrollerte Nihilant, som er sistebossen i HL1, og han som kontrollerte alle slavene.

Skrevet

The Combine er ikke en rase, det er et "fellesskap" av forskjellige raser, for å lage den "perfekte rase". Mener det var det som var saken hvertfall.

De var på Xen før menneskene. The Combine visste ikke om jorden før ulykken.

Skrevet

Vi vet vel bare de som holdt til i Xen, i tillegg til The Combine. Xen hadde ganske mange raser. De store larvene i HL2 er Advisors (ikke navnet på rasen, men da lederene), slavene er Stalkers.

Skrevet

Ok, bare bruker denne tråden fordi jeg trenger å få dere med på diskusjonen.

Spilte nettopp igjennom åpningsscenen i HL2 igjen. GMan vekker deg og alt det der, og whoops ut av intet kommer Barney og plukker deg opp, som ikke er overrasket over å se deg i det hele tatt.

Når du senere kommer til Kleiners Lab, står HEV suiten klar og venter på deg, og alle virker svært forberedt på at du kommer.

Kan ikke huske om dette har blitt oppklart i de senere spillene, men siden Gman er den eneste som kan vekke deg ut av "dvalen", må jo han ha sagt fra til gjengen at du kommer? Ergo; han er på Eli/Kleiners lag. Dette henger jo godt sammen med "our mutual friend" som Eli nevner på slutten..

Innspill noen?

Skrevet
Ok, bare bruker denne tråden fordi jeg trenger å få dere med på diskusjonen.

Spilte nettopp igjennom åpningsscenen i HL2 igjen. GMan vekker deg og alt det der, og whoops ut av intet kommer Barney og plukker deg opp, som ikke er overrasket over å se deg i det hele tatt.

Når du senere kommer til Kleiners Lab, står HEV suiten klar og venter på deg, og alle virker svært forberedt på at du kommer.

Kan ikke huske om dette har blitt oppklart i de senere spillene, men siden Gman er den eneste som kan vekke deg ut av "dvalen", må jo han ha sagt fra til gjengen at du kommer? Ergo; han er på Eli/Kleiners lag. Dette henger jo godt sammen med "our mutual friend" som Eli nevner på slutten..

Innspill noen?

Barney var utkledd som Combine Police og overvåket, og så på overvåkningskameraene. Der merket han deg, og han drar deg til siden, og viser tydelig at han er overrasket over å se deg. HEV suiten hadde de vel klar til at Kleiner, Barney eller Alyx kunne bruke, men så dukket jo Gordon opp, som hadde bedre bruk for den enn de andre.

Skrevet

Ok, men når du så løper videre etter Lab-en, og ender opp i den kontaineren med vortigaunten og han ene randomen, så sitter de jo å ser på Gman på tv i det du faller ned i kontaineren.. Og de virker heller ikke noe særlig annet enn mildt overrasket.

Skrevet
Ok, men når du så løper videre etter Lab-en, og ender opp i den kontaineren med vortigaunten og han ene randomen, så sitter de jo å ser på Gman på tv i det du faller ned i kontaineren.. Og de virker heller ikke noe særlig annet enn mildt overrasket.

De visste jo forsåvidt at du var på vei, ettersom rebellene og Kleiner prater sammen via radionettet.

Skrevet

Mener du at det absolutt ikke er noen connection her? Hva med at de sitter og ser på Gman på tv?

Vortigaunts har jo samme "egenskaper" som Gman til en viss grad, det ser vi jo i episode1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...