Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Poenggrenser for 2008


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan har du klart å fått 65,2 poeng eller mer? Kommer du rett fra vgs?

Har du et snitt på sånn 5,5 i karakterer da, og alle studiepoengene (10 poeng)

Hadde 5,75 i karaktersnitt og fikk 8,5 poeng for å ha tatt fordypning i matte, fysikk og kjemi. :)

 

 

Jeg visste forresten ikke at poenggrensene blir offentliggjort i morgen. Beklager! :whistle:

 

Men hvordan klarte du å få så mange 6 - ere? Har du sittet 24/7 med lekser, eller er du bare dritsmart?

Følte jeg stresset "mye" (hadde ikke giddet mer) for å få 5,1 i karakterer uten poeng!

Vel, det var en fin kombinasjon. Jeg satt en del og leste spesielt godt til historie- og religionsprøver (skrev titalls sider med sammendrag fra boka og skrev ut arkene og pugget på bussen osv.) , og jeg sørget for å jobbe jevnt i realfagene og i språkfagene. Da gikk det veldig bra med karakterene. Jeg jobbet jo for å få 18 seksere, men fikk tid til mye annet også. :p

 

Noe du mest sannsynlig aldri kommer til å angre på :)!

Lenke til kommentar

Hvordan tror dere oddsen for å komme inn på medisin, Oslo, start høst neste år hvis man søkte i år med en poengsum på 66,0 ? Jeg har hatt kjemi, fysikk og matematikk i 2 år. Neste år får jeg en poengsum på 60,5, men da vil jo også poenggrensene sikkert synke med noen poeng. Men dersom man har et karaktersnitt på, la oss si, ca. 5,75, tror dere man har sjansen til neste år, da? Ja, jeg vet at det er umulig å kunne spå noe sikkert her og nå, men har dere noen formening om hva som er sannsynlig? Tror dere økningen på poenggrensen i år (64,3 --> 65,2) skyldtes at mange ville søke før de nye opptaksreglene, og at det vil bli litt roligere neste år igjen? Eller blir rett og slett medisinstudiet mer og mer populært? Noen som vet eller har noen synspunkter? Takker for svar! ;)

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg synspunkter på ordinærinntaket, medisin Uio, høst og vår 09/10!

 

Jeg har, med hjelp fra avrundingstasten på Excel, 5,8 i snitt (les: 5,77). Ikke spørr hvorfor jeg ikke søker primær, laang historie... Videre vil jeg få 2 studiepoeng + 2 alderspoeng, da er vi oppe i 62 poeng. Kontra den gamle reformen ser det ikke ut som om jeg vil komme inn, men synes det er litt for dumt med tanke på at jeg har så gode karakterer :roll: Litt naiv tankegang her... Åhh, irriterende at jeg fikk den utrolig fikse ideen å studere medisin - nå må jeg drive å ta småemner i to år bare for å komme inn. Irriterer meg grenseløst over alle 25++++-åringene som sitter der med alle alderspoengene og poeng fra høyere utdanning, som presser ordinærgrensene til stadig nye høyder :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg tror du, Kynisk89, på lik linje med meg kan slappe av med tanke på neste års inntak. Okey, det kan jo hende det bare kommer inn nerder med 5,8 i snitt på medisinstudiet, for alt jeg vet... Men likevel velger jeg å tro at jeg kommer inn med primærvitnemålet mitt neste år. Det er da ikke sååååå mange som har 5,8 i snitt, vel? Og dessuten er vel kombinasjonen 18-20 seksere+resten femmere OG å være et medmenneske relativt sjeldent nok til at vi sikkert kommer inn neste år, også på primærkvoten. Men jeg er på ingen måte sikker..

Lenke til kommentar
Jeg tror du, Kynisk89, på lik linje med meg kan slappe av med tanke på neste års inntak. Okey, det kan jo hende det bare kommer inn nerder med 5,8 i snitt på medisinstudiet, for alt jeg vet... Men likevel velger jeg å tro at jeg kommer inn med primærvitnemålet mitt neste år. Det er da ikke sååååå mange som har 5,8 i snitt, vel? Og dessuten er vel kombinasjonen 18-20 seksere+resten femmere OG å være et medmenneske relativt sjeldent nok til at vi sikkert kommer inn neste år, også på primærkvoten. Men jeg er på ingen måte sikker..

 

Problemet er bare at primærvitnemålstoget mitt har forlatt stasjonen for lenge siden. Har gått fra å være drop-out kid til "skoleflink" på rekordtid - og må nå basere meg på mitt gode ordninærvitnemål med 21 seksere, noen femmere og én firer (f** ta Shabana Rehman...). Likevel tror jeg ikke dette holder til opptak neste år. Men, har fulgt med på innleggene dine i med. stud. tråden - skal ikke du begynne å studere medisin nå? Hadde vært ønskelig om man kunne inkludere grad av medmenneskelighet i poengberegningene ja, men ikke helt enkelt. Dessuten vet jeg ikke hvor medmenneskelig jeg er, hence my username ;) Tror nok jeg burde holde meg langt unna allmennlegekontor iallefall, der tror jeg nok en vil oppleve mye sutring pga. bagatellmessige lidelser. I tilfeller hvor pasientene derimot har grunn til å "sutre" har jeg ingen problemer med å vise medmennskelighet. Oops, ble visst en liten digresjon her... :cool:

Lenke til kommentar
Problemet er bare at primærvitnemålstoget mitt har forlatt stasjonen for lenge siden. Har gått fra å være drop-out kid til "skoleflink" på rekordtid - og må nå basere meg på mitt gode ordninærvitnemål med 21 seksere, noen femmere og én firer (f** ta Shabana Rehman...). Likevel tror jeg ikke dette holder til opptak neste år.

Hm, jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener. Mener du at 21 seksere, 1 firer og resten femmere ikke holder til å komme inn på primærvitnemålskvoten neste år?! Hvorfor må du basere deg på ditt gode ordinærvitnemål? Har du forbedret noen av karakterene eller?

 

Unnskyld hvis jeg virker dum nå! Innlegget ditt er sikkert helt opplagt. :whistle:

Lenke til kommentar
Problemet er bare at primærvitnemålstoget mitt har forlatt stasjonen for lenge siden. Har gått fra å være drop-out kid til "skoleflink" på rekordtid - og må nå basere meg på mitt gode ordninærvitnemål med 21 seksere, noen femmere og én firer (f** ta Shabana Rehman...). Likevel tror jeg ikke dette holder til opptak neste år.

Hm, jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener. Mener du at 21 seksere, 1 firer og resten femmere ikke holder til å komme inn på primærvitnemålskvoten neste år?! Hvorfor må du basere deg på ditt gode ordinærvitnemål? Har du forbedret noen av karakterene eller?

 

Unnskyld hvis jeg virker dum nå! Innlegget ditt er sikkert helt opplagt. :whistle:

 

Stemmer - tatt opp fag, samt tatt nye fag for å få realfagspoeng.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hvor mange poeng er normalt å få i realfagspoeng når man søker seg til mediin, odontologi, farmasi, nanoteknologi osv. Er det 8-9 ekstrapoeng de fleste får som søker slike studier (som krever høye karakterer)?

 

Edit: beklager at jeg ikke la merke til at tråden var såpass gammel, men håper fortsatt noen kan komme med et klokt svar. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Hvor mange poeng er normalt å få i realfagspoeng når man søker seg til mediin, odontologi, farmasi, nanoteknologi osv. Er det 8-9 ekstrapoeng de fleste får som søker slike studier (som krever høye karakterer)?

 

Edit: beklager at jeg ikke la merke til at tråden var såpass gammel, men håper fortsatt noen kan komme med et klokt svar. :)

 

Det er sikkert folk her som kan dette bedre enn meg, men fra og med høst 2009 fjernes realfagspoengene (eller var det fordypningspoengene?) så man maks kan få 4 ekstrapoeng.

Lenke til kommentar

Primær er om du hopper rett fra videregående til universitet/høyskole e.l. (og at du ikke har tatt opp igjen noen fag). Sånn kort fortalt.

 

Du havner i ordinær kvote om du vil ta i bruk dine eventuelle alderspoeng, militærpoeng eller at du har forbedret karakterer i fag.

 

Det var det jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...