Gå til innhold

Canon 1D Mark III - ISO 6400 og lukkertid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kan klare å holde et monopod helt i ro om man støtter det mot noe ;) Men da bruker man det jo ikke helt som det er tenkt ;)

To problemer med det. Det er ikke alltid noe å lene seg mot, og det faktum at du ALDRI klarer å stå helt stille, selv med monopod mot en vegg. Monopoden stabiliserer deg, men den er ikke et stativ, et stativ står stille.

Lenke til kommentar

Nei, fordi et menneske aldri kan være helt statisk. Hadde du klart å ta et bilde på ti sekunder? Om svaret er nei sto du ikke helt stille.

 

Du kan håndholde lange eksponeringstider (og dermed stå ganske stille) med monopod, men du klarer ikke stå helt stille.

 

Skal kameraet stå helt stille må det enten sitte på gulvet, eller på en tripod.

Lenke til kommentar

Skarpt er jo et definisjonsspørsmål, men prinsipiellt enig med Simon.

For mange er det ikke skarpt før vi snakker bunnsolid stativ ala Sachtler i tillegg til opplagte ting som speillås og trådutløser.

 

Selv om Olsen kanskje primært tenkte på kortere brennvidder, legger jeg inn et eksempel.

Gjorde en liten test for litt siden.

300mm f/4 IS på stativ, trådutløser og lukkertid i det kritiske området, dvs 1/25s.

100% utsnitt.

 

post-21338-1216585758_thumb.jpg

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Huff, dårlig testing tidligere får ta skylden for uvitenheten, funket jo knall :)

 

Men får ikke lock-up + selvutløser da :(

 

Det burde du få... mitt Canon Eos 400D kan det, men du kan jo bare kjøpe en trådutløser.

 

Til D300 koster det 2500,-

 

Tenkte jeg skulle få meg gratissvar, menn leser ikke manualer...

Det er bare pingler og latsabber som ikke leser manualer.

 

Tom

 

Whatever fits you...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...