Gå til innhold

Trenger forslag til hvordan partisjonere en harddisk


Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger forslag til hvordan det er lurt å dele opp en harddisk.

 

Det er en 100GiB disk på en bærbar datamaskin. Jeg tenker å kjøre både WinXP (eller muligens Vista) og Linux.

 

Jeg tenker meg 25GiB til Windows, 25GiB til Linux og resten en partisjon for brukerdata. Nå er det så lenge siden jeg har drevet med det, trenger Linux fortsatt en egen "swap"-partisjon? Hvordan er det med primære og logiske partisjoner. Er det lurt å lage en primær, for Windows, så resten som logiske?

 

Hilsen;

no_id

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installer først Windows med ønsket størrelse.

 

Linux trenger egen swap partisjon. Tommelfingelregelen er at du har like mye swap mye som du har ram eller mer. Du må selv avgjøre om du vil ha egen "/home" partisjon men det trengs kun hvis du må reinstallere. Men da må du jo bestemme deg for hvor mye du skal bruke på "/" så jeg vil egentlig anbefale deg å kun ha en "/" partisjon siden du har ganske begrenset med plass.

 

Den siste partisjonen må du selv avgjøre hvilket filsystem du vil ha. Det er stor forskjell mellom filsystemene så det må du tenke litt over.

 

FAT32 kan brukes av begge os men har en del begrensninger sånn som at du ikke kan ha filer større enn 6gb på den(tror det er 6 men er ikke hundre prosent sikker?).

 

NTFS kan leses av begge os men da må du ha ekstra programvare for å kjøre det i Linux. Programmet heter ntfs-3g.

 

EXT2 Kan leses og skrives av begge os men du må ha ekstra programvare i Windows.

 

EXT3 kan lese og skrive i Linux men kan kun leses av Windows og du må ha ekstra programvare.

 

Har faktisk ikke peiling på hvilket program du må bruke i Windows for montere EXT2/3.

 

Du kan jo lage En Logisk/sekundærpartisjon men tror det skal gå fint å ha alle som Primærpartisjoner. Du trenger kun å lage sekundærpartisjoner om du skal ha flere like "monteringspunkt". Dvs flere linuxdistroer. Du lager jo bare alle partisjonene fra Linux Installasjons cden, utenom Windows partisjonen som allerede er der. Partisjonsprogrammet vil si fra noe er galt når det gjelder primær og sekundærpartisjon før noe egentlig blir endret.

 

Men det jeg aller helst vil anbefale deg er å kjøpe en extern harddisk til brukerdata for 25gb fylles fort opp nå om dagen. Spesielt hvis du har tenkt å ha Vista. Så har du 50/50 til Windows og Linux.

 

Du finner mange i Prisguiden til ikke så alt for avskrekkende priser.

 

Lykke til. :)

Endret av Sn3ipen
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Er det vanlig å ha /home som en egen partisjon under linux, går det ikke bare å ta backup av den ved et eventuelt skifte av os? Kan /home monteres på et NTFS system?

 

Jeg bruker alt eksterne disker til data, men det er kjekt å ha muligheten til å lagre noe på selve datamaskinen også, så jeg slipper å drasse rundt på ekstra disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...